Aleksander Bakken har vært en del av Evolve Communication i over tre år, og man kan nesten si at han har vokst i takt med selskapet. Han startet som rådgiver, men i dag sitter han som markedssjef for et Evolve i sterk vekst, og med en spennende fremtid.
Vi har nå endelig satt oss ned og tatt en prat med Aleksander, som nå har jobbet godt over tre år i Evolve. Fra han ble en del av teamet i Evolve i 2019, har han hatt en utrolig spennende utvikling. I dag har han rollen som markedssjef, og ser frem mot spennende lanseringer og ny satsing i årene som kommer.
Vi er nysgjerrige på reisen Aleksander har hatt de siste snart fire årene, og har derfor satt oss ned for å høre mer om hvordan denne tiden har vært. Hva har vært suksessfaktorene, hvorfor elsker han jobben sin, og ikke minst – hva er viktigst for han i tiden som kommer.
En rådgiver med tette forhold til kundene
Som rådgiver startet Aleksander med en todelt arbeidshverdag. Han hadde ansvar for å finne spennende selskaper som kunne dra nytte av kompetansen Evolve satt på, og samtidig ivareta kundene i sin egen portefølje. Det var i sistnevnte kategori at Aleksander virkelig strålte.
– Jeg synes det var aller mest spennende å jobbe med det strategiske og kunne skape vekst for kundene. Det å dypdykke ned i en bedrift, bli kjent med deres mål, forutsetninger og personlighet, for så å skreddersy en markedsstrategi som gjorde det mulig for dem å nå målene. Det er det jeg brenner for, forteller Aleksander.
Videre forteller han at det var nettopp denne delen han ønsket å utforske mer. I Evolve er det et stort fokus på utvikling, både personlig og profesjonelt. Dermed var det enkelt for Aleksander å drøfte tankene sine med Fredrik Jul Andersen, som er daglig leder for Evolve Communication. Fredrik var klar på at den kompetansen som Aleksander satt på, måtte utnyttes bedre.
– Aleksander er veldig god til å følge opp kundene våre hele veien. Han har god struktur i hverdagen, noe som viser seg gjennom en god og klar kommunikasjon ut til kundene, og ikke minst måten han følger opp kundene underveis. Han har en svært høy faglig kompetanse og er veldig lojal, forteller Fredrik.
Det var dermed naturlig at Aleksanders tid og energi burde sentreres rundt hans sterke sider. Dette ville være det beste for kundene, og for kollegaene som setter stor pris på arbeidet Aleksander gjør.
– Jeg gikk derfor over i en rolle som Customer Success Manager. Her er hovedfokuset mitt å benytte all den kunnskapen Evolve sitter på, for å oppnå resultater for kundene våre, forklarer Aleksander.
Mer spesifikt jobber Aleksander som prosjektleder på en rekke kundeforhold, og holder i prosjekter som ofte inkluderer flere avdelinger.
– Det er akkurat dette jeg motiveres aller mest av. Å kunne lede prosjekter på tvers av avdelinger og interessenter, og å jobbe tett med kunden. Det gir meg så mye å se at de når de målene vi har satt, og hvor mye dette betyr for kunden, uansett om de er store eller små bedrifter, forteller Aleksander.
Her kan du også lese mer om Aleksanders reise i Evolve!
En koordinerende og strategisk rolle
Selv om mye av jobben som Customer Success Manager er fokusert ut mot kunden er det mye som foregår bak kulissene, som kundene ikke alltid ser. Det aller viktigste som gjøres her er koordinering av alle partene som skal inn og levere tjenester for at kunden skal nå målene.
– Jeg er veldig heldig som jobber med et så fantastisk team. Vi har en gjeng på performance som tar eierskap til kundene våre og jobber utrolig hardt for å bedre markedsføringen og resultatene de gir. I tillegg har vi teamet i WeTell som skaper innhold for kundene våre, om det skulle være nettsidetekst, faginnhold eller pressemeldinger. Til slutt har vi også Webdays som lager knallbra og konverteringsdrivende nettsider, enten det er enkle nettsider eller større nettbutikker, forklarer Aleksander med et stort smil.
Han forteller videre at det å få være bindeleddet i samarbeidet, og se synergiene og de fantastiske resultatene som skapes på tvers av alle fagområdene, er utrolig fint.
Rollen som Customer Success Manager har gitt han mye kunnskap om prosessene i de andre avdelingene som inngår i hvert prosjekt. Han har rett og slett fått enda mer tid til å være en del av dette arbeidet.
Aleksander er en verdifull del av selskapet på flere områder enn det strategiske og det koordinerende arbeidet. Han er en ressurs for alle som jobber med han og rundt han. Henriette Engen som jobber i Performance-avdelingen i Evolve, har jobbet tett med Aleksander over en lang periode. Hun har utelukkende lovord å komme med.
– Aleksander er en veldig oppmerksom og omsorgsfull kollega. Han ser alle og tar veldig hensyn til oss alle og den jobben vi gjør. Samtidig som han er veldig, veldig god på det han gjør, er han også veldig god på det medmenneskelige, forteller Henriette.
For å være en god leder, er man nødt til å være god på mer enn det faglige. Det er utrolig viktig å huske at det sitter mennesker og utfører oppgavene, og uten å ta vare på disse menneskene får man ikke de resultatene man ønsker.
Dette har Aleksander forstått på alle nivåer, og er en av de viktigste egenskapene han tar med seg inn i sin nyeste rolle, som markedssjef for Evolve Communication.
Spennende utvikling i nær fremtid
Som markedssjef er Aleksander spent på utfordringene i tiden fremover. Som han selv sier, har Evolve lenge vært litt plaget av uttrykket “skomakerens barn”. De har vært knallgode på markedsføringen for sine kunder, og har vært med på å skape fantastiske resultater for disse. Midt oppe i all vekst og utvikling har egen markedsføring blitt satt litt på sidelinjen.
– Vi har en ambisjon og et mål om å gi alle våre eksisterende og potensielle kunder en god forståelse av at vi er et kunnskapshus. Alle våre ansatte og samarbeidspartnere sitter på ufattelig mye kunnskap, og vi kan dra alle bedrifter opp og gi dem et stort løft når det kommer til den digitale tilstedeværelsen deres, forklarer Aleksander.
Videre forteller han at de sitter litt stille i båten enn så lenge. Alle nye strategier, ideer og tiltak som blir utviklet i Evolve blir A/B-testet på deres egne nettsider og plattformer før de innføres hos kunder, men utover dette har de ikke helt kommet i gang med egen markedsføring. Dette vil det bli endringer på i 2023.
– På sikt skal vi bli langt bedre på egen markedsføring. Det kommer veldig mye spennende endringer og nylanseringer snart, noe vi gleder oss veldig til. For at våre kunder skal forstå hvor gode vi faktisk er på digital markedsføring, er det jo en fordel at vi kan vise dem dette i praksis. Derfor er det utrolig spennende tider vi går i møte, og jeg gleder meg til å være en del av dette, forteller Aleksander med et lurt smil.
Vi kan ikke gjøre annet enn å glede oss med han, og vente i spenning på det som kommer. Evolve Communication skal fortsatt ha fokus på å levere gode løsninger til sine kunder, og hjelpe disse med å oppnå suksessen de har potensialet for, i årene som kommer.
All kunnskapen Evolve sitter på skal deles, og med Aleksander i spissen, er det ingen som kan si sikkert hvor langt vi faktisk kan nå!