Det er vel helt ærlig svært få av oss som forstår alle retningslinjene til Facebook når det kommer til annonsering. Det er rett og slett ikke helt enkelt å forstå forskjellen på hva som er tillatt og hva som er forbudt innhold.
Kanskje har du fått avslag på annonsen du har forsøkt å legge inn uten å forstå hvorfor, eller kanskje du til og med har fått kontoen din sperret på grunn av ulovlig innhold i annonser, uten at du kan forstå hva som er galt? Vel, nå håper vi på å rydde opp i dette rett og slett ved å gjennomgå de nåværende retningslinjene for annonsering på Facebook.
Disse blir jevnlig oppdatert av Facebook selv, slik at de både er med i tiden på ulike trender, men også beskytter brukerne for upassende og skadelig innhold. La oss først ta en nærmere kikk på annonsering på Facebook.
Annonsering på Facebook
Facebook ble lansert i 2004 i USA og spredte seg raskt rundt til forskjellige land over hele verden. I dag er Facebook en selvsagt del av hverdagslivet til de aller fleste her i Norge, selv om den eldre generasjonen nå har tatt over plattformen i større grad.
Den yngre generasjonen har migrert over til den andre plattformen som ble kjøpt opp av Facebook i 2012, nemlig Instagram. Disse to plattformene utgjør nå storeslem når det kommer til sosiale medier, og har blitt plattformer der bedrifter kan nå og samhandle med sine kunder.
Samhandling er stadig viktigere når det kommer til å kommunisere med kundegruppen vår for å skape gode forhold. Derfor er det viktig å annonsere på denne typen plattformer der man kan få klare tilbakemeldinger fra kundene om produkter og tjenester, og der de kan dele erfaringer og tips med hverandre.
Det er derimot ikke bare-bare å annonsere på Facebook, noe vi er relativt sikre at du eller noen du jobber med har fått føle på. Dette har med retningslinjer, krav til innhold og landingsside og samsvar mellom dette å gjøre.
Facebook har en egen side med sine retningslinjer som gjelder for annonsering på deres sider. Disse står derimot forklart så komplisert at det enkelt kan oppstå misforståelser dersom du ikke tar deg tiden til å sette deg inn i de ulike punktene. Det har vi gjort og her kommer en oversikt over retningslinjene for deg som ikke alltid orker å tolke selv!
Her er emnene vi skal innom og forklare i denne artikkelen:
- Oversikt
- Prosessen for gjennomgang av annonser
- Hva gjør du hvis annonsen din blir avvist?
- Forbudt innhold
- Innhold med begrensninger
- Videoannonser
- Målretting
- Posisjonering
- Kundeemneannonser
- Bruk av våre merkevareressurser
- Restriksjoner på databruk
- Ting du bør vite
Oversikt
Facebook starter med å fortelle hva vilkårene er, nemlig en oversikt som skal hjelpe deg som skal annonsere med å orientere deg. I enkle og raske steg forklares det at du kan sende inn klage på vurdering dersom du mener at det har blitt gjort en feil under vurderingen av annonsen din.
Allerede her klargjør de enkelte områder der det ofte oppstår forvirring eller misforståelser, noe som kan tyde på at det er fler som synes disse vilkårene kan være vanskelige å tyde. Disse områdene er:
- Personlige egenskaper
- Innhold av seksuell karakter
- Facebooks varemerker
Disse områdene har egne sider med bedre forklaringer av begrepene. Der kan du gå inn og lese og få eksempler. Har du fortsatt spørsmål kan du kontakte Facebook for en utredning, eller vurdering av et enkelt tilfelle. Nå skal vi se nærmere på prosessen der annonsene blir godkjent eller avvist av Facebook.
Prosessen for gjennomgang av annonser
Alle gjennomganger av annonser som Facebook foretar seg, er beregnet til å ta under 24 timer, med mindre det er spesielt stor pågang eller det foreligger andre gode grunner til dette. Dette er en relativt levelig behandlingstid når man tenker på hvor store mengder med data som behandles og gjennomgås.
