At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc. Innholdet skal være like ryddig og brukervennlig på alle enheter for å oppnå en optimal opplevelse av nettsiden. Det vil si at tekst, bilder og lenker/knapper må kunne tilpasses mobile enheter ut i fra lesbarhet og klikkbarhet.
Det finnes flere grunner til at du bør prioritere å lage et responsivt design på nettsiden. De fem viktigste grunnene er:
Google premierer nettsider som er mobilvennlige med bedre plassering i søk, enn de som ikke er det. For å avgjøre om en nettside er responsiv eller ikke, har Google følgende kriterier:
“Mobile first” (mobil først-prinsippet) handler om at du i utvikling av en nettside eller applikasjon, tenker hvordan det vil se ut på små skjermer før store skjermer. Istedet for å designe nettsiden for desktop (pc) og prøve å få den til å passe til mobiltelefon, bør du følge mobil først-prinsippet og lage en nettside som tilfredsstiller mobilbrukernes behov først.
Tidligere brukte Google å indeksere sider etter «desktop» versjonen av innholdet på en nettside. Nå får de fleste brukere tilgang til Google søk via en mobilenhet og Googlebot indekserer hovedsakelig etter mobil først-prinsippet. De bruker altså det de refererer til som en smarttelefonagent for å se om nettsiden har et responsivt design.
I dag er det blitt mer og mer vanlig å besøke nettsider via mobil fremfor en vanlig pc. Statistikken viser at over 70% av trafikken på nett kommer fra mobile enheter. Enten man er
hjemme, på jobb eller på farten er det lettere å lete etter produkter og tjenester ved å benytte seg av mobiltelefonen.
De fleste bruker mobiltelefonen i dag til å finne frem til informasjon, og har et behov for å finne denne informasjonen raskt og enkelt. Dette betyr at man bør holde innholdet på nettsiden enkelt og kun presentere de viktigste elementene. Samtidig bør du eliminere det som ikke er like viktig fra nettsiden din, for å forhindre unødvendig forstyrrelser for kunden.
Hva er viktig for en god nettside?
At en nettside er responsiv betyr at den er tilpasset alle enheter og skjermstørrelser, hvor brukeren av nettsiden vil kunne få tilgang til det samme innholdet på mobil og nettbrett som på pc.
Å ha flere landingssider på nettsiden din gjør at du vil oppnå en bedre konverteringsrate, ved økning i antall henvendelser, salg, påmeldinger og annet du ønsker å oppnå med nettsiden.
Vi samarbeider med deg for å lage en nettside som er engasjerende, brukervennlig og styrker din bedrift. Det er viktig for oss å få god kunnskap om virksomheten, slik at du får den best mulige løsningen.