TikTok er en av verdens største plattformer for deling av underholdning og andre videoformater på nett i dag. Ved å benytte deg av denne vanvittig store plattformen har du mulighet til å nå et stort publikum av både eksisterende og potensielle kunder.
Plattformen TikTok ble først lansert allerede i 2016, men det var ikke før i 2018 at brukerne for alvor tok i bruk den nå svært populære appen. Allerede to år etter, i august 2020, hadde appen mer enn 63 300 000 millioner nedlastinger på verdensbasis. I 2021 hadde dette tallet igjen hatt en drastisk økning, og det var totalt 1 milliard brukere.
Annonsering på store plattformer er ofte både effektivt og morsomt. Her er TikTok et svært godt eksempel. TikTok Business publiserte selv en perfekt beskrivelse av det som kreves av en annonsør på TikTok, og essensen i det vi ønsker å kommunisere til deg og din bedrift:
“Don’t make ads. Make TikToks. Make a new trend. Make it interesting. Make connections”
Vår ekspert på annonsering i sosiale medier Henriette Engen, gir deg videre en innføring i det viktigste du bør tenke på dersom du ønsker å teste annonsering på TikTok i din bedrift.
Betalt og organisk innhold på TikTok
Selv om det kan være svært lønnsomt og effektivt med betalt annonsering på en plattform som TikTok, er det også avgjørende at du publiserer organisk innhold. På denne måten gir du publikummet ditt merverdi dersom de klikker seg inn på profilen din, etter å ha sett en av annonsene dine.
Videoene som publiseres på TikTok skal være korte. Dette er med andre ord ikke plattformen å dele en lang utgreiende presentasjon av bedriften din, men by heller på små underholdende snutter. Den optimale lengden på en video er på rett under 15 sekunder, noe som gir deg svært liten tid, og stiller store krav til formidlingsevne og budskap.
– Det som er viktig med TikTok er at annonsen ikke ser ut som en annonse. Prøv å lage innhold som blander seg godt inn i mengden av de andre videoene.
Dette høres kanskje ukomplisert ut, men det kan være vanskelig å holde tritt med trender. Trendene på TikTok er nesten som døgnfluer å anse. I det ene øyeblikket er de populære og i det neste øyeblikket er du for sent ute.
Derfor er det viktig at du gjør grundige undersøkelser på hvilke trender og hvilke typer innhold din målgruppe foretrekker, og deretter holder deg til dette. Har du en trend du mener vil falle godt i jord hos denne gruppen mennesker er det ingenting i veien for å gjøre et forsøk på å skape en ny trend heller.
Hvordan få oversikt på TikTok
Det kan virke som en umulig oppgave å få kontroll på hvilke trender som er aktuelle når du ønsker å publisere, men heldigvis har TikTok selv satt i stand enkelte funksjoner som hjelper deg.
Det finnes flere ulike annonsetyper på TikTok, og de kan vises på ulike steder på plattformen. Her skal vi raskt gå gjennom de ulike og høre hva Henriette mener er fordelen med disse.
InFeed
– InFeed ads er de annonsene som fremstår som vanlig innhold. De ligger i feeden og dukker tilfeldig opp mellom andre videoer. Her er nøkkelen å få annonsen til å passe inn med de resterende videoene, slik at det ikke føles som man bli utsatt for markedsføring.
TakeOver
– TakeOver ads er annonser som dukker opp når du åpner appen. De dekker hele skjermen og er veldig tydelig en annonse. Denne kan sveipes bort, men alle i det valgte publikummet vil få den opp på hele skjermen. Dermed er du garantert at de ser den.
TopView
– En TopView ad, vil, som navnet tilsier, legge seg helt på toppen av siden. Det kan minne om en klassisk bannerannonse, men vil alltid ha den samme plasseringen på toppen av siden. Her har du minimalt med plass, og du bør være bevisst på plassering av innholdet.
Merkevaresponsede utfordringer
– En stor merkevare som Coca Cola eller Nike vil ha nok makt i markedet til å påvirke trender. Flere av videoene på TikTok er utfordringer som spres rundt på plattformen og som ofte startes av et stort selskap. Dette er en god måte å spre et budskap på, og alle kan publisere slike utfordringer. Det avgjørende er om den er god nok til at noen henger seg på.
Hvordan formidle et effektivt budskap
TikTok er en plattform for korte videoer. Det vil si at det er krevende å inkludere budskapet ditt i disse videoene. Svært mange av brukerne på plattformen bruker ekstremt kort tid på hver video, og algoritmen tilpasser seg veldig effektivt. På den måten vil brukeren kun få opp videoer de bruker tid på og finner interessante.