Så kan man jo spørre seg om hva som blir gjennomgått i denne behandlingstiden, noe Facebook lister opp allerede i andre punkt her. Dette er en todelt prosess skal vi forstå retningslinjene rett, og består først av annonsen i seg selv, og deretter landingssiden du linker til i annonsen, og Facebook-kontoen tilknyttet.
Når det kommer til annonsen evalueres områder som bilder eller video i innlegget, teksten samt filtrene du har satt for målrettingen av annonsen. Landingssiden du linker til i annonsen vurderes løst som relevant eller urelevant. Dette går selvsagt på en overensstemmelse med innhold i annonsen og informasjonen på landingssiden, men også at landingssiden ikke har store feil eller på annen måte ikke fungerer optimalt.
Hva gjør du dersom annonsen din faktisk blir avvist?
Dersom vurderingen Facebook gjør av annonsen din skulle resultere i at annonsen din blir avvist, er det flere alternative måter å få annonsen godkjent på. Først kan det være aktuelt å se gjennom hvilke problemer annonsen din har hatt og hva som fikk Facebook til å avvise den.
Dette kan alt være basert på en misforståelse eller feil, og du kan da be om en ny vurdering av samme annonse uten at du må lage annonsen på nytt. Dersom det faktisk foreligger en feil, kan du velge å kun endre denne ene feilen. Da slipper du jobben med å skape en helt ny annonse, selv om du endrer enkelte attributter.
Merk at Facebook fortsatt vurderer hele annonsen på nytt, ikke bare de tingene som har blitt endret!
For å vite hva man skal forholde seg til når man lager annonser, er det greit å vite hva som er lov og hva som ikke er lov allerede før du starter arbeidet på annonsen. Selv om Facebook selv har publisert en liste over hvilket innhold som er lovlig i sine retningslinjer er det ikke alltid enkelt å forstå hva de mener.
Her skal vi gå gjennom disse retningslinjene for innholdet i annonser på Facebook, på en måte som gjør at vi alle forstår hva vi kan og ikke kan annonsere.
Forbudt innhold – Raskeste veien til avvist annonse
Det er heldigvis fortsatt enklere å liste opp ting som ikke er lov enn hva som er lov. Derfor skal vi nå ta for oss 30 kategorier med innhold som er forbud på Facebook.
1. Nettsamfunnets standarder – Facebook skiller naturlig nok mellom Facebooks egne plattform og Instagram som ble kjøpt opp av Facebook i 2012. Disse plattformene har ulike standarder og dermed noe varierende retningslinjer.
Les mer om retningslinjene til Instagram her.
2. Ulovlige produkter eller tjenester – Det presiseres her at du ikke har lov til å annonsere for tjenester du ikke har lov til å levere eller produkter som ikke er lovlig å kjøpe eller selge. Her gjelder alminnelig norsk lov.
3. Diskriminering – Det er ikke lov til å diskriminere i annonser på Facebook. Dette gjelder alle former for diskriminering, både når det kommer til rase, etnisitet, farge, nasjonal opprinnelse, religion, alder, kjønn, legning, kjønnsidentitet, familieforhold, funksjonshemning, medisinsk eller genetisk tilstand.
4. Tobakksprodukter eller tilsvarende – Selv om det etter norsk lov heller ikke er lov å reklamere for tobakk og alkohol, har Facebook valgt å implementere dette i retningslinjene sine. Dermed gjelder dette også utenfor Norge.
5. Utrygge stoffer – Dette gjelder for narkotiske eller andre ulovlige stoffer og utrygge substanser, som kosttilskudd eller liknende. Dette går noe på Facebook sitt eget skjønn, og det faktum at de alltid har lov til å ta vurderinger på hva de ønsker skal være annonserbart og ikke på deres plattform.
6. Våpen, ammunisjon eller eksplosiver – Skal ikke promotere salg eller bruk av våpen, ammunisjon eller sprengstoff. Utstyr til modifisering av våpen.
