I søkemotorer som Google, rangeres nettsidene etter Google sin egen algoritme. Denne har i mange år hatt fokus på blant annet relevant innhold, design og rask lastetid. Det som fremover blir satt fokus på, handler imidlertid om UX, brukerens egne opplevelse av nettsiden.
I mai 2020, lanserte Google sine planer om å styrke koblingen mellom vurdering av nettsider og UX. For mange bedrifter i dag betyr dette et økende behov for utbedringer og endringer på nettsiden, og kanskje et behov for å leie inn en ekstern partner med spesialkompetanse på nettopp dette feltet.
Selv om Google allerede tidlig i 2020 pratet om å styrke denne koblingen, er ikke dette en prosess som har skjedd over natten. Likevel bør det være noe som står på planen for både små og store bedrifter i tiden fremover. Her skal vi gi deg 3 indikatorer du kan bruke for å vurdere din egen nettsides prestasjon, samt noen områder du bør holde et ekstra øye på.
Tre viktige indikatorer på god UX
UX står for user experience, og reflekterer hvor enkel og oversiktlig nettsiden din er for brukere som besøker siden. Vi går utifra at din nettside blir besøkt etter at brukeren gjennomfører et søk som samsvarer med dine relevante søkeord og fraser – i en søkemotor som Google.
For å selv holde et øye med prestasjonen til din nettside, finnes det enkelte indikatorer du kan benytte deg av, slik at du slipper å gå gjennom utallige ulike programmer og verktøy hver eneste gang. På denne måten kan du enkelt holde et våkent øye, og unngå å miste en god rangering fordi nettsiden ikke er brukervennlig.
LCP-indikatoren – Innlasting av største element
I stede for å se på tiden det tar siden å laste inn innholdet, kan du fokusere på tiden det tar å laste inn det tyngste materialet på den aktuelle siden. Dette gir deg en indikasjon på maksimal lastetid.
Det innholdet som tar lengst til å laste inn er ofte store mediefiler som Javascript-filer eller CSS-filer. Dersom brukeren opplever at det tar lang tid å laste inn siden din, vil de i mange tilfeller velge å forlate siden, uten å nødvendigvis ha funnet innholdet de var på utkikk etter. Det ideelle er at det største elementet og den maksimale lastetiden på nettsiden ikke overskrider 2,5 sekunder.
FID-indikator – Fra klikk til reaksjon
FID-indikatoren forteller også noe om lastetiden på nettsiden din. Her vurderes tiden fra brukeren klikker på en CTA-knapp eller andre handlingsalternativer på nettsiden, til nettsiden reagerer på klikket.
Ideelt sett bør den ikke overskride 100 millisekunder, og i realiteten bør den ligge under dette. Brukere som ofte opplever å måtte vente på at nettsiden skal reagere, har en tendens til å forlate nettsiden og finne et annet alternativ. Det kan fremstå som en “utrygg” side, og går da heller til konkurrenten, noe du selvsagt ønsker å unngå. Lang reaksjonstid resulterer i en dårlig UX.
CLS-indikatoren – Visuell stabilitet
Det visuelle designet på nettsiden din, skal sørge for at det er enkelt og oversiktlig for brukeren å tilegne seg kunnskap og informasjon fra innholdet på nettsiden. Elementer som tekst, bilder og annen media på nettsiden bør fremstå likt for alle brukere og til tross for at brukeren orienterer seg rundt på nettsiden.
Det er heldigvis et enkelt verktøy for å måle nettopp den visuelle stabiliteten på nettsiden. Google PageSpeed Insights er et verktøy utviklet av Google for å optimalisere stabiliteten på nettsiden din. På denne måten slipper brukeren å måtte orientere seg på nytt når de åpner siden flere ganger. Denne bør ideelt sett ligge på mindre enn 0,1.
Sikkerhet og sikring – ivareta sikkerheten til dine brukere med UX
I dag lurer ulike farer rundt enhver sving, selv i de digitale plattformene. Derfor er det økende kravet til å ivareta sikkerheten til nettsiden og dens brukere viktig å ta hensyn til.
