En meningsfull merkevare taler direkte til følelser og egenskaper hos kundegruppen, og påvirke de på et dypere nivå. Mennesker relaterer best til andre mennesker, og heldigvis sitter alle bedrifter på denne ressursen. Bruk de ulike historiene til dine ansatte for å skape en merkevare kundene dine kan relatere til.
Alle bedrifter bør ha fokus på å bygge merkevaren sin. Dette skaper et bilde av hvem du er hos kunden og potensielle målgrupper. Kommuniser et tydelig budskap, og det samme budskapet i alle kanaler slik at kunden vet hva de kan forvente av din bedrift.
Vår dyktige kollega Markus Wikstrøm forklarer oss hva som menes med en meningsfull merkevare og hvordan du kan oppnå dette med enkle grep i din bedrift.
Hva er en merkevare?
Store norske leksikon beskriver en merkevare slik:
«En merkevare er en vare eller tjeneste som selges under et innregistrert eller innarbeidet varemerke. En god merkevare ilegger produktet eller tjenesten bedriften tilbyr en ekstra verdi.»
Vi ønsker å legge til at en bedrift kan lage seg en merkevare uavhengig av om de tilbyr disse nasjonalt, internasjonalt eller globalt.
Kjente merkevarer i det norske markedet i dag er Jotun, Helly Hansen, Gilde eller Kiwi. Vi forbrukere knytter både egenskaper og følelser til disse merkevarene, og det er disse elementene bedriftene forsøker å styre gjennom merkevarebygging. Hører du om Kiwi tenker du kanskje at det er billig, at de har grønne farger og sunn mat.
Dette er assosiasjoner Kiwi har bygd opp bevisst for at vi skal velge de dersom dette er kriteriene vi leter etter, når vi skal gjennomføre kjøp. I markeder med mange store konkurrenter, er det ekstremt viktig å etablere en god merkevare tidlig, slik at kundene dine vet hvorfor de skal velge akkurat dine produkter og tjenester, fremfor konkurrentene.
Hvordan skape en merkevare?
En merkevare skapes gjennom å iverksette flere spesifikke tiltak. Å skape en merkevare er en kontinuerlig prosess, og er ikke gjort over natten. For å skape tillit og troverdighet hos kundegruppen din, er du nødt til å fremme det samme budskapet over lang tid.
Ønsker du å bli assosiert med svært god kundeservice, er kunden nødt til å oppleve dette hver eneste gang. Ønsker du heller å ha et produktfokus kan du skape deg en merkevare som den leverandøren som har det største utvalget av rimelige pulsklokker til trening.
– Alle aktiviteter som har en innvirkning på omdømmet ditt, eller på merkevaren inngår i det som kalles merkevarebygging. Dette kan være annonsering av produkter, tilstedeværelse i nærmiljøet, tv-reklamer, lansering av podcast, samarbeid med influencere og liknende.
Det som er viktig når du bygger merkevare, er at du har en plan. Du må være bevisst i alle kanaler, i alle medier og i all kommunikasjon på at det samme budskapet når målgruppen. Ved å forvirre kundene med ulike budskap på tvers av kanaler, vil du også skape et rotete og uoversiktlig bilde hos kunden.
Budskapet bør også kommuniseres på en god måte, og Markus Wikstrøm som jobber i performance teamet her i Evolve, har et par tips til hvordan du kan skape en merkevare med mening.
Skap følelser hos din målgruppe
En meningsfull merkevare kan være så mangt. Alle målgrupper er ulike, alle kunder er ulike, og de aller fleste bedrifter er svært ulike. Det som alle parter har til felles er at de er mennesker. I sentrum av alle transaksjoner i alle markeder finnes det mennesker, og de relaterer naturlig nok best til andre mennesker.
Markus vil gjerne se langt flere bedrifter bruke nettopp disse menneskene til å bygge merkevare. Det er her historiene ligger, det er disse menneskene som bygger opp bedriften og tar avgjørelser.