7. Produkter eller tjenester for voksne – Skal ikke promotere salg eller bruk av produkter innenfor seksuell helse og reproduksjonshelse for eksempel prevensjon og familieplanlegging. Dette må rettes mot personer over 18 år i innstillingene og ikke fokusere på seksuell nytelse.
8. Innhold for voksne – Dette innholdet skal ikke skildre nakenhet, skildringer av personer i pikante eller dristige stillinger eller noe som helst som spiller på sex. Dette inkluderer at bedrifter som Kondomeriet ikke har lov til å annonsere på Facebook, og derfor må satse på organisk innhold på kanalen sin.
9. Krenkelse av tredjepart – Føler du deg krenket av noen eller noe på Facebook kan du altså melde i fra om dette. Dette gjelder også dersom noen bryter rettighetene dine enten dette gjelder opphavsrett, varemerker, personvern eller andre rettigheter.
10. Sensasjonspreget innhold –Dette går på at annonsene ikke bør inneholde sjokkerende, sensasjonelt, provoserende eller overdrevent voldelig innhold. Innhold som kan fremprovosere kraftige følelser hos mottaker.
11. Personlige egenskaper – Dette er et bra vilkår, og et som tok oss litt tid å forstå helt. Facebook mener at annonsene på plattformen deres ikke skal være synlig rettet mot enkelte grupper mennesker, uten at det kun er disse som kan se annonsen. For å hindre dette kan du generalisere. I stede for å skrive «Møt andre pensjonister», kan du skrive «møt eldre mennesker».
Dermed snakker ikke annonsen til pensjonister lenger. Samme gjelder for en annonse for økonomiske tjenester. Du kan ikke si «Blakk og konkurs? Se hva vi kan gjøre for å hjelpe», men du kan si «Vi kan hjelpe deg med flere typer finansielle tjenester».
12. Feilinformasjon – Facebook godkjenner ikke annonser med feilaktig informasjon. De har faktisk eksterne faktasjekkere som går over annnoseinnhold. Dersom en annonsør gjentatte ganger publiserer annonser på Facebook med feil informasjon, vil de få begrenset tilgang.
13. Kontroversielt innhold – Annonser kan ikke ha innhold som omtaler eller bruker kriser eller kontroversielle politiske eller sosiale anliggender til kommersielle formål. Dette gjelder også nå i valgtider.
14. Landingsside som ikke fungerer – Dette er det samme vi snakket om delen om prosessen med godkjenning av annonser. Landingssiden må være fungerende og relevant. Det kan heller ikke være en side med innhold som gjør at du som klikker deg inn på annonsen ikke kommer deg vekk fra siden igjen.
15. Juks og bedragerske aktiviteter – Du har ikke lov til å annonsere for eller med tjenester som oppfordrer mottakeren til å engasjere seg i juks eller bedrageri.
16. Grammatikk og banning – Det er heller ikke tillatt å bruke banning når du annonserer på Facebook. Det straffer seg også å ha grammatiske feil i teksten i annonsen. Dette gjelder forsåvidt for landingssiden også.
17. Ikke-eksisterende funksjoner – Det er ikke tillatt å bruke en falsk knapp på bildet i annonsen for å få kundene til å trykke på annonsen din. Det samme gjelder avspillingsknapper for videoer som ikke er videoer og lignende.
18. Personlig helse – Annonser kan ikke inneholde før- og etterbilder, og bilder eller video av helt usannsynlige eller umulige resultater. Annonsene skal heller ikke være laget for å skape dårlig selvbilde hos mottakeren.
19. Kortsiktige lån, forskudd på lønn og kausjon – Kortsiktige lån regnes som lån på 90 dager eller mindre og er på listen sammen med andre dårlige økonomiske avgjørelser som ikke skal annonseres på Facebook.
20. Nettverksmarkedsføring (MLM) – Annonser som reklamerer for mulighet for å tjene penger, må faktisk forklare den fulle forretningsmodellen og man kan heller ikke annonsere for forretningsmodeller der du kan tjene mye penger over natten ved å investere noe av dine egne penger.
21. Øresauksjoner – Du kan ikke annonsere for øresauksjoner, vanlige auksjoner med budgebyrer eller andre lignende løsninger.
