Ved å bruke en influencer med riktig image og en stor følgergruppe, kan du enkelt benytte deg av tilliten følgerne har til influencerne, og få svært gode resultater.
Influencer Marketing er en stadig økende trend hos bedrifter og selskaper i Norge. Ved å bruke populære og velkjente mennesker for å fremme dine produkter kan du enkelt oppnå større interesse hos dine kunder.
Vi har tatt en prat med en av våre svært dyktige kollegaer, Henriette Engen som deler sine beste tips til hvordan du kan ta i bruk – og lykkes med – Influencer Marketing i din bedrift.
Hva er Influencer Marketing?
I dag dukker det stadig opp nye influencere på internett. Etter vår egen definisjon er en influencer en som ytrer sine meninger i offentligheten og på internett, og som med disse påvirker sine følgere og oppnår en større oppslutning av mennesker som følger med på dem over lengre tid.
Ofte vil man knytte tettere bånd til influencere man selv i utgangspunktet har samme meninger som. Dette kan være om alt fra politikk til mote og skjønnhet, og mange foreldre knytter tette bånd til familiebloggere som deler sine tips og triks på nett.
Hvordan velge riktig Influencer for din bedrift og budskap
Ettersom det finnes så mange ulike influencere, med ulike merkevarer, er det avgjørende at du definerer målgruppen du ønsker å nå. Velg deretter en Influencer basert på hvem som har en følgerskare som rommer din målgruppe. På denne måten definerer du hvor effektivt du treffer denne målgruppen.
Henriette påpeker videre at valg av influencer også er viktig for å påvirke hvordan din bedrift blir oppfattet.
– Det viktigste du gjør når du starter med Influencer Marketing er å finne riktig influencer. Det er viktig at de reflekterer de verdiene din bedrift står for, og har et “image” som bedriften ønsker å bli assosiert med.
Influencer Marketing skal være en forlengelse av din eksisterende merkevare, og valget av influencer bør derfor være reflektert i din bedrifts verdier.
Fire ting du bør ha fokus på i din strategi
Det kan føles overveldende å sette i gang et helt nytt prosjekt innen markedsføring, dersom du ikke på forhånd har en god strategi. Her gir Henriette deg sine beste tips til hvilke områder du bør være oppmerksom på når du utarbeider din strategi for Influenser Marketing.
Gjennomsiktighet
Markering av innlegg som kommersiell reklame får stadig større oppmerksomhet i bloggmiljøet. Influencere kan ilegges bøter dersom de ikke markerer innleggene sine på riktig måte.
Gjennomsiktighet er også et konsept som er viktig for bedrifter. Kunder setter pris på gjennomsiktigheten både i produksjonen og i administrasjonen. Ved å inkludere kundene og være åpen for de som ønsker å ha mer kunnskap om dere, fremstår bedriften som en troverdig partner og skaper tillit hos kundene.
Husk derfor at det er viktig at alle innlegg influenceren lager for dere er markert med reklame. Skap tillit hele veien, både hos nye og eksisterende kunder.
Valg av kanaler og plattformer
Hvilke kanaler og plattformer dere ønsker å spre budskapet deres og være synlige på, avhenger helt av hvor målgruppen deres befinner seg. Mange influencere publiserer ukentlig på flere plattformer, men det er ikke dermed sikkert at alle plattformene de benytter er riktig for deg.
Velg derfor ut de kanalene influenceren bruker der du kan få delinger og spredninger av budskapet ditt. Gode eksempler på dette er YouTube og Instagram. Det er sjeldent blogginnlegg spres i sosiale medier, eller blant leserne, men innlegg i sosiale medier eller videoer på YouTube opplever stor spredning.
– Ved å kun være synlige på bloggerens kanaler, låser du budskapet ditt. Benytt deg av andre kanaler i tillegg, ettersom influencere ofte kommuniserer budskap på ulike måter i ulike kanaler. Da skaper du et mer allsidig inntrykk av din bedrift og ditt produkt eller tjeneste.
