Se for deg alvoret, spenningen og forventningsnivået når store selskaper som Apple, Amazon eller Google kommer med en pressemelding. Følelsen av at dette er et vendepunkt og noe av stor betydning for selskapet, markedet og bransjen henger over deg.
Det er helt klart at det hjelper på autoriteten til denne pressemeldingen at vi nå listet opp tre av de største selskapene som finnes. Det trenger ikke å bety at en pressemelding lansert av et gjennomsnittlig norsk selskap ikke treffer markedet med like stor kraft.
Dette er hvordan du kan oppnå tyngden til Amazon, i Norge.
Hva er en pressemelding og hva brukes den til?
En pressemelding er kort fortalt en liten bit med informasjon som skal oversendes pressen. Vi skal snart gå gjennom hva denne informasjonen bør være, og hva du bør være oppmerksom på når du skriver en pressemelding.
Du kan også se på pressemeldingen som en filmtrailer. Den viser deg noen av høydepunktene og får deg til å ønske å se resten av filmen. I pressemeldingen bør du derimot ha med alle høydepunktene slik at du ikke risikerer å sitte igjen med informasjon som kanskje kunne fristet journalisten nok til å publisere en artikkel.
For det er nettopp det du ønsker å oppnå. Journalisten som mottar din pressemelding tar en rask kikk på innholdet for å se om det er noe spennende eller nytt, før de velger om de ønsker å lage en sak på innholdet eller ikke. Deretter vil du bli kontaktet dersom journalisten ønsker mer informasjon til en større sak enn de hadde grunnlag for.
Pressemeldingen benyttes for å få omtale i nyhetsbildet enten det er nettavis eller papirutgaven. Mange sier at en positiv omtale i media er verdt mer enn 10 avisannonser, og de tar ikke feil. Tenk bare på hvor mange ganger du har vært innom VG den siste uken. I tillegg får du langt større mengder med informasjon inn i en artikkel enn du får i en annonse.
La oss ta en kikk på hva denne pressemeldingen bør inneholde for å friste en journalist nok til å skrive saken om bedriften, hendelsen eller lanseringen din.
Hva bør pressemeldingen inneholde?
Det er ikke noen fasit på hvilke typer nyheter som kan formidles via pressemelding, men det er ikke noe poeng i å sende hva som helst, hverken for deg eller for journalisten som mottar meldingen. Det er også noen generelle regler om hvordan pressemeldingen bør utformes.
Det bør være noe som skjer, enten det er en lansering av et nytt produkt eller tjeneste som du tenker at de aller fleste kunne dratt nytte av å vite om. Det er også aktuelt for selskaper i vekst dersom de utvider og åpner kontorer i andre byer eller områder. Da kan det være aktuelt for å få vist seg frem lokalt.
Her har vi laget en liste over informasjon som bør være en del av en suksessfull pressemelding:
- Navnet på bedriften din. Det er viktig at du markerer pressemeldingen med både selskapets navn og deres logo. Det er din melding og du som skal vises frem.
- Hva dreier det seg om? Her er det viktig at du er spesifikk, og at du setter opp poenget med en gang. Vær konkret og lag overskrift som “Produktlansering”, fremfor “Vi lanserer nytt produkt i nettbutikken vår”.
- Du må også informere om hvor det foregår. Pressemeldinger kan gjerne omtale arrangementer som markeringer eller åpninger og da er det viktig at du setter opp dag og dato.
- Hvorfor lanseres dette produktet eller denne tjenesten? Hvem henter verdi her, og hva er grunnen til det?
- Ingen er interessert i hva du tjener på å sende denne pressemeldingen, men en journalist er alltid på jakt etter egen vinning. Dermed er det viktig at du legger frem dette med en gang.
- Det er også lurt å få med et sitat fra en sentral person i selskapet eller i teamet rundt produktet eller tjenesten. Dette setter en ekstra personlig touch på artikkelen, noe som er en av de tre hjørnesteinene i en hver pressemelding som vi nevner øverst i artikkelen.
- Deretter må du selvsagt legge ved alle de tekniske detaljene rundt innholdet i pressemeldingen. Husk å legge ved all informasjonen de trenger for å skrive saken, men ikke mer. Hold teksten kort og informasjonen konkret og korrekt.
- Husk også å alltid legge ved informasjon om hvem som kan kontaktes for å utgi mer informasjon om saken. Dette kan være deg selv eller en som står nærmere de tekniske detaljene som en produktansvarlig eller liknende.
Hvordan bør pressemeldingen utformes?
Heldigvis for oss så er det enkelte regler på utforming av en pressemelding. Disse inkluderer blant annet regler som regulerer fremtoningen din. Det er synd dersom informasjonen i pressemeldingen din er fantastisk, dersom journalisten forkaster den fordi du fremstår som useriøs.
Det er heldigvis noen enkle grep du kan ta for å unngå nettopp dette:
- Bruk A4-format på dokumentet. Skal du sende mail til en bestemt journalist, oppfordrer vi deg til å legge teksten direkte inn i mailen fremfor å legge den ved som vedlegg. Da ser vedkommende straks hva det gjelder.
- Ikke skriv for lang tekst. Fatt deg i kort og konkret språk, og få tidlig frem alle poengene dine.
- Ha fokus på grammatikk. For at teksten skal se velutformet ut, er det viktig at det ikke er masse skrivefeil. Gå over navn, stedsnavn og adresser mer enn en gang, så plukker du enkelt opp feil.
- Bruk nøyaktige tall, men rund opp til store tall. Skal du arrangere et møte så bør du skrive at dere har 1000 solgte billetter fremfor 967 solgte, og skal dere ha 10 foredragsholdere så skriv 10 foredragsholdere i stede for “mange”.
- Presiser alltid datoer i riktig format. Skriv aldri “i dag” eller “i morgen”. Bruk fullstendige datoer og gjerne ukedager med dag, måned og årstall. Dette er viktig ettersom pressemeldingen ikke nødvendigvis blir åpnet samme dag.
- Bestem deg for hva som er viktigst for deg å få frem både av generell informasjon og teknisk informasjon. Legg dette helt i starten av pressemeldingen. På denne måten er selv den mest uinteressante journalisten nødt til å få det med seg.
Det kan også være lurt å vedlegge bilder, dersom dette er naturlig og relevant for saken din. Disse bildene bør være av høy kvalitet og god oppløsning. Dette kreves for å publisere bilder i slike medier. Dersom det er behov for flere bilder bør du legge ved informasjon til kontaktpersonen.
Oppfølgning øker sannsynligheten for publisering
Du har helt sikkert opplevd at du til tider har måttet mase eller be om noe flere ganger for å oppnå det du ønsker. Dette gjelder i stor grad også i disse tilfellene. La gjerne mottakeren få muligheten til å ha en hektisk dag, men oppfølgning innen rimelig tid, er kun et tegn som viser at dette er viktig for deg.
Har du i tillegg skrevet en god pressemelding vil journalisten sette pris på en påminnelse eller å bli gjort oppmerksom på nettopp din melding. Vi i Evolve hjelper deg gjerne med å sette sammen en pressemelding som ikke bare møter alle kravene, men som skiller seg ut hos mottaker.
Ta kontakt med oss i dag for å stille dine spørsmål, eller starte rådgivning og produksjon.