Fra og med første juli 2022 fases både Google Shopping og Local Ads ut av Google sine systemer. Erstatningen er algoritmegiganten Performance Max. Her gir vi deg mer informasjon om hva Performance Max egentlig er, hva du må tenke på når du tar det i bruk og hva du må gjøre for å forberede deg!
Fra juli 2022 begynner Google automatisk å oppgradere dine Shopping-kampanjer til Performance Max, og fra august følger også dine lokale kampanjer etter. Skal du holde følge med markedet er det fordelaktig for deg å sette deg inn i denne oppgraderingen allerede nå.
Vi tok en prat med en av våre svært dyktige og ikke minst alltid oppdaterte performanceansvarlige, Henriette Engen. Hun kan fortelle om en spennende og lovende oppgradering fra Google, som gir deg helt nye muligheter for å holde kontroll over kampanjene dine, og la algoritmene optimalisere de.
Et bredt og effektivt verktøy
Ut i fra undersøkelser som Google kontinuerlig gjennomfører i sine systemer, har de sett en økende trend der flere og flere sjekker mange ulike kanaler for inspirasjon og tips før de gjennomfører et kjøp.
“Gi slipp på kontrollen og la algoritmen jobbe”
Over halvparten sier faktisk at de har benyttet seg av fem eller flere kanaler i løpet av to dager før de gjennomfører et kjøp. Performance Max er spesialdesignet for å treffe kunden eller brukerne i riktig kanal, med riktig bud. Dette gjennomføres helt automatisk gjennom Google sin egne automasjon.
– Performance Max er designet for å møte kunden overalt, og dermed øke salget både online og offline. Kort fortalt kan du gjennom Performance Max befinne deg på alle Google sine plattformer med kampanjen din, uten å legge opp mer enn denne ene kampanjen, forteller Henriette.
Det eneste du trenger å gjøre er å legge inn mediefiler som bilde, video, samt beskrivelser, overskrifter, og en shopping-feed dersom du har nettbutikk. Deretter velger du en målgruppe som Google kan ta utgangspunkt i under jakten på riktige kjøpere.
Dersom du ikke ønsker eller har tilgjengelig en YouTube-video som Google kan benytte seg av, vil de sette sammen en video for deg med det materialet du har tilgjengelig. Dermed trenger du heller ikke å investere i en dyr produksjon, med mindre du ønsker løfte annonseringen ytterligere.
– Gjennom de første testene Google hadde så man at en oppgradering fra Google Shopping til Performance Max førte til en økning i konverteringsverdi på hele 12 prosent, uten at dette gikk på bekostning av ROAS. Det er altså mange fordeler knyttet opp til denne oppgraderingen, fortsetter Henriette engasjert.
Dette bør du tenke på når du jobber med Performance Max
Det som derimot kan virke som et lite stikk i siden fra Performance Max, er en betydelig redusering i tilgjengelig innsikt i kampanjene. Dersom du får en konvertering, vil du ikke kunne se hvilken spesifikk annonse denne kom fra. Mye av dette handler også om at de aller fleste konverteringene kommer som følge av en miks av de ulike kanalene.
– Du får derimot en rapport som forteller deg om hvor godt de ulike elementene i kampanjen din scorer, og ikke minst hvilke kombinasjoner av tekst og medie som er mest populære, forteller Henriette.
Selv om Google Shopping og Google Local blir erstattet, kan du fremdeles kjøre de andre kampanjetypene parallelt. Dette er svært verdifullt dersom du ønsker å fokusere mer på merkevarebygging, da Performance Max har som mål å være konverteringsdrivende.
I tillegg er det viktig å legge merke til at du ikke setter opp søkeord i Performance Max, i motsetning til i vanlige søkeannonser. Derfor vil det fortsatt være gunstig for din markedsføring å fortsette å annonsere på de viktigste søkeordene dine, for å sikre din synlighet.
Dette bør du gjøre nå
For at du skal være best mulig forberedt på overgangen til Performance Max, er det et par grep du bør ta. Dersom du har en Shopping-kampanje er du nok allerede kjent med denne oppgraderingen, men noen ting er det viktig å være klar over.
– Når kampanjene blir oppgradert vil Google ta med seg alt som er lært fra den forrige shopping-kampanjen for å slippe en ny innlæringsprosess. Dermed slipper du også venteperioden, før du har godt fungerende kampanjer som ruller som de skal, avslutter Henriette.
Likevel er det viktig at du går gjennom annonsen og legger inn innhold og mediefiler som mangler. Jo mer materiale du legger til i kampanjen din, jo bedre vil maskinlæringen til Performance Max fungere for deg.
Vi i Evolve er alltid tilgjengelig med gode råd dersom du er usikker på hvordan overgangen blir for din bedrift. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål, eller ønsker hjelp med din digitale markedsføring. Vi har flere dyktige eksperter på nettopp Google og deres plattformer, som kan hjelpe deg med å sette opp effektive kampanjer.