Budsjett
Det er ikke bare å velge og vrake blant de største influencerne i dagens marked. Dette er levebrødet til flere av dem, og de tar godt betalt for de innleggene de publiserer.
– Budsjettet du setter for markedsføringen din, vil også påvirke hvilke influencere du har muligheten til å samarbeide med. De med størst følgerskare har også høyest pris. Derfor er det også viktig at du velger riktig influencer til å passe ditt budsjett.
Hvilke kanaler du velger og eventuelt hvor mange du ønsker å synes i, vil også spille inn på prisen. Ønsker du blogg og Instagram vil det naturligvis være rimeligere enn blogg, Instagram, Facebook og YouTube. Dette er en diskusjon du må ta med manageren til influenceren du ønsker samarbeid med, eller i noen tilfeller med influenceren selv.
Har du et produkt de gjerne ønsker å promotere, kan det være enklere å få en god pris. Dette bør også tas med i vurderingen av hvilken influencer du ønsker samarbeid med. Ønsker ikke influenceren å promotere ditt produkt, kan du oppleve å få en negativ tilbakemelding, eller i verste tilfelle få en negativ omtale i deres kanaler.
Kommunikasjon av ditt budskap
Når du bestemmer deg for å starte med Influencer Marketing har du gjerne et budskap de skal formidle til sine følgere. Dette kan være at dere står for en bærekraftig og grønn produksjon, eller at dere lanserer et nytt og spennende produkt som vil være perfekt for influenceren og følgerne.
– Sørg for at influenceren formidler budskapet ditt på riktig måte. Egen kreativitet er absolutt viktig slik at det skal falle mer naturlig inn med resten av innleggene influenceren publiserer, men det er enda viktigere for din bedrift at du får formidlet riktig budskap, på riktig måte.
Prosessen med å lage innholdet kan du forsøke å være en del av. Mange influencere setter pris på kreative ideer og ønsker, slik at de slipper å sitte med all jobben selv. Dette kan være forslag til steder eller omgivelser når innleggene produseres, eller stemningen som skal settes i videoinnhold.
Langsiktige samarbeid skaper tillit og troverdighet
Influencere har et sterkt bånd til sine følgere, mange følgere har vært med i flere år og har opparbeidet et tett “personlig” forhold til disse influencerne. Disse båndene skaper en troverdighet som også vil bli forlenget til din bedrift.
Gjennom et langvarig samarbeid med samme influencer bygger du troverdighet og tillit til dine kunder og din målgruppe. Det er flere eksempler på dette i markedet i dag, som Olaf Tufte som har fremmet tran i sine kanaler i mange år, eller Funkygine som har hatt et langt samarbeid med Reebok.
– Ved å satse på et langvarig samarbeid knytter man relasjoner til begge parter. Ser man et bilde av Funkygine når hun trener, assosierer man det med Reebok. Funkygine er en stor profil innenfor trening og gir Reebok en troverdig rolle som leverandør av høy kvalitet.
Et marked i bevegelse krever innovasjon
Det er viktig å tenke nytt når markedet beveger seg så fort som det gjør i dag. Influencer Marketing er ikke et nytt konsept, men har blitt tatt i bruk av mange store merkevarer i flere år. Det som derimot er relativt nytt er at dette ikke utelukkende fungerer for store selskaper.
Stadig flere små og mellomstore bedrifter skaper seg en god posisjon i markedet ved å bruke influencere til å fremme produkter og tjenester. Ønsker du å prøve selv? Ta gjerne kontakt med oss, så kan våre spesialister rådgi deg når du legger din strategi.
Vi i Evolve er en komplett partner på all markedsføring. Vi har spesialister innen sosiale medier, tekstproduksjon og annonsering på nett. Vi sitter på lang erfaring fra flere bransjer, og hjelper deg gjerne i gang med ditt nye prosjekt dersom du ønsker det.