I dag kommer og går markedstrender som vinden over slettene. Det kan føles som en umulig oppgave å henge med på alt som rører seg og ikke minst endrer seg over natten, men som du kanskje har lagt merke til er det noen ting som aldri endrer seg.
Store og sterke merkevarer står stødig i denne virvelvinden av påvirkning og endringer vi opplever nå, og fra dette er det mulig å hente ut verdifull læring. Selv om det i seg selv er enkelt å opprette eller skape en merkevare, er prosessen med merkevarebygging noe mer komplisert.
La oss ta en kikk på hvilke tiltak tar en bedrift for å bygge et så stødig og godt fundament for sin merkevare, og hvilke grep bør du ta for å optimalisere din merkevare slik den står i dag.
Hva er egentlig merkevarebygging?
Merkevarebygging er enkelt fortalt alle aktiviteter som går med til å skape, bygge, videreutvikle, posisjonere og opprettholde et mentalt bilde av en varemerkebeskyttet vare eller tjeneste. Ta gjerne Apple som et svært godt eksempel på en merkevare som har lykkes med sin merkevarebygging.
Det mentale bildet du får når du hører ordet Apple, er antagelig logoen med eplet. Deretter følger kanskje en følelse av moderne løsninger, enkelt design, en Iphone eller Mac, eller kanskje en Ipad eller Ipod for oss som er av den noe eldre generasjonen. Dette er assosiasjoner du ønsker å bygge videre på som bedrift, og som forbrukeren drar nytte av i kjøpsprosessen.
Les mer om kjøpsprosessen og markedsføringstrakten her!
Når vi sier at merkevarebygging er alle aktiviteter som inngår i prosessen med å skape, vedlikeholde og utvikle merkevaren, så mener vi faktisk alle aktiviteter. I denne prosessen er vi ikke bundet til sosiale medier eller betalt annonsering.
Begge disse er faktisk aktiviteter som bør inngå i planen når du skal bygge din merkevare, og den ene utelukker ikke den andre. Så hvordan skal du komme i gang, og hva er egentlig det viktigste å tenke på når du skal bygge merkevare? Det trenger slett ikke å være vanskelig!
Hvordan jobbe med merkevarebygging
Som med alle andre prosjekter, bør du ha en plan for byggingen av din merkevare. Vi foreslår at du deler prosessen inn i fire ulike faser slik at det blir enklere for deg på holde kontroll på prosessen underveis. Hos oss i Evolve Communication er dette de fire fasene vi jobber med.
Fase en: Kartlegging og målsetting
Hos oss i Evolve, starter vi alltid prosessen med et kartleggingsmøte. Her ser vi på situasjonen i dag og danner oss et godt bilde av posisjonen bedriften din har i markedet i dag. Deretter jobber vi gjennom innsamling og analyse av data mot å sette et godt og realistisk mål for din bedrift.
Dersom du setter et mål som ikke er realistisk, eller har en god oversikt over hvor din bedrift befinner seg i markedet i dag, vil du heller ikke oppnå det målet du har satt deg. Underveis vil du heller oppleve å se at du ikke når de delmålene du har satt, eller at du ikke får resultatene du ønsket. Dette resulterer i umotiverte ansatte og en negativ effekt.
Fase to: Planlegging
Etter at vi har satt et godt og realistisk mål for bedriften din, starter kartleggingen av hvilke aktiviteter som skal igangsettes for å nå dette målet. Hvilke aktiviteter du gjennomfører fra før og hvilke resultater du får fra disse aktivitetene er viktige parametere når vi vurderer de neste stegene du bør ta.
Deretter kan det være behov for å legge to ulike planer for tidsperioden du skal jobbe med merkevaren din. Den første er en innholdsplan, som har en oversikt over hva som skal publiseres, når det skal publiseres og hvilke plattformer de ulike delene av innholdet skal publiseres på.
Les om hvordan du kan lage en plan for ditt innhold her!
Den andre planen er en målingsplan. Her skal du – ut i fra hvilket mål du har satt deg – utarbeide deg en rekke delmål, eller sjekkpunkter. Disse trenger du for å kontrollere fremgangen, og for å gjøre endringer dersom du ser at dere ligger litt bak skjema.
På denne måten slipper du å gjøre drastiske endringer dersom du havner litt av kursen i enkelte perioder.
Disse planene blir ofte utviklet for å gjennomføres i 6 eller 12 måneder av gangen. Grunnen til at de bør gjennomføres over så lang tid handler i hovedsak om at resultater ikke kommer over natten med merkevarebygging. Dette krever kontinuerlig arbeid over lengre tid for å gi ønskede resultater, og seks måneder bør derfor være
Fase tre: Gjennomføring og måling
I fase tre skal planer iverksettes, aktiviteter skal settes i gang og det kan oppleves som at det er mye som skjer på en gang. Velger du å jobbe sammen med et selskap som Evolve, kan det lette på trykket i starten. Vi kan ta oss av hele eller deler av annonsering og publisering i dine kanaler, slik at du kan bruke din tid på andre områder.
Det er viktig for oss at du har full innsikt gjennom hele prosessen fra oppstart til resultatene foreligger. Det er ikke bare tid og energi som legges i et slikt prosjekt, men også økonomiske midler. Vi vil hele veien jobbe for å optimalisere utbyttet du får fra dine aktiviteter som annonsering, betalte innlegg og organiske innlegg.
Det er derimot fortsatt viktig for oss at du har full kontroll og informasjon om hvor dine investeringer går og hva du får igjen. Derfor har vi utviklet en helt unik rapport, der du alltid kan ha innsyn i resultatene du får. Dette skaper en trygghet i en prosess som ofte kan føles noe overveldende i starten.
Fase fire: Måloppnåelse og revidering av planer
Etter målet er nådd, og perioden planen ble utarbeidet for har endt, er det på tide å ta et møte for å diskutere resultatet som foreligger. Kanskje har du nådd målet ditt og ønsker å ha fokus på vedlikehold fremover, eller du kan ha fått blod på tann og ser muligheter for enda flere utvidelser i fremtiden.
Uansett resultat og uansett mål, kan vi sammen legge nye planer, og du kan velge å fortsette merkevarebyggingen på egenhånd, eller ha oss med på laget i neste runde også. Vår kompetanse og lange erfaring fra markedet gjør at vi sitter i en unik posisjon til å hjelpe deg og din bedrift til å nå nye spennende målgrupper og markeder.
Start året på en god og spennende måte
Et helt nytt år med nye og spennende muligheter for alle firmaer. Muligheter til å utvide, fokusere på nye markeder, nye løsninger eller styrke det man allerede har bygd opp. Uansett hva du ønsker å bruke det nye året til står vi i Evolve Communication klare til å tilby en hjelpende hånd.
Våre dyktige kollegaer står klare til å lede deg inn i et nytt år, med lang erfaring fra markedet og inngående kunnskap på flere områder.