Nyhetsbrev er en fantastisk mulighet for bedrifter av alle størrelser til å kommunisere med sine kunder. I denne artikkelen finner du våre aller beste tips til hvordan du kan lykkes med nyhetsbrev.
Du trenger ikke lansere nye produkter og tjenester hver uke for å skape spenning og forventning hos kundene dine. Kule fordelsavtaler, spennende kundehistorier og engasjerende historier om emner som fascinerer kundene dine er mer enn nok for å skape et verdifullt nyhetsbrev som ikke havner i søppelkurven.
Hvilke kunder du ønsker å kommunisere med, og hvilket budskap du skal kommunisere til disse kundene, er det lurt å ha en plan på. Her gir vi deg våre beste tips til hvordan du kan lykkes med dine nyhetsbrev.
Gi kunden verdi
Det viktigste for kunden når de mottar et budskap fra en bedrift, er hvordan dette budskapet gagner dem. Dersom du klarer å kommunisere dette gjennom nyhetsbrevet øker du sjansene for at kunden beveger seg inn på nettsiden din, eller engasjerer seg i andre CTA-effekter i eposten.
En CTA, eller “Call To Action”, er på godt norsk handlingsoppfordringer. Dette kan være en knapp som linker til nettsiden din, der det står “Klikk her for å besøke oss”, eller en link til kontaktsiden deres med teksten “Kontakt oss for mer informasjon”.
Med gode CTA’er er mulighetene nesten uendelige, og det er veldig gode parametere å bruke når du skal måle fremgang og resultater.
Når du skal sende ut nyhetsbrev er det også viktig at du har et budskap du ønsker å formidle. Ikke send ut et nyhetsbrev bare for å sende det, men jobb godt med å finne budskap og innhold som får kunden til å ønske å åpne det neste nyhetsbrevet også.
Det er kontinuerlig godt innhold som gir kunden en følt verdi som vil gi deg den beste statistikken og de beste resultatene. Tenk også langsiktig når du sender ut nyhetsbrev, og bruk gjerne en innholdsplan slik at du kan fordele innholdet ut over en lengre periode.
Velg riktig program for utsendelse av nyhetsbrev
Det finnes i dag flere gode verktøy som kan hjelpe deg med å forenkle utsendelsen av nyhetsbrev til dine kunder. Du kan også skille på verktøy du må betale for og de du kan bruke gratis. Hva som lønner seg å investere i her, er helt avhengig av ditt behov.
For de som nå starter med nyhetsbrev for første gang kan det være nok med en enkel gratisversjon i starten. Mailchimp tilbyr en relativt solid gratisversjon, med flere viktige funksjoner. Selv om vi nevner Mailchimp som et godt alternativ til en gratisversjon, er det ikke dermed sagt at denne er riktig for deg. Det finnes mange tilbydere på markedet, og de fleste kan skilte med grunnleggende egenskaper i tillegg til et utvalg ekstrautstyr, slik at du kan gjøre det enkelt og effektivt å kommunisere med kundene dine.
Merk deg at Mailchimp og en del andre verktøy kun er gratis frem til et punkt. Enten dette beregnes ut ifra antall nyhetsbrev som blir sendt ut, eller at det har en tidsfrist, er det viktig å merke seg denne grensen om du ikke ønsker å betale for tjenesten.
Et godt alternativ for den som ser etter et verktøy med alle funksjoner er Hubspot. Dette er det perfekte verktøyet enten du trenger å sende ut store nyhetsbrev til store grupper, eller kun ønsker å lage noe personlig for en mindre gruppe kunder. Dette er derimot en plattform som krever betaling, noe som kanskje ikke passer alle.
Her kan du finne enkle funksjoner som optimaliserer tidsbruken din. Du kan lage maler, enkelt dra og slippe funksjoner som bilder, CTA-knapper og tekstbokser. For deg som jobber med større volum og større mottakerlister, kan dette være en god grunn til å investere.
Optimaliser mottakerlisten
Tidligere var det langt enklere å verve nye medlemmer til mottakerlisten på sine nyhetsbrev. Dette kunne enkelt gjøres ved å benytte seg av kontaktinformasjon kundene la igjen hos bedriften ved konkurranser eller annen interaksjon. I dag er dette beskyttet av personvernloven og det vi kaller GDPR.
Denne krever at kunden gir spesiell tilgang til å motta nyhetsbrev på mail eller telefon. På denne måten kan de enkelt velge å ikke motta dette, selv om de legger inn kontaktinformasjonen sin. Dette valget får du gjerne når du lager en ny bruker på en nettside, eller du er i kontakt med ulike deler av bedriften, som kundeservice og liknende.