Det er spesielt tre områder som Google legger ekstra vekt på når den vurderer sikkerhetsnivået til en nettside:
1. Om nettsiden kan besøkes trygt via en riktig konfigurert og kryptert HTTPS-protokoll.
2. Om det finnes tegn til digitale skadedyr som kan øke risikoen for phishing-angrep eller andre former for hacking i systemene til brukeren.
3. Mengden annonsering på nettsiden, da spesielt store annonser som tar opp mye plass og hindrer brukeren i å se innholdet på siden.
For at brukeren skal oppleve siden som trygg har også antallet annonser på siden en innvirkning. Du har kanskje selv opplevd å komme inn på en nettside og bli overøst med pop-up annonser og lignende, som har hindret deg i å finne det innholdet du var på jakt etter i utgangspunktet. Siden fremstår som uprofesjonell og uhåndterbar, og du får en lav UX-score.
Tre vitale tegn på en nettside med forbedringspotensiale
Det kan være vanskelig å holde tungen rett i munnen når det kommer til optimalisering av nettsiden din. Derfor gir vi deg her tre tegn du kan se etter når du vurderer prestasjonen til nettsiden din i verktøy som Google Analytics.
For å finne de ulike tallene, kan du klikke deg inn på flere ulike variabler, slik at du kan se på forholdet mellom flere variabler som geografi, medium, målgrupper og lignende og brukerens adferd på nettsiden din.
Fluktfrekvens
Fluktfrekvensen forteller deg hvor mange brukere som forlater nettsiden din, uten å gjennomføre flere handlinger. Dersom fluktfrekvensen er høy på en kampanjeside, kan det være flere forhold som har skyld i dette.
Nettsiden kan ha problemer som gjør at siden rett og slett ikke åpner seg, den kan ha lang nok lastetid til at kunden rekker å ombestemme seg før den er ferdig lastet, informasjonen kan være irrelevant til søkeintensjonen eller informasjonen kan være skjult bak en vegg av annonser som får nettsiden til å fremstå som utrygg.
Sider per økt
Her får vi et innblikk i hvor mange ganger brukeren klikker seg videre på andre sider på din nettside. At dette tallet er per økt, gjør at du ser nøyaktig hva brukeren gjør hver gang de er inne på siden, og ikke får det totale antallet klikk per bruker.
Dersom antallet sider er høyt og øktvarigheten er kort, kan dette tyde på at brukeren ikke finner informasjonen de leter etter på siden din. Sørg for å ta en gjennomgang av innhold og det relevante søkeordet slik at søkeintensjonen gjenspeiles i innholdet brukeren finner på siden.
Gjennomsnittlig øktvarighet
Den gjennomsnittlige øktvarigheten gir deg en pekepinn på hvor lenge brukeren er aktiv på siden din av gangen. Dersom øktvarigheten er høy, kan det tyde på at brukeren finner mye god informasjon og bruker tid på å utforske siden din ytterligere.
Er øktvarigheten relativt lav, kan dette derimot tyde på at brukeren finner siden din lite interessant, eller urelevant i forhold til intensjonen de hadde når de først besøkte den. Dersom du opplever dette kan det være aktuelt å fornye eller oppdatere informasjonen din, slik at kunden finner verdi i å bruke tiden sin på akkurat din nettside.
En sterk og stødig partner
Dersom du ser at du har utfordringer med nettsiden din, men ikke har kunnskapene og ressursene til å ta tak i disse, kan vi i Evolve være din stødige partner. Våre eksperter har lang erfaring og sterk ekspertise innen webdesign og utvikling, og tar mer enn gjerne en vurdering av din nettside.
Enten du ønsker et nytt design eller kun å optimalisere de områdene som fremstår som utfordringer, kan vi sammen finne gode løsninger som passer dine sider. La oss ta hånd om web slik at du kan fokusere på det du er aller best til, nemlig å drive din bedrift!