22. Villedende påstander – Du kan ikke annonsere med påstander som ikke stemmer. Dette gjelder egenskaper hos produkter og tjenester som ikke stemmer eller som gir brukerne urealistiske forventninger. Du kan ikke si at en bilshampo vil fjerne riper fra lakken, når alt den vil gjøre er å vaske den.
23. Innhold med lav kvalitet eller forstyrrende innhold – Dette gjelder for både landingssiden og annonsen. Dersom det er originalt innhold på landingssiden, urelevant annonse til produktet eller tjeneste som promoteres vil dette straffes og ikke godkjennes.
24. Spionvare eller skadelig programvare – Annonsene i seg selv må ikke inneholde spionvare eller andre programvarer som er skadelige for mottakeren. Dette gjelder også for landingssiden kunden kommer inn på fra annonsen.
25. Uakseptabel forretningsskikk – Skal ikke promotere tjenester eller produkter som er ment å lure eller å bedra kundene og få de til å gi fra seg penger eller personlig informasjon.
26. Omgå systemer – Du kan heller ikke ta i bruk teknikker som gjør at du kan omgå vurderingen som Facebook foretar seg for å unngå at en klart ulovlig annonse blir godkjent.
27. Finansprodukter og finanstjenester som ikke tillates – Dette inkluderer blant annet tjenester eller produkter som assosieres med det Facebook kaller «villedende eller bedragerske promoteringspraksiser». Dette inkluderer Initial Coin Offerings, binære opsjoner og CFD-handel.
28. Salg av kroppsdeler – Naturlig nok er det ikke lov til å annonsere for salg og kjøp av kroppsdeler på nett. Dette gjelder også for kroppsvæsker fra mennesker.
29. Vaksinemotstand – Dette er et vilkår som gjelder for alle vaksiner, men passer spesielt godt for nåtiden hvor vi alle gleder oss over å få vaksinedosene våre mot Coronaviruset.
Innhold med begrensninger
Selv om det er mange kategorier med innhold som ikke tolereres av Facebook i det hele tatt, finnes det også områder der du kan slippe gjennom dersom du er litt smart. Facebook presenterer offisielt en liste med 14 kategorier, her har vi omtalt det aller viktigste du trenger å vite om disse.
1. Alkohol – Alle som ønsker å annonsere med og for alkohol er nødt til å følge de lokale retningslinjene og lovene som gjelder for det landet de befinner seg i. Ettersom vi er i Norge, hvor det ikke er lov til å reklamere for alkohol, er det heller ikke tillatt å gjøre på Facebook.
Dersom du markedsfører utelukkende i et land der markedsføring og reklame for alkohol er lovlig kan du gjøre dette på Facebook.
2. Dating – Datingtjenester må ha spesiell tillatelse fra Facebook for å få lov til å publisere annonser for disse. De må tilfredsstille helt egne retningslinjer, og for å holde denne oversikten så kortfattet som mulig legger vi heller en link til disse her.
3. Gambling på nettet og gaming – For å kunne markedsføre og annonsere for gambling på nett, er man nødt til å møte minstekravet fra Facebook, som er at annonsen er spesifikt målrettet mot personer over 18 år. I tillegg til dette må du faktisk ha godkjenning fra Facebook til å annonsere, så det er ikke bare annonsen som skal godkjennes men også deg som annonsør.
4. Promotering av nettapoteker – For å annonsere for nettapotek må du først sertifisere deg gjennom LegitScript. I tillegg til dette må du også søke Facebook om tillatelse til å annonsere. I likhet med punktet over er det ikke bare annonsen som skal godkjennes men også deg som annonsør.
5. Promotering av reseptfrie legemidler – Dette punktet er noe spesielt ettersom det endres fra land til land. Her er det nemlig lokal lovgivning og retningslinjer som spiller den største rollen. Det som også er viktig er bransjeregler. Hva som gjelder i bransjen for disse legemidlene, og hva som har blitt gjort tidligere.
