De aller fleste av oss tenke på Google og på hjemmesider eller blogger når man hører ordet SEO, men visste du at SEO er minst like viktig for deg som ønsker å lykkes med videoinnhold? Dette kaller vi YouTube SEO.
YouTube er stadig en av verdens største plattformer for innhold på internett og genererer ufattelig mange “views” eller visninger per dag. Det er med andre ord en perfekt plattform for å nå frem til en stor mengde mennesker i alle aldersgrupper. Her skal vi gå gjennom noen få punkter som er viktig for deg som ønsker å lykkes med YouTube SEO.
YouTube SEO
I dag er videoinnhold en av de aller mest populære og viktigste måtene du kan knytte nære og ekte forhold til kundene dine på. Ved å benytte deg av videoer enten for å demonstrere produkter eller vise frem selskapet ditt på andre måter, kan du enklere kommunisere det ekte og det usminkede ved deg selv til kundene dine, noe som stadig blir viktigere.
Vi som forbrukere ønsker å se feil og mangler, vi ønsker å se mennesker og menneskelige følelser. Derfor har også YouTube blitt viktig som verktøy for kommunikasjon av nettopp dette. Her kan du publisere videoer enten de har et budsjett på millioner og er redigert helt perfekt, eller du kan ta en video med telefonen din og laste den opp i din egen bruker.
Brukeren din kan du også bygge opp med videoinnhold på samme måte som du ville gjort med en bedriftsblogg. Her kan du dele informasjon og kunnskap muntlig i stedet for skriftlig, eller du kan benytte deg av animasjoner og lignende som virkemidler. Videoene dine kan stå for seg selv eller fungere som forklaringer for blogginnleggene dine.
Det er derimot like viktig for deg at disse videoene oppnår en høy rangering, slik at de er enkle å finne for kundene dine. Dette gjør du med YouTube SEO. På lik linje med et innlegg på bedriftsbloggen er det enkelte ting du er nødt til å ha fokus på, for at algoritmene skal klassifisere innlegget ditt eller videoen din som kvalitetsinnhold og gi deg topprangering.
Her skal vi gå gjennom hvordan du velger riktig søkeord, hvordan du utnytter disse, hvordan du bør optimalisere videoinnholdet ditt, brukeren din og ikke minst hvordan du skal bruke videoene og promotere disse etter publisering.
Ranger med riktige søkeord
Søkeord er fortsatt i senter av alt som er viktig, også innen YouTube SEO. Selv videoinnhold må være tilgjengelig for de som søker etter det, og da må du ligge på riktig søkeord. Dersom du allerede har en nettside for bedriften din, eller dersom du allerede har laget innhold til denne nettsiden, har du allerede et svært solid sted å starte. Du kan antageligvis bruke mange av de samme søkeordene som bedriften din rangerer på, og deretter legge til mer spesifikke søkeord som beskriver videoen din.
Driver du en skobutikk på nett, og ønsker å rangere på en video hvor du demonstrerer hvordan du holder hvite sko hvite, kan det være aktuelt å rangere både på sko, hvite sko og joggesko som nettbutikken din allerede rangerer på, men også demonstrasjon, bleking, skosåler og lignende.
Synes du det er vanskelig å finne gode søkeord, finnes det mange hjelpemidler og verktøy som kan gi deg gode alternativer. På YouTube har du blant annet tilgang på det som kalles YouTube søkeordsforslag. Her legger du inn deler av søkeord eller ord som er relevante for din bedrift og YouTube vil automatisk generere søkeord basert på det du har lagt inn og populære søk.
Du kan også ta en titt på konkurrentene dine sine videoer for å se hvilke søkeord deres mest sette videoer har brukt. Husk bare på at du i første omgang ønsker å bruke søkeord som har mye volum men lite konkurranse, med mindre du er helt sikker på at du kan utkonkurrere alle andre som rangerer på dette, med en gang.
