I følge et studie gjennomført av Meta for Instagram Business, mener 46% av kandidatene at Instagram har en stor påvirkningskraft på julehandelen deres. Driver du en nettbutikk og har du kanskje også en bedriftskonto på Instagram for ditt selskap, da kan det være et spennende neste steg for deg med Instagram Business.

Her skal vi ta en kikk på fire nyttige tips du bør ta med deg når du skal starte nettbutikk på Instagram, om hvordan du får økt oppmerksomhet og om hvordan du kan fange kundenes interesse for din bedrift.

Tips nummer en: Følg sesongene og høytidene gjennom året på Instagram

Du har helt sikkert sett at nettbutikker annonserer med ulike temaer gjennom året. I disse tider er jul og nyttår de viktigste temaene du kan bruke for å kommunisere med dine kunder på Instagram og i mange andre sosiale medier.

La oss si at du ønsker å selge joggesko i din nettbutikk på Instagram, og du ønsker å appellere til dine kunder på Instagram. Da er jul og nyttår en god anledning til å markedsføre dine joggesko som enten “Den perfekte julegave”, eller som “Grunnlaget for et nytt og bedre år”.

Dette kan være utfordrende nok for de bedrifter som tilbyr produkter og tjenester i det norske markedet. Dersom du i tillegg tilbyr produktene eller tjenestene dine til markeder i andre land, kan dette fort bli krevende arbeid. Derfor anbefaler vi at du gjør det enkelt for deg selv, ved å benytte deg av en publiseringskalender.

Les mer om hvordan du kan skape en publiseringskalender for din bedrift her!

På denne måten kan du lage en god oversikt over hvilke tilbud og hvilket innhold som skal kommuniseres ut på de ulike kanalene, og når dette skal publiseres. Høytider og sesongvarer er store inntektskilder for de aller fleste bedrifter og mange bransjer har drastisk ulike sesonger.

For mange bedrifter er det ikke bare de offisielle høytidene som er viktig å følge med på. Det kan eksempelvis være store arrangementer, messer eller andre viktige og relaterte hendelser gjennom året som påvirker salget hos bedriften.

La oss si at du driver en butikk som selger golfutstyr. Dette er en bransje som opplever flere opp- og nedturer i salget gjennom året. Gjennom våren og sommeren er trykket som regel høyt ettersom golfsesongen ofte starter i april og avsluttes i september. I tillegg til dette kan trykket økes ved store turneringer som PGA-tour og The Masters. I tillegg vil de også oppleve økt omsetning i skifter mellom utendørs- og innendørssesongen, samt rundt juletider.

Det er ikke alle bransjer som har tilsvarende svingninger i etterspørsel gjennom året, men de aller fleste kan relatere til denne tankegangen. Skap dine egne markeringer og tradisjoner ved å innføre sommersalg, eller høstsalg. Kanskje kan du også markere interne begivenheter som dagen selskapet ble stiftet og dermed feirer en slags bursdag.

Tips nummer to: Gode tilbud skaper en god opplevelse på Instagram

Har du mulighet til å gi kundene dine en ekstra grunn til å handle hos deg kan dette hjelpe kunden med å velge deg fremfor konkurrentene dine. Dette trenger ikke være store rabatter eller gratis produkter, men bør være noe som gjør at kunden din opplever det som en verdi.

Det er et kjent konsept i dag at det er en mye høyere kostnad å anskaffe nye kunder enn det er å beholde eksisterende kunder. Dette bunner ut i at nye kunder ofte trenger mer overtalelse for å gjennomføre de samme handlingene som det eksisterende kunder gjør.

En eksisterende kunde vet allerede hvilke egenskaper hos deg som er positive, og som engasjerer den til å kjøpe dine produkter eller tjenester over andres. De nye kundene dine må få denne informasjonen både en og to ganger før de er klare til å gjennomføre kjøp av de samme produktene. Først må de bli klar over at du eksisterer og dernest hvorfor du er bedre enn konkurrentene.

Gode tilbud vil alltid være et godt sted å starte for å introdusere din bedrift til nye og potensielle kunder. De fleste av oss forbrukere leter alltid etter et godt tilbud, og henger seg på der de ser de kan spare uten å gå på bekostning av kvalitet. Derfor kan et tilbud eller en litt fordelaktig handleløsning være en god ide.

