I dag ble det klart at TikTok er mer populært enn giganten YouTube i Storbritannia og USA. Selv om YouTube fortsatt leder dersom man måler den totale tidsbruken lagt ned av brukerne, har TikTok vunnet kåringen av mest seertid per bruker.
Brukere som Charli D’Amelio og Khabane Lame som er de to største brukerne på appen, tjener vanvittige summer på innholdet de legger ut og har mellom 110 og 124 millioner følgere. Naturlig nok drar dette mye oppmerksomhet og her skal vi gå nærmere inn på enkelte huskeregler som er kjekke å ha med seg når du skal annonsere her.
Flyktige trender på TikTok
Det er ikke alltid lett å henge med på de nyeste trendene. Nå er ikke TikTok nødvendigvis det nyeste lenger, ettersom den såkalte “hypen” startet allerede da plattformen kom på markedet utenfor Kina, for Iphone og Android i 2017.
I september 2018 ble Tik Tok-appen den mest nedlastede appen i USA. Dette er den eneste kinesiske appen som noen gang har oppnådd denne statusen. Dette sier noe om hvor vanvittig stort det har blitt. I 2020 ble Tik Tok også kåret til den mest nedlastede appen i verden.
Også i lille Norge har denne appen satt sine fotspor. Flere av våre kjendiser og vanlige, dødelige, har slengt seg på trendene som kommer og går. Flere laster også ned appen kun for underholdning, og man får tilgang på brukere fra hele verden.
Det som er utfordrende med å annonsere på en så stor plattform med så mange unge mennesker, er at trendene endrer seg så raskt som de gjør. En type videoinnhold er populært å publisere i en uke, og etter det er trenden relativt uinteressant. Derfor er det viktig å hoppe på de ettersom du identifiserer de.
Annonsering på TikTok
Det er mange logiske grunner til at denne appen er et glimrende sted å annonsere, blant annet den geografiske rekkevidden. I tillegg til dette er det en relativt bred gruppe med mennesker som bruker appen. Det er nemlig ikke kun ungdommen som kan bruke denne.
Så hva er hemmeligheten bak en suksessfull annonse på TikTok? Vel, det skal vi avsløre her. Ettersom overskriften lovte dere en oppskrift på hvordan du lager en suksessfull annonse, er det nøyaktig dette du skal få.
Du trenger:
3 spiseskjeer underholdende innhold
6,5 desiliter kvalitetsoppløsning på video og bilde
2 teskjeer vertikal vinkel på filmene dine
En klype lyd
1 kryddermål med bilde som fyller hele skjermen
Slik gjør du:
1. Hele 74% av brukerne på TikTok sier de bruker appen for å bli underholdt. Derfor stilles det også høyere krav til underholdningsverdien på annonsen din her enn på andre plattformer.
2. Videoen du legger ut må ha en oppløsning på minst 720P. Kvaliteten på annonsen din er også nødt til å være på topp. Dette er en plattform som rommer mange svært dyktige mennesker, og det skal lite til å skille seg ut på en negativ måte. En god huskeregel er dermed at videoannonsene dine er nødt til å ha en oppløsning på minst 720P.
3. Bruk alltid vertikal filmvinkel. Dersom TikTok er et nytt konsept for deg er dette en nyttig liten huskeregel, men har du brukt appen før er dette nærmest en selvfølge. Alle videoer som blir publisert i appen er i den samme vertikale vinkelen, og det vil dermed se både rotete og feil ut dersom du publiserer en videoannonse med horisontal vinkel.
4. Bruk alltid lyd i annonsene dine. Lyd engasjerer og fanger oppmerksomheten til publikumet. Resten av videoene på plattformen har masse lyd, og gjerne både fengende musikk og brukerens egne stemme. Derfor er det viktig at annonsen din ikke blir et sted hvor denne stemningen går for å dø.
5. Bruk alltid 9:16 i ratio på skjermen. Det er viktig at filmen fyller skjermen perfekt, slik at det ikke ser amatørmessig ut. Som tidligere nevnt er det mange dyktige mennesker som bruker denne plattformen, og det er dermed enkelt å fremstå som lite profesjonell og rotete. Dette er selvsagt ikke en ønskelig situasjon så derfor er det like greit å feste seg ved dette formatet først som sist!
6. Bland alle ingrediensene sammen, følg instruksene over og ha det gøy med innholdet du produserer. TikTok er ikke en plattform for stramme og offisielle videoer, så lek deg litt med innholdet samtidig som du holder formatet profesjonelt.
Bli kjent med TikTok
Som du helt sikkert skjønner er det egentlig ikke noe fasit på hvordan du annonserer på TikTok. Selv trender som nettopp kom på markedet er i stadig endring, og i de fleste tilfeller er det smarteste du kan gjøre å stikke en finger i luften med jevne mellomrom.
Trendene følger vinden og du er også nødt til å følge disse dersom du skal annonsere på en plattform som TikTok. Ta deg tiden til å bli kjent med appen og plattformen for å lettere se muligheter til å slenge deg med på gode trender. Da vil du bli høyt ansett av den yngre garden, og lettere kunne få oppmerksomhet på produktene eller tjenestene dine.
Vi i Evolve står klare til å besvare spørsmålene dine, og hjelpe deg med å nå din målgruppe. Dette gjør vi gjennom stort fokus på kvalitet og å legge ned tid og ressurser i å holde oss oppdatert på endringer i markedet. Vi ser frem til å høre fra deg!