6. Abonnementstjenester – Det finnes egne vilkår som skal være oppfylt for alle abonnementstjenester. Dette skyldes blant annet at det skal samles inn personlig informasjon på disse plattformene, og dermed gjelder også regler for datainnsamling. Du kan lese disse vilkårene her.
7. Produkter og tjenester innenfor finans og forsikring – Dersom det handler om å sende søknad om kredittkort eller andre finansielle tjenester, skal kunden ha all informasjon om eventuelle gebyrer og lignende på forhånd. Her må du også stille inn målrettingen til å gjelde kun for personer over 18 år. Du kan heller ikke be om personlig informasjon.
8. Merkeinnhold – Dersom du har tredjepartsprodukter eller tjenester synlige i din annonse, må du være svært nøye på å hente inn samtykke og tagge tredjeparten der deres produkter og tjenester er synlige.
9. Annonser som samfunnsproblemer, valg eller politikk – Her gjelder det å følge de lokale reglene som gjelder i det området du markedsfører mot. I tillegg til dette må du også få annonsen godkjent av Facebook på samme måte som vanlig.
10. Erklæringer for annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk – Samme som over må dette klareres med lokale regler som gjelder for området annonsen rettes mot. Disse annonsene skal også gjennom godkjenningen til Facebook, som nevnt over.
11. Produkter og tjenester innenfor kryptovaluta – Her må du innhente skriftlig godkjennelse fra Facebook for å få lov til å annonsere. Det gjøres ved å henvende seg til Facebook direkte, eller en Facebook-partner. Disse finner du en oversikt over på Facebook sine sider.
12. Behandling av stoff og alkoholavhengighet – Her krever Facebook igjen en godkjenning og sertifisering av annonsøren i tillegg til annonsen og landingssiden. Som ved nettapotek må annonsøren sertifiseres i LegitScript, og de må søke om å få annonsere.
13. Kosmetiske inngrep og velvære – Alle som ønsker å annonsere for slankeprodukter, kosmetiske operasjoner, helsekost og andre liknende produkter og tjenester. I tillegg til dette må annonsen målrettes utelukkende mot personer over 18 år.
14. Sosiale kasinospill – Sosiale kasinospill har en egen side over retningslinjer på Facebook sine sider. I tillegg til dette må annonsene målrettes utelukkende mot personer over 18 år.
15. Promotering av reseptbelagte varer – Reseptbelagte varer kan ikke annonseres for med mindre annonsøren har innhentet skriftlig godkjennelse fra Facebook på forhånd. Da går de gjennom den vanlige godkjenningsprosessen, i tillegg til at annonsør må sertifiseres gjennom LegitScript.
Videoannonser
Det er ikke bare bilder og tekst i annonser nå i dag. Video er et stadig viktigere kommunikasjonsverktøy for både store og små bedrifter, og kan hjelpe bedriften å knytte seg sterkere bånd til kundene sine.
I dag er det ikke de store dyre videoene som er mest populære men heller de som viser en “normal” side av bedriften. Gjerne med litt uryddig klipping og kameravinkel. Dette gjør også at denne typen markedsføring er lett tilgjengelig for alle som ønsker å bruke den, noe som igjen fører til at det må stilles krav både til kvalitet og til innhold.
Facebook fremsetter to retningslinjer som hovedkrav. Det første er at det ikke skal være forstyrrende innhold. Dette gjelder bruk av overdreven blinking og lys i videoene. Den andre går mer på underholdningsrelaterte begrensninger. Dette inkluderer forbud mot bruk av narkotiske stoffer og alkohol, forbud mot innhold for voksne, forbud mot obskønitet og ikke minst forbudet mot vold og blod.
Man kan kanskje tenke seg at dette bør gjelde og gjelder for alle videoer på Facebook men dette er altså kun for videoannonser.
Målretting
Det er to punkter Facebook fremmer når det kommer til målrettingen du kan og bør legge inn for hver annonse du publiserer. Den skal sørge for at annonsen treffer den gruppen med mennesker som annonsen er tenkt å treffe. Dette gjøres ved å legge inn krav til publikum. Dette kan gå på aldersgruppe, interesser, geografisk bosted og lignende.