Det er også smart å optimaliserer videoene dine, slik at du kan dukke opp i videoresultatene i Google. Hvis du noen gang har søkt på Google etter hvordan du skal fikse noe, anmeldelser og produkttester eller andre emner som kan bli demonstrert via video, har du helt sikkert fått opp enkelte av de resultatene som videoer.
Hvordan-søk har en egen tendens til å dukke opp som videoer, så sørg for at du optimaliserer for denne funksjonen når du publiserer din video om hvordan man kan holde hvite sko hvite.
Bruk tid på å finne riktige søkeord for YouTube SEO.
Fokuser på innhold som fanger seeren
YouTube SEO handler om mer enn hvor mange som ser videoen din. Det er også viktig at den som ser på videoen din blir værende og ser store deler av, eller i bestefall hele videoen din. Derfor er det viktig, på samme måte som når du skriver innlegg, at du engasjerer leseren eller seeren din med relevant og spennende innhold.
Du som kjenner kundene dine vet best hva som engasjerer. Kanskje er dette videoer der andre kunder forteller om sine erfaringer med dine produkter eller kanskje de søker din kunnskap og ønsker å høre direkte fra deg eller bedriften.
Uansett hva som fenger vil YouTube rangere deg høyere dersom du får seerne dine til å tilbringe lenger tid på plattformen. Da er det større sannsynlighet for at de klikker på annonser, noe som skaffer YouTube penger for å si det på en enkel måte.
Det er et par andre hemmeligheter i algoritmen til YouTube som vi også kan avsløre for deg. Disse knepene vil gi deg en bedre rangering på videoinnholdet ditt, dersom du legger litt tid og energi i det.
- YouTube ser på engasjementet til seerne dine. Dersom de er flinke til å legge igjen kommentarer på videoen din etter å ha sett den, sender dette et inntrykk til YouTube at de liker eller engasjeres av innholdet ditt.
- De dømmer deg også på hvor mange abonnenter du har på din bruker. Dette kan du få ved å oppfordre seere til å abonnere når du lager innholdet ditt.
- I tillegg ser YouTube på CTRen din. CTR betyr som vi vet Click Through Rate og handler om hvor mange som trykker seg inn på videoen din etter å ha søkt på noe relevant for deg. Scroller de forbi videoen din ofte, trekker dette ned.
- Tommel opp og tommel ned sier seg nok selv. Får du mange tomler opp vil dette gi deg en bedre rangering enn omvendt.
- Lengden på videoen vil også ha noe å si for hvor godt du rangerer. De lange videoene har en tendens til å score høyere. Dette vil ikke si at du skal legge til masse svada i videoene dine for å forlenge den, men heller at du bør ha fokus på å lage fullstendige guider fremfor raske og små der seeren får litt informasjon av gangen.
Alt i alt bør du heller ha fokus på å lage godt innhold som folk ønsker å se, enn å fokusere på hvor lang videoen er eller at du må huske å si “lik og abonner” på slutten av hver film. Dette er en nøkkel for å lykkes med YouTube SEO.
Optimalisering av selve YouTube-videoen din
Det er ikke bare formatet på videoen og hvilke tagger du bruker når du publiserer den som har en betydning for hvordan rangeringen din blir. I likhet med en tekst er du også nødt til å knytte søkeordene dine til videoens innhold. Det er viktig at videoen inneholder søkeordet på samme måte som beskrivelsen og tittelen.
Dette betyr at du er nødt til å nevne søkeordene du ønsker å rangere på. Dersom du ønsker å rangere på hvite sko, må du nevne hvite sko i videoen, enten ordrett eller i kombinasjon med bindeord. Dette vil både verifisere at innholdet ditt faktisk er relevant for søkeordet, samt at du bevisst binder sammen YouTube SEO med innholdet.
I likhet med tekstinnhold bør søkeordet også her nevnes mer enn en gang. Det er ikke noe fasit på hvor mange ganger du bør nevne det, og det er heller ikke noe du bør fokusere for mye på. Er innholdet i videoen din viktig for deg vil du naturlig nevne dette nok ganger.
