Fra og med 1. juli 2023 blir det ikke lenger behandlet data i standard Universal Analytics-områder. Mest sannsynlig vil du heller ikke ha tilgang til dine eksisterende UA-områder i 2024.
Endringene Google innfører allerede neste år, er det mange som har lagt merke til allerede. Hos oss i Evolve Communication er arbeidet med å forberede kundene våre allerede godt i gang.
I og med at ny data kun vil overføres til Google Analytics 4-områder, er det avgjørende at du så fort som mulig sørger for at du har implementert GA4 scriptet på dine nettsider.
Vi har tatt en prat med en av de som allerede har dannet seg noen tanker om dette skiftet, nemlig en av våre performanceeksperter Henriette Engen. Hun forteller om spennende muligheter, nye funksjoner og en forberedelsesprosess som allerede er godt i gang.
Hva er egentlig GA4?
GA4 er tidligere kjent som Google Analytics app+web, og er på mange måter en oppgradering fra den tidligere godt kjente Universal Analytics (UA).. Dette nye området har en annerledes måte å samle inn data på. Til motsetning til UA oppbevares dataen opptil 14 måneder, mens det før kunne bli lagret på ubestemt tid.
– GA4 har en helt ny måte å vise dataene på, og bruker kunstig intelligens, eller AI. Dette er fremtidens analyseverktøy og det er veldig spennende å få ta det i bruk, forteller Henriette.
Hun er en av flere markedsførere som allerede har tatt tak i dette skiftet, og begynt implementering av det nye GA4-scriptet på nettstedene til sine kunder.
I denne nye modellen blir man informert dersom det oppdages spesifikke trender i dataene fra nettbutikken din. Dette kan for eksempel være essensielle endringer i brukeradferden, der det blir solgt større mengder av et spesifikt produkt.
– For de som driver nettbutikk er jo dette en fantastisk mulighet til å ligge et steg foran, slik at kundene ikke opplever utsolgte produkter i samme grad som før, forteller Henriette engasjert.
GA4 gir deg nemlig beskjed tidlig dersom denne trenden oppstår, slik at du rekker å ta kontakt med dine leverandører og etterkomme den voksende etterspørselen på dine produkter.
– En annen viktig forskjell fra UA til GA4 er også at de får tilgang på data fra brukere som er både på nettsiden og på appen din, fortsetter Henriette.
I dag er det stadig flere nettbutikker som sverger til apper når de skal samhandle med kundene sine. Disse er bedre tilrettelagt for bruk på mobiltelefoner, og du får gjennomført kjøp på lik linje med en vanlig nettbutikk.
Flere av hendelsene er også automatisert i nye GA4, som «add to cart» eller legg i handlekurv. Dette, blant mange andre nye funksjoner, gjør det lettere for deg å forstå en enkelt konvertering. Nettopp fordi du kan illustrere de ulike stegene som brukeren tar, og dermed danne deg et tydeligere bilde av kjøpsadferd.
Hva betyr dette skiftet for deg?
Det er visse fundamentale forskjeller mellom det velkjente Universal Analytics og Google Analytics 4. Selve det visuelle har gjennomgått en stor forandring og du leser rapportene på en helt annen måte enn før.
I tillegg er det visse parametre som er skiftet ut. I GA4 er sider per økt og fluktfrekvens fjernet til fordel for engasjement rate og økter med engasjement.
En annen viktig forskjell er hvordan man ser hvor trafikken fra nettsiden kommer fra. Fra UA er vi vant til “kilde/medium” der vi blant annet leser trafikken som kommer fra google/cpc, google/organic eller facebook/cpc.
I GA4 har vi fått en ny kanalgruppering som inkluderer “Cross-network”. Dette er trafikk som kommer fra flere nettverk, deriblant Performance Max. Søk-annonser vil vises som “Paid Search”, og vi kan også se “Organic Shopping” som trafikkilde.
Videre er det nå et tydelig skille mellom hendelser og konverteringer. I tillegg til hendelsene som automatisk implementeres via AI, vil de du legger til via for eksempel Google Tag Manager havne under “Hendelser”.
Dersom du ønsker å overføre disse til Google Ads kontoen din eller uansett følge med på de viktigste hendelsene i rapportene, må du merke disse som konvertering. Den eneste autogenererte konverteringen er “purchase”.
Ettersom det er noen endringer i hvordan de to områdene innhenter data, anbefales det at man gjennomgår hvordan denne dataen blir samlet inn i dag slik at den tilpasses Google Analytics 4 sin modell.
Du kan også overføre konverteringer, målgrupper og annet fra UA-området ditt til det nye GA4-området. Likevel anbefaler Google deg at du går tilpasser hvordan du innhenter data fremfor å overføre dagens hendelsesstruktur.
Evolve stiller alltid forberedt
Det er selvsagt noen ting du er nødt til å gjøre før dette skiftet kommer allerede neste sommer. Hos oss i Evolve er forberedelsene allerede godt i gang. Henriette og våre andre performance-eksperter har tatt grep for å sikre sine kunders posisjon også etter skiftet.
– Jo fortere du får på plass GA4-scriptet, jo mer data får du hentet inn før endringene blir aktivert neste sommer. Derfor har vi allerede startet med dette for våre kunder.
Hun påpeker videre at det er viktig å komme i gang med GA4 allerede nå, slik at du har godt tid til å gjøre deg kjent med det nye området, ettersom det varierer noe fra det velkjente Universal Analytics.
– Med en ny modell som dette kommer det naturligvis endringer i det visuelle og i brukergrensesnittet. Handlinger og knapper får nye navn, du gjennomfører handlinger på nye måter og det kan være mye å ta inn på kort tid, dersom du ikke kommer i gang tidlig, forteller Henriette.
Allerede nå har flere av våre kunder fått opprettet et GA4-område dersom dette ikke var på plass fra før, scriptet er på plass på nettstedet, og vi sporer allerede trafikk, hendelser og andre tall for dem i deres kanaler.
Konverteringshendelser har blitt satt opp for det som ikke blir hentet opp av AI, og GA4 kobles opp mot Google Ads. En del av jobben er også å sette opp ulike målgrupper for markedsføringen. Dette er viktig så ikke vi i juli 2023 sitter uten målgrupper.
Hos oss i Evolve Communication tar vi deg inn og bistår deg gjennom alle stegene du må ta for å sikre deg før endringen trer i kraft neste år. Dersom du føler at dette er mye informasjon og ønsker bistand, står våre eksperter klare for å ta deg med inn i GA4.