I dag ligger grensen på 15 sekunder, noe som kan virke som god tid hvis du teller til 15. Prøver du derimot å gjøre noe kreativt som å lage en koreografert dans eller bevegelse, får du inntrykk av hvor kort tid 15 sekunder faktisk er. I tillegg til dette skal du få frem budskapet ditt.
Det er viktig å skille seg ut i mengden slik at brukerne faktisk stopper opp for å se videoen din. Benytt deg gjerne av gode hjelpemidler som musikk eller andre lyder for å skape den rette stemningen.
Ta også en kikk på hvilke videoer som får mye trafikk, uavhengig av hva målgruppen din ser på. Kan du isolere noen trender som er bedre tilpasset ditt budskap enn andre, er dette den rette veien å gå. Ønsker du å lage organisk innhold, er det ikke nødvendig at du fremmer budskapet ditt hver gang. Her kan du ha det gøy og lage noe som engasjerer i stede for å selge.
Når du legger frem budskapet ditt er det også viktig at det er forståelig. Ikke alle tar seg tiden til å gå inn på siden din for å lese mer, og derfor er det viktig at du bruker et enkelt språk, gode virkemidler og er tydelig i kroppsspråket. Her har du mulighet til å vise mye personlighet, og få frem hvem du er.
– La målgruppen din bli kjent med deg og din merkevare gjennom dine videoer. Både de betalte og de organiske. På denne måten opplever de å skape en relasjon og tillit til deg, og du kommer lettere til det punktet der de er klare for å gjennomføre et kjøp.
Markedsføring på TikTok – steg for steg
TikTok Ads Manager har mange verktøy som gjør annonseringen til en morsom oppgave. De hjelper deg både med å lage spennende og engasjerende videoer, og for tilpasning av disse til annonsering.
– Ønsker du å nå et enda større publikum, tilbyr også TikTok annonsering på tvers av deres partnere og nettverk. Dette vil si at du åpner for en ekstremt stor eksponering av innholdet ditt, med svært lite arbeid.
Det første du er nødt til å bestemme deg for er hvilket mål du ønsker å nå. Ønsker du mer trafikk til nettsiden din, å øke antall nedlastninger av en app, flere salg i nettbutikken din eller kanskje aktive leads? For å nå målet ditt må du vite nøyaktig hva du ønsker å oppnå.
Deretter må du tilpasse publikummet ditt, på samme måte som du ville gjort på alle andre annonseplattformer. TikTok gir deg flere muligheter til å målrette annonsene dine, og har spesielt to ulike funksjoner her som gjør dette lettere for deg.
– TikTok gi deg muligheten til å lage din egen målgruppe med masse interessante filter. I tillegg til dette har de funksjonene “lookalikes” og “egendefinerte målgrupper” som lar deg bruke det samme publikummet som du la inn forrige gang, samt de som likner på dette publikummet.
Da har tiden kommet for å sette et budsjett. Husk at resultatene ikke nødvendigvis kommer over natten og at budsjettet ditt bør reflektere en satsning over lengre tid. Ikke bruk opp hele budsjettet første dagen, men sett av nok midler til å kunne la annonsene transporteres rundt til hele målgruppen over tid. Til slutt må du designe annonsen.
– TikTok har en hel verden av verktøy du kan ta i bruk for å gjøre din annonse personlig og morsom! Det er nesten ingen grenser for hvordan du kan utforme den, så bruk tiden godt til å bli ordentlig kjent med det utvalget du har tilgjengelig.
Etter annonsen er ferdigstilt er det bare å trykke på publiser. Da kan alle brukere som tilfredsstiller dine filtre og krav se og samhandle med din annonse, profil og bedrift. Vi i Evolve lever etter en setning vi har gjentatt til vi kunne blitt lei, men den er så utrolig viktig, og grunnlaget for all vekst og suksess med annonsering:
“Test alt, alltid!”
For å sikre deg at din annonse lykkes på TikTok er det avgjørende at du måler resultatene underveis. Disse kan du lese av i TikTok Ads Manager, og vil antageligvis også kunne sees i resultatene til din bedrift forøvrig.
Husk at TikTok er gøy! Sett deg ned med kreative og engasjerende kollegaer, gjør litt research og finn på noen morsomme ideer. Deretter er det bare å teste og se hva som fungerer best for ditt publikum. Her er ingen ideer dumme, og alt dere legger ut gjenspeiler den fantastiske kulturen dere har innad i bedriften.
Ønsker du å få litt hjelp til å annonsere på TikTok? Henriette og resten av performanceteamet i Evolve står klare til å hjelpe deg i gang med din annonsering. Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål eller andre henvendelser.