Ettersom videoen din også trenger å presenteres for YouTube og seerne dine, skal vi raskt gå gjennom hvilke andre ting som bør være på plass når du skal publisere video. Det første du må tenke på er en god og fengende tittel. Her bør du virkelig legge litt innsats for å fange seeren, slik at du får en så høy som mulig CTR. I tillegg er det utrolig viktig at den er relevant for innholdet.
Selv om du fanger oppmerksomhet med en tittel som “Få gratis joggesko ved å se denne videoen”, vil seeren oppleve innholdet ditt som noe negativt uansett hvor bra det er, nettopp fordi forventningene de hadde til den ikke ble tilfredsstilt. Derfor er det bedre å skape engasjement som videoen din kan leve opp til, og husk å inkluder søkeordet ditt!
Etter dette bør du lage en god og treffende beskrivelse. Dette skal være en introduksjon av videoen din for seeren, og du bør dermed inkludere en liten oppsummering av innholdet. Det finnes noen få huskeregler når det kommer til beskrivelsen av videoen din, som vi nå vil dele med deg:
- Beskrivelsen bør være ca 250 ord lang, i alle fall ikke drastisk mye kortere enn dette.
- I likhet med tekst bør du også nevne søkeordet tidlig. Det er regnet ut at det første søkeordet bør være blant de første 25 ordene.
- I tillegg bør det i en tekst på 250 ord nevnes 2-4 ganger.
- Hvilke tagger du bruker på videoen din er ikke det som nødvendigvis er viktigst, men det er veldig greit for å gjøre det enklere for seerne dine å finne nettopp dine videoer. Bruk søkeord her også.
Så for å lykkes med YouTube SEO bør du bruke tid på å optimalisere videoene dine.
Promoter videoen din – skap oppmerksomhet
Nå har du forhåpentligvis publisert en svært god og YouTube SEO-optimalisert video. Da er det på tide å gjøre selve jobben. Promotering av innleggene dine er du helt sikkert godt vant med fra før, men har du tenkt på at du kan legge inn videoene dine i tekstene på nettsiden din?
En video er langt lettere å legge inn i en tekst for å skape litt mer liv, enn å legge inn en annen tekst. Dette skaper luft og en følelse av å få en pause dersom teksten du har publisert kan være litt tung. Da får kundene dine fortsatt informasjon fra deg, men på en annen måte og gjennom et annet medium.
I tillegg til å bruke videoen i eget innhold kan du også bruke videoen til å publisere på sosiale medier. Videoer står for godt over 70% av innholdet på sosiale medier, og er populært virkemiddel for å stoppe scrolling på plattformene. Når du publiserer videoer på sosiale medier er det derimot viktig å huske på følgende:
- De aller fleste ser på videoer på mobilen sin når de er på farta. Dette vil si at det er viktig at de er tekstet dersom det er tale. Selv om man har propper i ørene, hører de aller fleste på musikk eller lydbok i stede for videoene.
- I tillegg er det viktig at videoen er responsiv. Dette vil si at det er like enkelt å se den på telefon som på PC eller Mac.
Bruk tekst og responsive videoer for å lykkes med YouTube SEO.
You do YouTube
YouTube trenger ikke være vanskelig, dyrt eller langtekkelig. På kort tid kan du både opprette en konto eller en bruker, laste opp en video og publisere denne. Fem minutter etter kan du også ha publisert denne videoen på alle dine plattformer, samt på hjemmesiden din. Det er dette som er så flott med YouTube!
Når det kommer til valg av innhold til dine videoer må du bare bruke informasjonen du har på dine kunder fra før, for å se hva som lokker dem inn. Dette kan være fra innhold du allerede har publisert, eller du kan faktisk bare prøve deg frem.
Vi i Evolve ønsker deg lykke til med ditt eventyr på en av verdens desidert største digitale delingsplattformer, og stiller mer enn gjerne opp dersom du ønsker hjelp eller en guide inn i denne spennende verdenen. Ikke nøl med å ta kontakt om du skulle ha spørsmål om YouTube SEO.