En publiseringskalender er et svært nyttig verktøy for deg som satser på innholdsmarkedsføring. De fleste publiseringsplattformer som Instagram og Facebook har algoritmer som også dømmer deg på hvor ofte eller sjeldent du publiserer innlegg på siden din.
For å ligge et steg foran kan du enkelt lage deg en publiseringskalender der du tar hensyn til algoritmene på de ulike plattformene og ikke minst hvordan publikummet ditt responderer på de ulike intervallene. Her viser vi deg hvordan du går frem for å lage denne kalenderen, hva du må ha med og et par ekstra tips og triks.
Hva bør publiseringskalenderen din inneholde?
En publiseringskalender handler om mer enn hva som skal publiseres når. Dette er et verktøy som gir deg oversikt i en hektisk hverdag, og som gjør at du kan planlegge innholdsproduksjon av høy kvalitet ettersom du kan lage innholdet i perioder du har god tid og finner inspirasjon og ikke 10 minutter før du helst skulle ha publisert den.
Kalenderen trenger slett ikke å være komplisert. Det skal være et verktøy du orker å bruke, og som du ikke kvier deg for å sjekke eller endre på. Derfor bør den kun inneholde det aller viktigste.
Her er de fire tingene vi mener du bør inkludere i din publiseringskalender:
1. Innhold
Det første som bør være en del av publiseringskalenderen er selvsagt det som skal publiseres. Innhold av ulike typer enten det er ferdig tekst til innlegg på Facebook, en bildeserie til Instagram, eller til og med en hel artikkel til bedriftsbloggen bør ligge vedlagt som link i selve kalenderen.
Dette er for å begrense antall ledd du må gjennom for å publisere innholdet ditt, og er ment for å forenkle publiseringsprosessen. I tillegg til linken til innlegget bør du legge ved en kjapp introduksjon til hva det handler om. Dette fordi du antagelig ønsker å koordinere innleggene dine, slik at du kan publisere samme tema i samme tidsperiode over flere plattformer.
2. Publiseringsplattform
Informasjon om hvor innholdet skal publiseres bør også være med i kalenderen. I tillegg til å vite hva som skal publiseres når, er det faktisk viktig å være klar på hvilken plattform som brukes. Det er svært få eller ingen bedrifter i dag som kun er tilgjengelige på en plattform, og mange opererer på mange samtidig.
I tillegg til å holde tungen rett i munnen er disse algoritmene vi var inne på tidligere også et godt argument for hvorfor du bør ha kontroll på hvilke plattformer de ulike innleggene skal publiseres. På denne måten kan du kontrollere disse algoritmene.
3. Promotering av innleggene
Dersom du ønsker å promotere innleggene dine, kan det være greit å ha dette på plass i kalenderen også. La oss si at du som oss har funnet gleden og verdien i å ha en bedriftsblogg full av liv og kunnskap.
Da er du nødt til å publisere ofte nok og gode nok innlegg. Men problemet er jo at det kanskje ikke er like stor oppslutning på hjemmesiden din, som det er på Facebook-profilen din, eller på LinkedIn. Da kan du lage innlegg på de plattformene du har god oppslutning på, og informere om at du har publisert et nytt innlegg.
Kanskje trenger publikummet ditt en påminner i ny og ne også? Dersom du har publisert et innlegg som er like viktig på våren som på høsten, så kan det også være aktuelt å promotere dette innlegget når du kommer til våren. Da er kalenderen et svært nyttig hjelpemiddel for å huske dette.
4. Fremtidige prosjekter og planer
Det er ikke alltid at du har tid til å sette deg ned å planlegge og brainstorme alle ideene du trenger for de neste seks månedene. Noen ganger får du kanskje en ide til et innlegg midt under morgenmøtet på mandagen men du har ikke tid til å skrive det ut!
Da anbefaler vi at du skriver det inn i publiseringskalenderen din. På denne måten vil du kunne plassere temaet du ønsker å omtale korrekt i forhold til innholdet du skal publisere på de andre plattformene, samt at du blir påminnet ideene dine hver dag når du er inne og bruker kalenderen.
Denne delen er også genial for deg som driver en bedrift som må ta hensyn til ulike arrangementer eller sesonger. Driver du en hobbybutikk kan det nok tenkes at julen er en svært hektisk periode, eller om du driver en sportsforretning kan det være aktuelt med et høyere aktivitetsnivå rundt sesongstart i de ulike idrettene.
I disse tilfellene kan det være lurt å ha planen klar! Innleggene bør være ferdig skrevet, bildene bør være tatt i god tid og være klare for publisering og videoene bør være ferdig redigert slik at du kan unngå redigering og halvslappe innlegg skrevet midt på natten fordi tiden løp fra deg.
Ekstra tips og triks
Som et ekstra lite tips og triks fra oss i Evolve, vil vi også legge til utvidelser, endringer, oppdateringer av innleggene dine i kalenderen. Utvidelsene skal være der og hjelpe deg i de tilfellene hvor innleggene dine er en braksuksess.
Dersom du helt klart ser at et tema treffer publikummet ditt og skaper engasjement i større grad enn det har gjort tidligere, bør det være rom for å utviklet dette videre.
Endringene er der for å romme de tilfellene hvor du ikke har braksuksess, eller hvor noe går galt med innleggene dine. Kanskje skjer det en hendelse som gjør temaene dine upassende. Noen ganger kan man bomme enten på informasjonen i teksten, tidspunktet for publisering eller på grunn av forhold som ligger utenfor din kontroll, og da er det viktig med rom for endringer.
Oppdateringer er også viktig å komme med. Markedene utvikler seg og endrer seg så raskt at det kan være vanskelig å henge med i svingene. Kanskje har du skrevet et innlegg som omhandler et annet selskap, men så ser du at dette selskapet blir kjøpt opp og får et nytt navn? Da er det avgjørende at du kan være fleksibel og oppdatere informasjon.
Publiseringskalenderen skal være et verktøy som gjør det enklere for deg å publisere innhold av høy kvalitet til ditt publikum. Derfor er det også viktig at den er tilpasset deg og dine kunder. Vi hjelper deg gjerne i gang med oppstarten, og legger til rette for at den skal passe din bedrift og deg som bruker.