Vi i Evolve ser at stadig flere selskaper opplever verdien i å investere en større andel av sine markedsressurser i digital markedsføring, og konkurransen på nett blir tøffere og tøffere. Her er fem grunner til å investere i din bedrifts digitale markedsføring.
I mange tilfeller gir ikke tradisjonell markedsføring lenger den effekten du håper på, og treffer ikke den gruppen mennesker du ønsker å nå på en god måte.
Digital markedsføring gir deg og din bedrift et alternativ der du kan spisse markedsføringen din, henvende deg målrettet til spesifikke kundegrupper, og lese av nøyaktige resultater i ettertid.
1. Finn ut hvem kundene dine er
Gjennom digital markedsføring har du muligheten til å bli langt bedre kjent med målgruppene du ønsker å nå, hvor du må treffe de og hva slags innhold du bør treffe de med for å engasjere.
Her er en oversikt over tre områder du kan hente ut informasjon på:
- Geografisk område – hvor kundene dine bor, handler, jobber og oppholder seg
- Demografi – alder, kjønn, inntekt, samfunnsgruppe, religion, interesser og lignende
- Vaner og tradisjoner – eventuelle mønster i kjøpsadferd
Ved å spore kjøp, klikk, besøk og en rekke andre variabler ved din tilstedeværelse på digitale plattformer, vil du kunne hente ut store mengder informasjon om både kundene dine og markedet ditt.
Samlet kan disse faktorene fortelle deg nøyaktig hvem du bør rette deg mot, hvor de befinner seg, hva de vektlegger når de gjennomfører kjøp, hvilke egenskaper de søker hos leverandør og hvilke intensjoner de har når de engasjerer seg på digitale plattformer.
2. Øk rekkevidden med markedsføringen din
I dag starter 74 prosent av alle kjøp i Norge med et Google-søk, og for å nå ut til kundene er det avgjørende å være på plass der de starter kjøpsreisen sin.
Ved å investere i digital markedsføring vil du kunne øke rekkevidden din drastisk.
Tradisjonelle medier, som aviser, magasiner og TV, treffer gjerne en bred gruppe mennesker i et begrenset geografisk område. Digital markedsføring gjør at du kan treffe spesifikke målgrupper over hele verden.
Ved å bruke digital markedsføring til nye å nå markeder – enten dette er nye land eller nye bransjer – vil du kunne øke rekkevidden ved hjelp av små og kostnadseffektive grep.
Endrer du språket på nettsidene dine, legger du selvsagt også til rette for at internasjonale kunder kan finne deg.
3. Få mer ut av pengene dine
Du får mer for pengene med digital markedsføring. Mange plattformer på internett er gratis, noe som gjør at du kan nå ut til veldig mange flere mennesker for langt mindre penger enn du ville brukt i tradisjonelle medier.
Dersom du annonserer i et magasin eller en avis, har du ingen garanti for at du vil nå ut til rett publikum, selv om publikasjonen har høyt leservolum.
I digitale medier kan du, gjennom å benytte deg av nøyaktig statistikk, vite akkurat hvor mange mennesker som ser budskapet ditt, hvor mange som besøker siden din, og hvor mange som blir engasjert av det innholdet du publiserer.
Få bedre utbytte av pengene dine – markedsfør deg målrettet mot en eller flere målgrupper, og hent ut målbare resultater.
Du kan i tillegg tilpasse og A/B-teste annonser og annet innhold på digitale plattformer fortløpende, noe som ikke er mulig i trykte medier. Dermed investerer du også i fremtidig salg og vekst.
4. Engasjer kundene dine
Det er helt avgjørende å engasjere kundene dine. Dersom de ikke allerede kjenner behovet for ditt produkt eller din tjeneste, er du nødt til å demonstrere dette, eller skape et helt nytt behov hos kunden.
Vi vet allerede at det er mange forskjellige måter å lære på – noen lærer best ved å lese og pugge, noen lærer best ved å bli fortalt hva de skal kunne, mens andre igjen lærer best når de får prøve seg frem i praksis.
Her er 5 eksempler på innhold som kan engasjere kundene dine på ulike måter:
- Fagartikler kan engasjere den som foretrekker å lese seg opp på verdifull informasjon.
- Blogginnlegg kan engasjere mer direkte gjennom daglige oppdateringer, gjør-det-selv-artikler, trender, sammenligninger og lignende.
- Bilder kan engasjere visuelt.
- Video kan engasjere gjennom en følt delt opplevelse.
- Podcast kan engasjere gjennom et mer uformelt format.
Det er uendelige muligheter for hva slags innhold du kan treffe kundene dine med. Du må også publisere innhold som er mulig å oppleve gjennom ulike enheter som smarttelefonen, nettbrettet eller datamaskinen.
Mange av oss er daglig aktive på smarttelefon når vi er på farten, mens datamaskinene i større grad krever at vi sitter stille over lengre tid. Derfor er det også viktig at innholdet er i et format som fungerer på flere enheter.
5. Få målbare resultater
Resultatene du henter fra digital markedsføring er viktig både for din nåværende situasjon og for fremtiden. I og med at resultatene er målbare vil du kunne samle statistikk, slik at du i tiden fremover kan bygge deg kjennskap til kunden og markedet. Slik bygger du deg en god markedsstrategi.
Du kan spore hvert eneste salg, hvert klikk og hvert besøk på nettsiden gjennom dine ulike kampanjer. Deretter kan du sammenligne disse for å finne kjøpsmønstre hos dine kunder.
På grunn av den lave økonomiske risikoen og ressursbruken i digital markedsføring har du råd til å prøve, feile og lære i starten, slik at du vet at du får maksimalt ut av det du investerer.
Ved å samle inn denne informasjonen, kan du optimalisere, teste ulike variasjoner og dermed oppnå ulike resultater.
Ved å investere i digital markedsføring vil du få et klart og godt bilde på din egen bedrift i det markedet du befinner deg i. Du vil sitte på verdifull informasjon om målgruppene dine og du kan treffe de med innhold som faktisk engasjerer de. Dette samlet gir en uvurderlig verktøykasse som du kan dra godt nytte av i mange år fremover.