En annen ting vi også søker er enkle løsninger. Enten dette kommer i form av netthandel med levering på døren, eller en annen form for lettvint handleopplevelse, faller dette i svært god jord hos de fleste kunder. Dette er også noe som ikke nødvendigvis trenger å bli kombinert med tilbud i form av prisavslag eller “kjøp to betal for en”.
Det som er grunnleggende for slike tilbud er at kunden føler de får en verdi utover produktet eller tjenesten de kjøper

Tips nummer tre: Live Shopping og nylanseringer på Instagram

Skap ekstra spenning for dine kunder, og samle oppmerksomheten deres med spennende arrangementer som livesendinger med shopping, eller nylanseringer eksklusivt i din Instagram-butikk.

Skal du lansere et nytt produkt, en ny modell eller kanskje du skal relansere et eksisterende produkt? Hvorfor ikke legge denne lanseringen eksklusivt til dine Instagramsider og skape litt ekstra oppmerksomhet rundt akkurat dette. Kundene dine synes nye produkter og lanseringer er spennende og vil sette stor pris på å bli inkludert i prosessen rundt det.

Live shopping er også noe du kan inkludere følgere og kundene dine i, og uten å bruke store ressurser. Det er mange ulike måter du kan løse dette på og hovedpoenget er å inkludere og demonstrere de produktene du ønsker at kundene skal kjøpe.

Driver du en klesforretning kan du enkelt vise frem klær på livesending, samtidig som kundene kan kjøpe de i Instagrams butikk og netthandelfunksjon. Dermed kan du også bestemme hvilke egenskaper du fremhever, som kvalitet og følelse på tekstilene, hvordan plaggene faller og passer og andre sider du ikke får vist frem ved klassisk netthandel.

Dette gjelder også for andre produkter som selges på nett. Det er begrenset hva kunden får av inntrykk når de handler på nett, og du kan ofte kun legge ut en liten mengde med informasjon. Dette er en glimrende mulighet til å i kunden din et bedre og mer inngående inntrykk av alle de gode sidene ved produktet eller tjenesten din.

I tillegg til å gi kunden et inntrykk av produkter og tjenester så er dette også en svært verdifull mulighet til å bli kjent med deg som bedrift. Derfor bør du engasjere dine egne ansatte og andre som representerer de verdier og den personligheten din bedrift har. Dersom kunden får et godt inntrykk av disse personene, vil dette reflekteres over på bedriften din.

Tips nummer fire: Skap en personlig samtale på Instagram

Det er alltid ønskelig å kommunisere direkte med kundene dine, og gjerne med den enkelte. Dette er selvsagt ikke alltid mulig, men ved å oppfordre kundene dine til å ta kontakt enten via direktemeldinger i appen selv eller ved å henvende seg til e-post eller telefonnummer dere publiserer kan dere oppnå nettopp denne personlige samtalen.

Det er flere måter du kan oppnå dette på, en av dem er å trekke premier blant deltagere. Selv om dette ikke kan gjøres i samarbeid med Instagram, kan du likevel bruke tjenesten til å oppfordre til at kunden tar kontakt og deretter plukke ut en heldig vinner.

Det trenger heller ikke være incentiver som motiverer kundene dine til å kontakte deg eller starte en samtale med dere. Dersom du engasjerer kundene dine nok kan de også føle på et ønske om å ta kontakt med deg. Dette kan du gjøre ved å ta opp temaer som du vet at engasjerer følgerne dine, og kundene dine.

Denne kontakten kan også gå motsatt vei. Du kan strekke ut en hånd til kundene dine, og ta kontakt med den enkelte. Dette krever derimot relativt store mengder ressurser, og er i de aller fleste tilfeller forbeholdt mindre selskaper og bedrifter.

I mange tilfeller kan det styrke forholdet kunden har til deg som selskap dersom du kan strekke ut en hånd og kommunisere med dem på et personlig plan. Dette ser vi gjerne eksempler på i kommentarfelt på sosiale medier og lignende. Derfor er det også viktig at du bruker de ressursene du har mulighet til å bruke, til nettopp relasjonsbygging.

Vær tro mot dine verdier

Uansett hvilke tips du ønsker å ta med deg videre, er det et vi gjerne vil at du skal ha i bakhodet uansett hvor du promoterer dine produkter og tjenester. Det handler om nettopp dette med å være tro mot dine verdier og at du derfra skal handle i tråd med disse.

Kontinuitet og ærlighet er noe alle kunder setter pris på, og sannheten er at vi alle ønsker å vite hvor vi legger igjen pengene våre. Dersom du markedsfører med et budskap og en stemme i en kanal vil det være svært urovekkende dersom kundene dine opplever deg som en helt annen på andre kanaler.

Vi i Evolve ønsker deg lykke til med utforskningen av Instagram sine muligheter, og minner om at vi står klare til å hjelpe deg i gang med dine nye planer!