Når det kommer til de kundene som faktisk krysser av og ønsker å motta nyhetsbrevet ditt, er det heller ikke sikkert at alle faktisk åpner og leser hele. Derfor er det viktig at du har kontroll på mottakerlisten din, og kan dele den inn i de som aktivt involverer seg i innholdet og de som plasserer de i søppelkurven før den åpnes.
Lag innhold basert på hva som engasjerer den aktive gruppen av kunder. Dette er de som med størst sannsynlighet kommer til å legge igjen penger i kurven din, og som samtidig krever minst av dine ressurser.
Kvalitet over kvantitet er nøkkelen til en høy andel interaksjon fra kundene. Deler du godt og engasjerende innhold med mottakerlisten er sannsynligheten større for at du oppnår gode resultater, enn om du kun lokker med halvgode tilbud og håper at du får klikk inn på siden.
Benytt deg av erfaring og innsikt når du publiserer
Dersom du fra før har informasjon om kundene dine, bør du benytte deg av denne når du skal sende nyhetsbrev. Dette gjelder spesielt tidspunkter for når på døgnet de er mest engasjert.
Dersom du har en målgruppe bestående av en større andel eldre mennesker, er det langt mer aktuelt å sende ut nyhetsbrev på formiddagen enn dersom du har yngre mennesker som er i arbeid mellom 08.00 og 16.00.
For at kundene skal engasjere seg i innholdet ditt, må du legge til rette for at dette skal skje. Gjør det enkelt for dem å velge deg fremfor andre aktiviteter, og da gjerne på tidspunkter med lite distraksjoner.
Inneholder nyhetsbrevet ditt informasjon om arrangementer, er det også viktig at du gir kundene dine nok tid til å planlegge rundt dette. Send derfor invitasjoner og påminnelser i god tid i forveien.
Når kundene dine er engasjert kan du enkelt lese ut fra verktøy som Google Analytics eller andre tidligere erfaringer du har hatt med kundeservice og liknende. Bruk informasjonen du har for alt det er verdt, og husk også å registrere testene du gjennomfører underveis. Normalt sett tar det noe tid i starten før du har samlet inn nok informasjon.
Gjør et godt førsteinntrykk hos kundene dine
Det første inntrykket er gjerne det man sitter igjen med, og dette stemmer også for bedrifter. De to første tingene en kunde legger merke til når de mottar et nyhetsbrev er avsenderadressen og emnefeltet. Det kan dermed lønne seg å legge litt innsats i å finpusse dette.
Avsenderadresse
Når det kommer til avsenderadresse er det noen do’s and dont’s du bør ha i bakhodet. For å optimalisere muligheten for at kunden skal klikke seg inn og lese nyhetsbrevet ditt, bør du faktisk bruke en personlig e-postadresse.
Vi mener ikke her at du skal sende denne fra din private mailadresse, men at du benytter deg av en e post med navn. Adresser som «anna@dinbedrift.no» har en større sannsynlighet for å bli åpnet, enn adresser som «dontreply@dinbedrift.no». Du kan enkelt opprette en ny e-postadresse som egner seg til utsendelse av nyhetsbrev, dersom du ønsker å holde den separat fra faktiske bedriftsmailer.
Emnefelt
Emnefelt er derimot litt mer komplisert, for dette er et veldig viktig punkt som kommer til å avgjøre om kunden åpner nyhetsbrevet eller ikke. Vi har laget fire spørsmål som bør kunne besvares bekreftende før du kan si deg fornøyd med emnefeltet:
- Gir emnefeltet kunden en klar grunn til å åpne nyhetsbrevet?
- Har du et klart budskap i emnefeltet?
- Er det tydelig for kunden hva du selger?
- Har du forenklet antallet elementer til et minimum?
Dersom du tenker at selve formatet kan være en utfordring å treffe på, har vi også satt sammen noen eksempler på hvordan du kan utforme denne teksten her:
Slik- eller hvordan-spørsmål
Slik eller hvordan brukes til ofte til forklaringer av prosesser. “Hvordan lykkes med nyhetsbrev” og “Slik lykkes du med nyhetsbrev” har mange likheter og skal gi leseren en oppskrift på hvordan de kan oppnå et resultat.
Det er veldig viktig at innholdet i resten av nyhetsbrevet gjenspeiler emnefeltet i disse tilfellene. Dersom kunden klikker seg inn på en e-post hvor emnet er “Hvordan lykkes med nyhetsbrev”, og de får opp en skoreklame kan du være ganske sikker på at det er siste gangen de åpner en e-post fra deg.
