Dersom du pr. i dag ikke benytter deg av remarketing, går du glipp av svært gode muligheter for å konvertere besøkende til kunder. Dersom du, som alle andre nettsider, har besøkende på nettsiden din som ikke gjennomfører kjøpet sitt, eller som kun engasjerer seg på Facebook, har du ingen verktøy for å trekke de inn.
Det ukjente kan være skremmende, og kanskje virke litt omfattende, men remarketing er en av de beste verktøyene du får, og det vil hjelpe deg med å øke synlighet og konverteringsrate, samtidig som det er kostnadseffektivt. Her skal vi gå gjennom hva remarketing er, hvorfor det er så viktig for din bedrift og noen forskjellige måter du kan treffe de ulike kundegruppene dine på.
Hva er egentlig remarketing?
Enkelt forklart er remarketing en markedsføringsstrategi som går ut på å fange opp de personene som har vært i en form for kontakt med deg og bedriften din. Dette kan være alt fra et likerklikk på en annonse på Facebook, at de har sett en video du la ut på LinkedIn, eller at de har besøkt hjemmesiden din.
Vi bruker remarketing som et slags sikkerhetsnett. De aller fleste kundene som besøker nettsiden din, eller siden din på sosiale medier. faller dessverre fra før de gjennomfører et kjøp. Da fungerer remarketingen som nettet som fanger de opp etter at de faller ut, og forsøker å slenge dem tilbake inn på siden. Bruker du i tillegg verktøy som Google Ads når du markedsfører får du god hjelp til dette.
Dette gjøres ved at man setter opp en remarketingliste der all informasjon blir registrert gjennom en kodebit du legger inn på nettsiden din. Deretter velger man seg en plattform som man vil være synlige på, dette kan feks. være YouTube, og hvilke besøkende man ønsker å treffe.
Google Ads sine algoritmer vil deretter fungere slik at de viser annonsen din kun til kunder som møter kriteriene du har satt for kampanjen. La oss si at du ønsker at flere kunder skal fullføre kjøpene sine. Da er det naturlig at du retter kampanjen din etter kundene som har forlatt handlevognen med varer.
Da vil du minne kunden din på at de har varer i handlevognen, skulle de ha glemt det. Dersom du i tillegg markedsfører med produkter som passer til de i handlekurven, vil du i tillegg gi kunden et incentiv til å returnere til nettsiden.
Hvorfor er det så viktig for deg og din bedrift?
Først og fremst er remarketing så viktig for din bedrift fordi det fungerer. Det er alltid mer effekt i å treffe kunden flere ganger, på flere plattformer, enn å kun treffe de en gang. Dette gjelder selvsagt ikke i tilfeller der enkelte bedrifter blir litt for ivrig, og markedsføringen fremstår som spam for kunden.
Ved å annonsere og sette opp remarketingkampanjer i Google Ads, vil du få tilgang på et svært bredt utvalg av plattformer du kan vise annonsene dine på. Dette inkluderer blant annet YouTube, Gmail og over 2 millioner nettsider og mobilapper.
Remarketing er også kostnadseffektivt ettersom det koster mye mindre å få en tidligere eller eksisterende kunde til å kjøpe produkter, enn det koster å konvertere på en ny kunde.
Remarketing på åtte ulike måter
Det er mange forskjellige måter å gjøre remarketing på, og alt avhenger av hva som passer deg og din bedrift best. Vi har samlet åtte av de, slik at du kanskje kan finne noe som passer til din bedrift:
1. Målrett kampanjen til personer som har besøkt sider der pris er oppgitt. Mange nettsider har en egen side med oversikt over pris og produkt. De besøkende som trykker seg inn her, er ute etter å samle inn informasjon, ikke bare kikke. Dette er kunder som er lenger nede i salgstunnelen og som vil være lettere å konvertere.
2. Målrett kampanjen til ulike industrier og bransjer. Det kan være vanskelig å isolere hvilke bransjer man har kunder i, dersom man tilbyr produkter eller tjenester som kan brukes på tvers av bransjer. Derfor kan det være aktuelt å dele opp disse produktsidene, for deretter å isolere bransjen på interessen for de ulike produktsidene.
3. Målretting på tvers av kanaler. Dersom du er tilstede på flere plattformer og har innhold i flere kanaler, kan det være ønskelig å spore disse kundene, slik at du ser hvilke kunder som kommer fra hvilke kanaler.
