Vet du hvor mye verdi dine annonser genererer for din bedrift, eller om de er lønnsomme eller ikke? Har du behov for et verktøy som kan gi deg umiddelbare analyser av markedsføringen din, har du kommet til rett sted.
ROAS høres kanskje kjent ut. For deg som klør deg litt i hodet og tenker at det er litt for mange forkortelser i markedsføring, skal vi gå litt nærmere inn på definisjonen og betydningen under.
Hvorfor bruke ROAS?
ROAS betyr Return On Advertising Spend, og dreier seg i korte trekk om hvordan du kan få mest igjen for pengene du legger i annonseringen din. Ved å kalkulere verdien hver enkelt annonse gir din bedrift, kan du umiddelbart se hvilke kampanjer som var lønnsomme, og hvilke du må endre på.
Videre i denne artikkelen skal vi presentere fire knep du kan ta i bruk for å optimalisere din ROAS, slik at du allerede i dag kan starte arbeidet for å oppnå de beste resultatene for din bedrift.
Utregning av ROAS
Først og fremst må vi presisere at det er avgjørende at ROAS presenteres som forholdstall. Dette er tall som viser verdien sin i forhold til det andre tallet.
Et eksempel på dette kan være du betaler 1000 kroner for å kjøre en annonse på Facebook. Denne annonsen genererer 10.000 kroner i inntekter. Regnestykket i dette tilfellet er svært enkelt. Du deler pengene som ble generert av annonsen – i dette tilfellet 10.000 kroner – på pengene som ble brukt til å annonsere – altså 1000 kroner.
Svaret du får på kalkulatoren din er da 10, men i og med at du skal presentere ROAS som et forholdstall, skrives det som 1:10. Dette resultatet leser vi slik:
“For hver krone som ble brukt til annonseringen på Facebook, genererte annonsen 10 kroner i fortjeneste”
Om dette er en god fortjeneste eller ikke er helt avhengig av bedriften som annonserer. En bedrift er kanskje avhengig av 1:23 for å kalle det en god fortjeneste, men en annen bedrift er svært fornøyd med 1:6. Her er det med andre ord ingen fasit på hva som er bra.
Fleksibel beregning
Det er selvsagt enkelt å se om dette blir et negativt tall, og du taper penger på annonsen. Fordelen med ROAS er at det er fleksibelt og kan brukes i nesten alle sammenhenger. Du kan beregne hvor mye en enkelt kampanje har dratt inn i fortjeneste, eller du kan regne på alle kampanjene du har hatt gående innen et segment gjennom et helt år.
La oss si at du i år startet med nyhetsbrev og e-postkampanjer. Etter de første seks månedene har gått, og du kanskje føler du har fått litt lunkne resultater kan du beregne din ROAS på alle e-postkampanjene du har kjørt ut det året, og se om du har en fortjeneste som gjør annonseringen verdt å fortsette med.
Husk å beregne inn alle skjulte kostnader!
Dette gjelder både kostnader ved opprettelse av annonsen, samt kostnader ved selve annonseringen. Kanskje er du nødt til å betale en liten avgift hver måned for tilgang på plattformen du annonserer på, eller du må betale ekstra for et designprogram på pcen din for å designe annonsene dine.
Dette er også kostnader som må regnes inn som en del av annonsekostnaden for at regnestykket skal gå opp.
Fire knep du kan ta i bruk for å forbedre din ROAS
Det er heldigvis ikke slik at du er nødt til å ta til takke med en dårlig ROAS. Det er mange måter du kan forbedre dette på, og her gir vi deg fire smarte tips du kan ta i bruk allerede i dag! Det trenger ikke være komplisert og vanskelig å optimalisere ROAS, og det er det vi prøver å formidle med tipsene under.
Prøv deg frem med annonseplasseringen din
Det kan være fordelaktig for deg å prøve å endre plasseringen av annonsen din. Annonserer du normalt sett i display med bannerannonser, kan det være aktuelt for deg å prøve noe helt annet, som pop-up eller på sosiale medier.