Det første punktet Facebook fremmer handler om at du ikke skal kunne bruke målrettingen til å diskriminere. Dette gjelder da altså trakassering, provosering og kritisering av brukere av plattformen. Det skal heller ikke gjøre det mulig å delta i spekulative annonseringspraksiser.
Det andre er at alle målgruppene du oppretter når du skal annonsere skal godkjennes av Facebook der og da. Dette gjøres i praksis hver gang du lager et publikum for annonsene dine.
Posisjonering
Facebook har også egne vilkår til posisjoneringen av annonsene dine. Det er stort sette krav til selve innholdet i annonsen og vi skal veldig raskt gå gjennom de.
- Alle komponentene i annonsen som bilder, tekst, lyd og eventuelle linker skal være relevant for publikummet.
- Alle annonsene skal inneholde tydelige og nøyaktige beskrivelser av bedriften, produktet og/eller tjenester.
- Landingssidene som knyttes sammen med annonsen skal samsvare med annonsen og innholdet i denne. Det er dermed ikke mulig å annonsere for en damesykkel mens landingssiden egentlig selger slankepiller.
Kundeemneannonser
Som vi var inne på tidligere er det ikke bare enkelt å skulle publisere annonser som samler inn personlig informasjon, Faktisk har Facebook egne regler for annonser som gjør nettopp dette.
I enkelte annonser kan du opprette spørsmål som publikum kan besvare. Dette er da en liste over ting og emner du ikke kan spørre publikum om før du har hentet inn skriftlig godkjennelse fra Facebook:
- Kontonummer
- Kriminelt rulleblad
- Økonomiske opplysninger
- Offentlige utstedte identifikasjonspapirer
- Helseinformasjon
- Forsikringsinformasjon
- Politisk tilhørighet
- Rase eller etnisitet
- Religion
- Seksuell legning
- Forhåndsutfylte spørsmål
- Medlemskap i fagforening
- Brukernavn eller passord
Bruk av våre merkevareressurser
Facebook har en svært godt etablert merkevare, og det samme har oppkjøpet deres, Instagram. Derfor har de også sett seg nødt til å lage opp egne regler for bruk av deres egne merkevareressurser.
Det første punktet går på merkevaresamarbeid. Her påpeker de at det ikke under noen omstendigheter skal fremkomme av annonser at de er i samarbeid med Facebook eller Instagram.
Bruk av merkevaren i annonsen er derimot lov dersom det skal brukes en link som går til en Facebook eller Instagram-side. Da må det stå informasjon om at linken som brukes til den aktuelle Facebook eller Instagram-siden faktisk går til Facebook og Instagram, slik at publikumet har informasjon om dette før de klikker seg inn.
Videre skal på ingen måte Facebook eller Instagram merkevaren være det som er mest fremtredende i annonsen. Det er ikke lov til å forkorte eller endre navnet Facebook, skrive Facebook med liten “f”, med mindre det er i nettadresse eller erstattet navnet med en logo.
OBS: Du skal heller aldri benytte deg av logoen til Facebook i en annonse, ettersom denne kun er til bruk for Facebook selv.
Når det kommer til opphavsretter og varemerker skal det ikke produseres etterligninger av logoen til Facebook, eller andre aspekter ved merkevaren. Dette kan derimot gjøres dersom det er hentet ut skriftlig godkjenning av Facebook på forhånd.
Det skal heller ikke tas skjermbilder av brukersnittet på plattformene, uten at det i ettertid fremstilles nøyaktig slik det faktisk er.
Det vil si at du kan markere enkelte symboler eller deler av brukersnittet med en ring, men du kan ikke legge på et bilde av en hest der Facebook har “F” logoen fin i hjørnet.
Restriksjoner på databruk
Facebook har selvsagt også et regelverk for bruk av data innhentet gjennom deres plattformer. Dette inkluderer regler for innhenting av kundedata fra din egen annonsering. Heldigvis for deg som annonserer er Facebook Business Manager et veldig godt verktøy til analyse av data, og kan brukes til dette, slik at du ikke har behov for deling til tredjemann.