Spørsmål
Ved å stille spørsmål i emnefeltet, setter du i gang tankeprosessen hos dine kunder. Dersom de føler at spørsmålet treffer dem, kan det øke sannsynligheten for at de klikker seg videre inn i eposten. Det er derimot viktig at du legger frem et svar for kunden i eposten.
Med et emnefelt som “Lykkes du med dine nyhetsbrev i dag?”, ønsker du kunder som svarer nei. Dette er kunder som har behov for en løsning, og ser etter et svar på hvorfor de ikke gjør det. Marker deg som en naturlig partner på nyhetsbrev ved i gi de svaret på hvordan de kan lykkes i nyhetsbrevet.
Liste
En liste gir kunden en oversiktlig måte å tilegne seg kunnskap om et område på. Dette kan være enklere å ta fatt på enn en lengre tekst, og vil dermed inkludere flere lesere enn en omfattende artikkel. Et emnefelt med teksten “Våre 5 beste tips til deg som bruker ahrefs”, inviterer til en rask gjennomlesing, noe som gjør terskelen for å åpne eposten lavere.
Kontekst
Ved å være kort og presis gir du leseren det de trenger å vite allerede i emnefeltet. Her er det klokkeklart at nyhetsbrevet tar for seg et spesifikt emne, og det fremstår som godt gjennomtenkt og enkelt. Emnefelt med teksten “Nyhetsbrev – Slik lykkes du”, gir leseren klar beskjed om at denne eposten er alt de trenger for å oppnå suksess med nyhetsbrev.
Parentes
Bruk av virkemidler i tekst, bryter opp og gir en lett tone til et tyngre tema. I tillegg kan du bruke denne parentesen til å tilføre nye vinklinger, I emnefeltet “Hva gjør de som lykkes (og de som ikke lykkes) med nyhetsbrev”, fremmer du både do’s and dont’s i samme sak. Dette gir kunden et bedre overblikk, og du får vise frem din kompetanse.
Få med deg kunden gjennom hele kjøpsreisen
Selv om oppmerksomheten til kunden fanges i nyhetsbrevet, er det på nettsiden at konverteringen skal skje. Dermed er det viktig at forventninger som bygges opp i nyhetsbrevet, møtes også på nettsiden.
Ha dermed et ekstra fokus på at informasjonen du gir kunden stemmer overens med den de finner på nettsiden, slik at de ikke blir skuffet. Mange benytter seg av nyhetsbrev til å fremheve gode sider ved bedriften, og selv om dette i mange tilfeller stemmer godt i teorien vil det i praksis på nettsiden ofte mangle den samme slagkraften.
Sørg derfor for at du har korrekt informasjon og beskrivelser i nyhetsbrevet ditt, henvis til riktig side dersom du linker ulike produkter eller tjenester i nyhetsbrevet og guide kunden hele veien til fullført kjøp.
Mål alt, alltid
Vi blir aldri lei av å si det. Målinger og resultater er så avgjørende for å oppnå suksess, at vi gjentar det hundre ganger for alle våre kunder, fremfor å risikere at det blir glemt. Alle resultater du oppnår og kan spore til ulike konverteringer, er gull verdt som grunnlag til neste forsøk.
Uansett om resultatene er dårlige eller gode, er det her du finner svaret på hvordan du skal forbedre resultatene til neste måling. Sørg derfor for å ha gode rutiner for måling på plass, og gjennomfør de ofte. Implementer sporing på alle sider, slik at du kan plukke opp mønstre og trender på sidene dine.
Hvem besøker nettsiden din? Når besøker de deg? Hvem åpner nyhetsbrev og hvem engasjerer seg i innholdet? Dette er spørsmål som danner inntektsgrunnlaget du baserer innholdet ditt på i fremtiden. Sørg derfor for å samle inn alle data uansett hvilke aktiviteter du setter i gang.
Når det kommer til målinger av nyhetsbrev spesifikt, kan de aller fleste publiseringsverktøy tilby deg god innsamling av data. Her kan du finne informasjon om mottakerlister, antall åpninger, interaksjoner som klikk og konverteringer på nettsiden som følge av mottatt nyhetsbrev.
På denne måten kan du skreddersy opplevelsen for de neste mottakerne av innholdet ditt.
Vi i Evolve Communication har stort fokus på målbare resultater og innsamling av verdifull data. Nyhetsbrev er en fantastisk måte å inkludere dine kunder i hva som skjer i bedriften din, og noe som kan passe bedrifter uansett størrelse og geografisk plassering.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker mer informasjon om hvordan vi kan hjelpe deg med å komme i gang med nyhetsbrev. Våre tekstspesialister sitter klare til å hjelpe deg med form og utførelse dersom du ikke ønsker å gjøre dette selv. La oss komme i gang!