Dette fører til at kundene dine får budskapet ditt servert på en ny måte, noe som kan være nok til å vekke oppmerksomhet. Avhengig av hvilket konverteringsmål du har satt for annonsen din, vil dette kunne gi svært god avkastning.
Du kan også dra god nytte av å prøve å variere hvilke plattformer du markedsfører deg på. Markedet er stadig i endring, eldre generasjoner blir stadig mer komfortable med teknologi og ikke minst sosiale medier og nettsider. Dette gjør også at de i større grad er tilstede på disse plattformene og kan ta i mot budskap.
Bli flinkere til å målrette annonsene dine
Når du utformer annonsene dine er du nødt til å forme den etter målgruppen du ønsker å treffe. Dette gjør du ved å bli kjent med kundene dine enten ved undersøkelser der kunden selv fyller ut informasjon, eller ved å samle informasjonen du har behov for selv.
Når du samler informasjon og kartlegger kundegruppen din samler du også inn informasjon du kan bruke for å kommunisere med dem. Hvilke budskap reagerer disse menneske på og hvordan tar de til seg informasjon?
Har du unge kunder responderer kanskje disse bedre på ny teknologi, eller video, mens eldre personer kan respondere mer på harde fakta og klassiske medier. En bedrift kan også ha flere målgrupper, og jo mer detaljert du kan være for hver målgruppe, jo bedre vil du kunne treffe med markedsføringen din.
Finpuss søkeordene dine
Sørg for at du er tilgjengelig for kundene dine på de riktige søkeordene. Husk at det ikke nødvendigvis er søkeordene eller frasene du tror dine kunder søker på for å finne deg som nødvendigvis er ordene de bruker.
I tillegg til dette legger algoritmen til Google i langt større grad til rette for søkeintensjon. Hvor ofte søker du etter noe og bruker de nøyaktige ordene på nettsiden eller hele navnet på produktet du søker etter?
Antageligvis er det langt flere som vet hva de ønsker å finne, men som ikke vet hvilke søkeord de bør bruke for å finne deg eller dine produkter. Da regner Google ut hva de sannsynligvis ønsker å bli vist, basert på intensjonen bak søket.
Det er alltid lurt å ha i bakhodet at jo flere søkeord du er å treffe på jo lettere er det for kundene dine å finne deg. Vi kan kalle dette et sikkerhetsnett, som samler inn kundene dine selv om de ikke helt vet hvor de trenger å lande. Jo flere søkeord du er tilgjengelig på, jo bredere er sikkerhetsnettet ditt.
Det som også er viktig å tenke på, er at du faktisk også kan være tilgjengelig på for mange søkeord. Det som kan skje da, er at du dukker opp i søk som ikke er relevant for deg eller dine kunder. Dermed kan du risikere å bli ansett som useriøs, om du dukker opp i søk der du er helt urelevant.
Hold derfor et øye med søkeordene dine, og husk at variasjoner av disse også er lurt å ha med.
Senk de skjulte og synlige kostnadene ved annonseringen din
Dette er kanskje den mest logiske løsningen, og mest sannsynlig den de fleste vil henvende seg til først. Derimot er det også mange som velger å hoppe over dette punktet fordi det krever tid, og tid er penger.
Det som også er penger, er gode investeringer og beslutninger på vegne av bedriften. Ta deg tiden til å gå gjennom tilbud fra flere annonseringplattformer dersom din er dyr. Sannsynligvis er det noen som har et bedre tilbud.
Ta deg også tiden til å vurdere outsourcing. Kan det være både billigere og enklere å leie inn hjelp utenfra til design, publisering og analyse av annonsene dine? Dette er spørsmål som kun du og din bedrift har svarene på.
ROAS som verktøy for å nå målene dine
Avslutningsvis vil vi minne om at regnestykket er svært individuelt, og det kan lønne seg å gå en runde innad i bedriften for å være sikker på at din ROAS er i tråd med de overordnede mål som dere har satt.
Det er disse målene dere skal nå, og å kontrollere din ROAS er et verktøy på veien dit, ikke løsningen. Ved å få innsikt i annonseringen og dermed ha kunnskapen til å utelukke mindre lønnsomme investeringer, sitter du i en god posisjon.