Disse reglene gjelder altså ikke bare for innhenting, men også for oppbevaring, deling og salg av data innhentet på Facebook. I det første punktet handler det i all hovedsak om at dataen du samler inn kun kan deles med parter som handler på dine vegne. Dette kan være leverandører av tjenester eller produkter og liknende.
Deretter kommer det et punkt to med informasjon om hva du kan bruke dataen din til. Dette er faktisk så begrenset at du kun kan bruke den til egen analyse av annonseringen på nettopp denne kanalen. Dette vil si at du ikke kan bygge nytt publikum på andre plattformer med informasjon fra denne annonseringen, og du kan heller ikke bruke eksisterende tagger.
Videre finner vi det tredje punktet som går på at du ikke kan bruke denne dataen, eller målrettingen du har laget til annonsene dine, til å opprette, legge til ting i eller på annen måte endre brukerprofiler.
Helt til slutt forteller Facebook at du ikke har anledning til å overføre annonse-dataen din fra denne plattformen til andre annonsenettverk eller andre steder som er forbundet med kjøp og salg av brukerdata. Dette er for å hindre at annonsører på Facebook og Instagram har anledning til å selge dataene dine og mine til høystbydende.
Ting du bør vite
Til slutt har Facebook lagt til det vi kan kalle en oppsummering. Dette er en liste på åtte punkter som legger til grunn Facebooks rettigheter til å redigere innholdet på plattformen sin til en hver tid, og
Her ligger følgende 8 punkter:
1. Retningslinjenes virkeområde – Retningslinjene gjelder for alle annonser og alt av kommersielt innhold som publiseres på Facebook.
2. Brudd på regler og forskrifter – Annonsørene er selv ansvarlige for at de følger de regler og forskrifter som gjelder til enhver tid. Dersom de ikke gjør det vil det få konsekvenser for deg som annonsør, som sperring eller begrensning av annonsekonto eller andre tilknyttede kontoer.
3. Personopplysning i målretting – Det brukes aldri sensitive personopplysninger i målrettingen på Facebook. Når du kommer til målrettingen av annonsene dine på Facebook vil du se at du får en rekke forslag til filter eller egenskaper du kan velge mellom. Dette er ikke basert på informasjon innhentet av Facebook, eller en gjenspeiling av personer med brukerkonto hos Facebook.
4. Offentlig informasjon – Annonser som blir publisert på plattformen, og all informasjon publisert i tilknytning til disse er å anse som offentlig informasjon. Denne informasjonen kan dermed deles på nytt, og til og med utenfor publikummet annonsen er ment for.
5. Eksterne kundekontoer – Dersom du annonserer på vegne av andre, som kunder eller samarbeidspartnere, må du gjøre dette gjennom eksterne annonsekontoer. Du kan ikke bruke egen annonsekonto til publisering av innhold som ikke er ditt. Har ikke vedkommende annonsekonto, er du nødt til å lage nye annonsekontoer før du publiserer innhold.
6. Kontinuerlig vurdering – Facebook påberoper seg retten til å hele veien godkjenne, fjerne, avvise, slette og begrense annonsene som skal publiseres på plattformen til en hver tid dersom de ser at de ikke er i overensstemmelse med verdier og retningslinjer hos dem.
7. Skriftlig godkjenning – Dersom du i henhold til retningslinjene nevnt i denne teksten er nødt til å hente ut skriftlig godkjenning fra Facebook, kan dette gjøres ved å kontakte Facebook direkte, eller så kan du innhente denne godkjennelsen fra et annet Facebook-selskap.
8. Endringer i retningslinjer – Helt til slutt informerer Facebook om at alle retningslinjer og regler kan endres til en hver tid, uten at brukerne har noe krav på varsel om dette. Derfor er det så viktig for deg som annonserer på Facebook at du oppdaterer deg på dette jevnlig.
Vi i Evolve håper vi har lykkes med å summere opp retningslinjene for annonsering på Facebook, slik at du kan boltre deg med gode annonser med spennende innhold. Kanskje unngår du også