– Ja jeg tror det skiftet vi ser i dag er at menneskene i bedriften blir det viktigste markedsføringsmiddelet. Dette er både fordi det er svært effektivt for å bygge merkekjennskap og tillit, men også fordi det er enkelt.
Hver dag går tusenvis av nordmenn på jobb, i selskaper mange av dem kjenner godt gjennom flere år. De sitter på inngående kunnskap både om produkter og tjenester, hvordan prosessene i bedriften fungerer og hvem som er best på hvilke områder.
Å vise frem til kundene den kompetansen deres ansatte sitter på og hvem som sitter bak skjermen eller telefonen, skaper gjennomsiktighet i alle ledd. Dette genererer igjen tillit hos kundene.
En tilgjengelig bedrift
Det har alltid vært viktig å være tilgjengelig og synlig for kundene, men nå er det enklere enn noen gang.
– Terskelen for bedrifter til å få ut videoer, artikler og bilder av hvem som faktisk er en del av bedriften, har aldri vært lavere. Dette gjør at de enkelt kan få ut informasjon om hvem som gjør hva, de enkeltes historier og dermed bygge opp en forståelse av hvem bedriften er.
Historier og egenskaper ved de ansatte skaper ikke bare relasjoner og tillit men kan også vekke stor interesse hos kundegruppen. Det er langt mer spennende å lese om en person enn en bedrift, selv om det hovedsakelig er bedriften som tilbyr produktet. De aller fleste tjenestene blir også utført av mennesker, noe som gjør det spennende å vite hvem de er.
– I dag trenger du ikke å kjøpe dyr tv-reklame for å vise frem de ansatte. Du trenger heller ikke kjøpe en side i avisen for å ha en plattform. Alt kan publiseres på sosiale medier eller nettsider.
Publiser jevnlig
Ikke bare er det lettvint, og drastisk mye billigere, det er også enklere å nå ut til den gruppen mennesker du faktisk ønsker å nå. Markus mener et viktig punkt for å bygge en meningsfull merkevare er å være tilgjengelig der kunden er. Innholdet ditt trenger ikke alltid være av høyeste kvalitet, men med et solid budskap.
– Hva slags innhold du velger å dele er ikke like viktig, bare du deler noe. Se for all del på effekten av det du gjør, mål fremdrift og sett deg mål, men publiser hyppig.
Jevnlig publisering sørger for at merkevaren din er synlig for alle kunder, og ikke minst at digger foran i hodet til de potensielle kundene dine. Selv i en spesielt tilpasset målgruppe, vil du ikke kunne kartlegge alle interessene til personene, så selv innhold du tenker at er mindre passende for målgruppen, kan treffe godt.
– Tenker du at det du har å dele ikke er spesielt nok – eller ikke er noe interessant for din målgruppe – bør du likevel publisere det. Du vet aldri helt sikkert hva som kan interessere eller vekke oppmerksomheten til dine potensielle og eksisterende kunder.
Meningsfulle relasjoner
Selv om ikke alt du publiserer har like stor verdi hverken i produksjonen eller i innholdet, kan alt skape følelser. Positive følelser som spenning, nysgjerrighet, glede og interesse er svært viktig for å bygge gode relasjoner til kunder og målgruppe.
Det er akkurat dette du jobber mot når du bygger merkevare. Bruk menneskene i bedriften din for å gi kundegruppen noe å relatere til. Personlige historier, verdier og følelser gjør at man både bevisst og ubevisst danner forhold til andre mennesker, og knytter seg til vedkommende.
Skap en meningsfull merkevare som dine kunder kan relatere til, ved å bruke ressurser du allerede har inhouse. Det er rimelig, effektivt og personlig. Vi i Evolve Communication står klare til å hjelpe deg i gang med din merkevare. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat, om du ønsker å benytte deg av våre eksperter.