Vet du hvilke implikasjoner den nyeste Google lanseringen skaper for deg og din markedsføring? Kanskje ventet du på noe som skulle gjøre utfordringene forrige kjerneoppdatering lettere å håndtere, eller kanskje du satt spent klar for å se hva de har klart å finne på neste gang?
Her vil vi ta en rask kikk på de oppdateringene Google har kommet med fra den første kjerneoppdateringen 2. juni, til den siste kjente oppdateringen som kom ut 1 juli, nemlig tilleggene vi ble lovet til kjerneoppdateringen som ble lansert 2. juni.
Google lansering – Oppdateringer for en bedre web-hverdag
Google har vært flittig den siste måneden, og vi har sett flere oppdateringer rulle ut mot oss, uten kanskje å få helt oversikt. Det har samlet sett kommet ut hele fem oppdateringer på under en måned. Dette tilsvarer over en oppdatering i uken. Heldigvis har de lansert oppdateringer på ulike områder, men det har vært krevende for oss alle.
Mellom 2. juni og 1. juli har markedsførere verden over klødd seg i hodet og måttet snu om på hælen opp til flere ganger.
Dette er oppdateringene som har blitt lansert:
- Googles oppdatering av den brede kjerne-algoritmen
- Google algoritme-oppdatering mot falske anklager
- Google oppdaterer algoritmen for side-opplevelse
- Ny oppdatering på spam-algoritme
- Den siste tilleggsoppdateringen til den brede kjerne-algoritmen som ble lansert 2. juni.
Googles oppdatering av den brede kjerne-algoritmen
Det er ikke ofte Google leverer to så store oppdateringer på kjerne-algoritmen som de har gjort denne gangen. Grunnen til at det ble to lanseringer i stede for en, var rett og slett at alle elementene ved den opprinnelige oppdateringen ikke var klare.
Istedenfor å vente en måned med å lansere hele oppdateringen, valgte de å rulle ut de delene som var klare allerede 2. juni.
Google opplyste på dette tidspunktet om at oppdateringen ikke ville gi store utslag for den alminnelige nettsiden, men vi venter fortsatt på å se hva denne siste delen av oppdateringen gjør med nettsider verden over.
Dersom du er redd for at det vil ta deg tid å komme tilbake fra disse oppdateringene, ga Googles John Mueller gode tips til hvordan du kommer tilbake fra en slik oppdatering etter oppdateringen av den brede kjerne-algoritmen som ble lansert i 2019.
Google lanserer algoritme-oppdatering for å hindre trafikk til anklagene nettsider
Google algoritme-oppdatering mot falske anklager ble rullet ut i etterkant, og muligens i respons til New York Times sine anklagende artikler om hvordan nettsider bygger seg opp i markedene ved å sette ut falske rykter og anklager mot mennesker eller selskaper.
Dette ønsket Google å forhindre, og nettsider som til nå har basert hele veksten sin på å finne nye såkalte syndebukker, vil nå bli straffet for dette blant annet med hindring av trafikk til nettsiden.
Google oppdaterer algoritmen for side-opplevelse
Det er mange elementer som skal være på plass for å optimalisere SEO på nettsiden din. Dette er noe vi allerede er kjent med, og mange av elementene ved denne jobben, har blitt vaner for oss som jobber med markedsføring.
Google lanserte en oppdatering som legger seg over de vi fra før er vant til, og dermed ikke gjør noen drastisk forskjell. Google sin oppdateringen av algoritmen for side-opplevelse kan summeres opp i fire punkter:
- Mobilvennlig: Nettsiden må være svært mobilvennlig, og kan ikke ha feil.
- Sikkerhet: Alle brudd på sikkerhet på en eller flere sider diskvalifiserer hele nettsiden.
- HTTPS bruk: Nettsiden må ha i bruk HTTPS for å klassifiseres som en bra side.
- Markedsføringsopplevelse: Nettsiden kan ikke bruke markedsføringsteknikker som er distraherende, forstyrrende eller på annen måte ødelegger brukeropplevelsen.
Google lanserer oppdatering av spam-algoritmen
Googles lansering av den nye spam-algoritmen ble rullet ut 23. juni. Denne oppdateringen er en i en rekke av mange oppdateringer Google har lansert for å hindre spam i søkeresultatene sine.
Denne algoritmen har måttet lære seg å identifisere stadig mer omfattende og velutviklede falske sider, slik at kun de beste resultatene dukker opp i søkeresultatene. Dette spam-filteret kan dessverre også påvirke “friske” nettsider, dersom de har sikkerhetsmangler.
Spamfilteret eliminerte i 2020 hele 5 billioner falske nettsider i søkeresultatene sine, noe som vitner til hvordan søkeresultatene ville sett ut dersom dette ikke fantes.
Her kan du lese mer om hvordan Google jobber med å bekjempe spam.
En ny netthverdag krever bedre kontroll
Avslutningsvis ønsker vi å minne om at den fulle virkningen av den siste oppdateringen til Google, mest sannsynlig ikke kommer til sin fulle kraft før om et par uker. Først da vil vi se hvilke følger dette kommer til å ha for vår hverdag på nett og med markedsføring.
Det er langt ifra siste oppdateringen Google vil lansere, og det er lurt å forsikre seg om at man har god oversikt over nettstedet sitt hele veien. Oppdater deg ofte, ettersom mange av de mindre oppdateringene ikke blir belyst like godt som de store.