Nå går Google til angrep på unøyaktige priser

Google-Merchant-center

Google iverksetter nye tiltak mot nettsteder som har en høyere sum i handlekurven enn prisen som vises på nettsiden, og posisjonerer seg med dermed langt nærmere norske krav om transparent prising.

Google har bestemt seg for å gå skjulte avgifter i sømmene, og iverksetter nå tiltak mot nettsteder som viser en annen pris i handlekurven enn det som er synlig på nettsiden.

Dette betyr i praksis at prisene som benyttes i en Google Feed koblet opp mot Google Merchant Center nå må samsvare med prisene som vises i handlekurven.

Vil denne nye endringen fra Google ha konsekvenser også for norske nettsteder?

 

Hvordan kan dette påvirke norske bedrifter?

I Norge har det lenge vært krav om nøyaktig og transparent prising av produkter mot forbrukere, men i digitale kanaler har både enkelte norske nettbutikker og internasjonale aktører som selger til det norske markedet tatt seg friheter når det kommer til norsk lovverk.

Googles nye tiltak vil gjøre det vanskeligere for både norske og internasjonale nettsteder å omgå gjeldende lover og regler, og har som mål å sikre prisene kunder forholder seg til gjennom hele kjøpsreisen.

Understreker viktigheten av transparente priser

Google har lenge håndhevet regler om nøyaktig pris mellom Google Merchant Center og destinasjonssiden hvor produktet vises, men de har ikke tidligere sjekket om prisene forblir den samme når produkter legges til i kundens handlekurv.

Det vil si at prisen på et produkt i teorien kunne være lik på en landingsside og i Google Merchant Center, for deretter å få tilføyd skjulte avgifter når det ble lagt i handlekurven.

Der Google tidligere har overlatt ansvaret for å følge regler og retningslinjer i de respektive landene til bedriftene selv, ønsker selskapet nå å håndheve disse reglene selv. Fra og med 6. April 2021 iverksetter Google derfor tiltak for å følge opp nøyaktigheten mellom prisen som vises på destinasjonsside, i Google Merchant Center og i handlekurven.

Om tiltaket skriver Google: 


“Prisene skal være konsistente gjennom hele utsjekksprosessen, ikke bare gjennom produktfeeden og landingssiden. Prisen skal ikke øke i handlekurven.”

Videre bekrefter de viktigheten av å opprettholde samsvar mellom prisene:

“Konsekvent og nøyaktig prising er en av de viktigste faktorene kundene tar i betraktning når de foretar et kjøp. Hvis produktets pris i kassen er høyere enn prisen som vises i en annonse, gratis produktoppføring eller på en destinasjonsside, er det mer sannsynlig at kjøpere vil kansellere kjøpet.»

Et steg i riktig retning

Når du, som eier av en nettbutikk, leser dette får du kanskje en klump i magen, og tenker: “Hva gjør vi da med rabattkoder? Vi pleier jo å ha tilbud med rabatter som trekkes i handlekurven, så hvordan løser vi det?

”

Det korte svaret er: “Ingenting”. Google Merchant Center tillater nemlig at prisen justeres ned i handlekurven – restriksjonene gjelder kun priser som justeres opp.

Her i Evolve tenker vi at dette er et suverent grep fra Google sin side. Evolve jobber for å skape en bedre kundereise og kjøpsopplevelse, der bedriftene vi jobber med skal bli oppfattet profesjonell og forbrukeren ivaretatt. Markedsføring og psykologi går hånd i hånd, og denne typen prising, der skjulte avgifter og prisøkninger tilkommer i siste ledd av en transaksjon, er et skittent psykologisk spill som påvirker forbrukeren negativt.

Dette er et steg i riktig retning for Google, fordi det beskytter forbrukerne og gir dem mer gjennomsiktighet når de handler på nettet. Vi er alle er forbrukere i en eller annen setting, og det er fint å se at noen av verdens mektigste bedrifter gjør grep som kommer oss til gode.

Hva skjer dersom prisene er unøyaktige?

Dersom Google Merchant Center finner unøyaktige priser, vil de sende ut en advarsel til annonsøren. Etter utsendt varsel har annonsøren 28 dager på seg til å løse prisavviket. Hvis avviket ikke rettes opp innen den gitte tidsfristen vil Google Merchant Center-kontoen bli suspendert.

Evolve mener at 28 dager er en svært gavmild tidsfrist fra Google sin side, og at annonsøren da bør ha mer enn nok med til på seg til å oppdatere prisene sine i henhold til regelverket.

Vi anbefaler alle annonsører å lese Googles retningslinjer i Merchant Centers hjelpedokument.

Google vil komme med en ny kunngjøring når reglene trer i kraft.

Dette innlegget et skrevet i samarbeid med WeTell AS

Kilde: Google Merchant Center

Ønsker du å lære mer?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale

  • Opplysningene du gir oss via dette kontaktskjemaet vil kun bli brukt til å besvare din henvendelse. For mer informasjon, se vår personvernerklæring der du får mer informasjon om hvor, hvordan og hvorfor vi lagrer dataene dine.

Les også: