Segmentering av målgrupper eller markeder betyr i all enkelhet inndeling i ulike grupperinger basert på ulike egenskaper eller attributter. Dette kan være så enkelt som å dele inn kundebasen din i kvinner over 40 og menn under 30 eller i barn og voksne.
Hvorfor er dette så viktig for deg som driver markedsføring? Jo, fordi det kan spare deg for dyrebare ressurser og styrke merkevaren din. For å sette dette litt på spissen vil Libresse antagelig ikke ha samme suksess dersom de markedsfører mot menn, som de har med å markedsføre mot kvinner. Dette har med behov og etterspørsel å gjøre.
Det er derimot mange ulike måter å segmentere på, og to av de skal vi gå gjennom i denne artikkelen. Differensiert segmentering og konsentrert segmentering er to ulike segmenteringsstrategier som du også kan kombinere.
Vi har tidligere vært inne på hva segmentering er, og ikke minst hvorfor det er så viktig for deg. Forskjellen mellom differensiert og konsentrert segmentering har derimot ikke være i søkelyset enda. Her skal vi endelig se på de ulike formene for segmentering og hva du kan hente av verdi fra de ulike.
Segmenteringsstrategi
Segmentering handler altså om hvordan man deler inn markedet. Det finnes flere måter å gjøre dette på, og du kan velge den eller de som er mest fordelaktige for deg. Dette gjør at du kan optimalisere målgruppen din, og ikke minst budsjettet ditt.
Ved å markedsføre utelukkende mot en gruppe mennesker som er interessert i å kjøpe produktet ditt, og er på riktig steg i kjøpsprosessen kan du unngå å betale store summer for at annonsene dine skal vises til personer som enten ikke er interessert eller har behov, eller som ikke er klare for å kjøpe og dermed krever flere visninger.
Det finnes som sagt ulike måter å segmentere på, og disse deles inn i fire ulike segmenteringskriterier. La oss ta en rask kikk på hva som inngår i de ulike:
Geografisk kriterium: Her deles markedet inn i hvor de tilhører. Dette kan være landsdel som nord eller sør, men også om vedkommende hører til i store byer som Oslo, Bergen eller Trondheim, eller små tettsteder.
Demografisk kriterium: Demografiske egenskaper er blant annet alder, kjønn og inntekt. Dette er grunnleggende informasjon om markedet, men kan si noe om kjøpekraften, interesser og behov.
Psykografisk kriterium: Psykografi handler i større grad om egenskaper ved personlighetene. En potensiell kunde som er initiativrik og nysgjerrig krever en annen tilnærming enn kunder som er mer tilbakeholdne og skeptiske.
Livsstilskriterium: Her inkluderes interesser og hobbyer eller andre aktuelle fakta. Dette kan være om personen er politisk engasjert, engasjert innen musikk eller kunst eller innehar større styreverv og liknende.
Nå skal vi ta en nærmere kikk på hva differensiert og konsentrert segmentering er og hvordan du kan utnytte det i din markedsføring.
Differensiert segmentering
En strategi vi ser flere bedrifter og selskaper ta i bruk i dag, er den differensierte segmenteringen. Dette går ut på at markedsføringen møter flere segmenter samtidig.
Se gjerne for deg at du tilbyr et utvalg svært eksklusivt skiutstyr. Prisen ligger relativt høyt og dere har flere spennende designersamarbeid. Dette utstyret markedsfører dere mot en målgruppe og et segment som har en høy inntekt.
Det dere derimot også ser er at dere har muligheten til å tilby enklere produkter i en lavere prisklasse til et annet segment. Dette segmentet har et lavere inntektsnivå, men bruker utstyret langt oftere enn den opprinnelige målgruppen. Denne gruppen mennesker krever derimot at produktene markedsføres på en helt annen måte enn det opprinnelige segmentet.
På denne måten kan du optimalisere inntektsgrunnlaget ditt gjennom differensiert segmentering. Dine produkter kan tilpasses de ulike segmentene og du kan dermed betjene et større marked enn du kunne tidligere.
Konsentrert segmentering
Konsentrert segmentering ligger helt i andre enden av skalaen og handler om å fokusere og konsentrere markedsføringen inn mot en spesifikk målgruppe eller segment. Ofte kalles denne strategien for en nisje, og handler om å tilpasse både produkt og markedsføringen til en svært engasjert og interessert del av markedet.
Her kan vi ta et eksempel som de fleste av oss helt sikkert har sett eller hørt om, nemlig økologisk kaffe. De aller fleste av oss er opptatt av hvor produktene våre kommer fra i en eller annen grad, men kun en begrenset gruppe mennesker drikker og kjøper utelukkende økologisk kaffe.
I motsetning til ved differensiert segmentering, er det ikke noe umiddelbar salgspotensiale ved å markedsføre mot en liten gruppe mennesker i stedet for en stor gruppe. I mange tilfeller er det enklere å engasjere og fange oppmerksomheten til en lite gruppe mennesker, og ikke minst å gi dem en følt verdi tilbake.
Små grupper av mennesker er gjerne også mer lojale kunder, noe som koster mindre å markedsføre til enn kunder som handler sporadisk. Det er derimot et par kriterier en målgruppe eller et segment må tilfredsstille for at det skal være effektivt og brukervennlig:
- Identifiserbart: Hvem er målgruppen?
- Størrelsesmessig tilstrekkelig: Er målgruppen stor nok?
- Stabil: Vil målgruppen bestå over tid?
- Tilgjengelighet: Er det enkelt å nå målgruppen?
- Respons: Reagerer målgruppen slik de bør?
Den konsentrerte segmenteringen kan ofte virke noe avgrenset og dersom du velger å benytte deg av denne typen segmentering, bør du holde et øye med kriteriene 2 og 4.
Det er avgjørende at du kan nå ut til dine kunder og til ditt segment, og det er selvsagt også viktig at det er stort nok. Ikke utelukkende fordi du er avhengig av kunder for å selge tjenesten eller produktet ditt, men også for at du skal kunne samle inn informasjon i forkant og etterkant av salgene.
Smart strategi med kombinasjon
Det er både praktisk og smart å velge en strategi som ligger et sted mellom disse ytterpunktene. Differensiert segmentering kan ofte oppleves som uoversiktlig og uten faste nok rammer, mens den konsentrerte segmenteringen kan oppleves som for snever.
I mange tilfeller kan det dermed være egnet for din bedrift å gå for en kombinasjon av disse. La oss si at du ønsker å markedsføre til mer enn et segment. Dette kan du enkelt gjøre så lenge du sørger for at segmentene er målbare og håndterbare for deg.
Dersom segmentene blir både store og mange kan det være vanskelig å utarbeide gode egenskaper i produktene og tjenestene du tilbyr, rett og slett fordi du må tilfredsstille for mange behov med samme produkt eller tjeneste. Betjener du derimot to eller flere segmenter som er klart definerte og avgrensede, kan du enkelt tilpasse det du tilbyr til disse segmentene.
Hos oss i Evolve kan du få hjelp til å nå ut til dine segmenter. Føler du at jobben med å rydde opp har blitt for stor, eller at du ikke lenger har kontroll over segmentene dine? Fortvil ikke. Våre dyktige ansatte står klare til å hjelpe deg ut av krisen, og tilbake på rett sti. Ønsker du en helt ny strategi for segmentering og markedsføring, kan vi også bistå deg her!
Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg i gang!