Dermed kan du lage innhold tilpasset disse kanalene, og lettere målrette innholdet til disse personene.
4. Målrettet innhold mot kunder som faller fra i handlekurven. Dette ser vi at skjer svært ofte. Kunden plukker produkter, klikker seg frem og tilbake på siden din, og deretter faller de ut. Det er heldigvis ikke disse kundene som er vanskeligst å få tilbake.
Kanskje trenger de bare en påminnelse eller et incentiv til å komme tilbake, og ikke nytt markedsmateriell.
5. Målrett kampanjen mot kunder som allerede har handlet hos deg. Her kan du bruke kundeomtaler i markedsføringen din, for å minne dem på hvor fornøyde de var med produktet de kjøpte, eller du kan til og med tilpasse markedsføringen slik at du kan vise dem produkter som passer sammen med tidligere kjøp.
Her bør du skille på kunder som svært nylig har kjøpt et produkt fra deg, og de som kjøpte noe for lenge siden.
6. Målrett forskjellig for kunder som er langt oppe i salgstunnelen, og kunder som er langt nede. Dette vil si at du bør legge ulik mengde innsats i disse to gruppene. Noen kunder har sett en annonse, gått rett inn på nettsiden din og lagt et produkt i handlevognen, for så å fullføre kjøpet.
Andre kunder har sett annonsen, vært inne på nettsiden din, sjekket priser, tittet litt på produktene, forlatt siden, fått opp en ny annonse, sett på nettsiden din på nytt, sett en video for hvordan man bruker produktet ditt, gått inn på nytt og deretter kjøpt produktet.
7. Målretting av kampanjene mot kunder som foretrekker videoinnhold. Formålet med annonsering er å fange oppmerksomhet og å lære kunden at de har et behov for dine produkter. Da er du som annonserer nødt til å ta i betraktning at det er mange måter å lære på. Noen lærer best ved visuelle hjelpemidler som ved video og bilder, mens andre foretrekker tekst. Ved å spore hvilke kunder som ser videoinnholdet ditt, kan du bruke video i remarketing mot denne gruppen.
8. Målrett kampanjene mot engasjerte kunder. Disse engasjerte kundene er rett og slett kunder som engasjerer seg i ditt innhold og i din bedrift. Dette kan være at kunden liker et innlegg du har lagt inn på Facebook, ser en video du har liggende på Instagram, eller legger igjen en kundeomtale på nettsidene dine. Disse kundene har en interesse for dine produkter eller tjenester, og vil være optimale å markedsføre mot.
Fire feil du bør unngå i din remarketing
Dessverre ser vi ofte at markedsførere med selv de beste intensjoner går på noen blemmer når de setter opp remarketingkampanjer. Her forklarer vi raskt hvordan du kan unngå fire av de store feilene som ofte blir gjort.
Den første feilen du bør jobbe for å unngå er at du går utifra at du har et stort tilgjengelig publikum for din remarketing med en gang. Dette er ofte langt ifra sannheten og remarketing er ingen “over natten løsning”.
I stedet kan det være lurt å øke syklusen på innhenting av data, slik at du samler inn data fra 60 dager i stedet for 30, dersom det var lite oppslutning i denne perioden.
Den andre feilen du bør prøve å unngå er at du kun selger produkter. Det hender faktisk at kunden har vært inne på nettsiden din, sett produktene og prisene dine, og funnet ut at de ikke synes det er verdt det. Da er du nødt til å tenke nytt.
Kanskje kunden ikke er villig til å betale prisen din for det produktet, men de er derimot villige til å betale for miljøbevissthet?
Ved å ta enkle grep kan du forhåpentligvis lokke disse kundene inn med produktutvidelser eller rett og slett ved å appellere til de gjennom bedriften din.
Den tredje feilen du bør unngå er å ikke ekskludere. Det høres kanskje logisk ut, men mange glemmer i iveren etter å samle inn nok data å ekskludere grupper av kunder som ikke er aktuelle for remarketing.
Visste du for eksempel at i B2C-salg er det anbefalt å ekskludere alle kunder som har kjøpt produkter for opp til 14 dager siden? Dette er rett og slett fordi kunden antageligvis ikke har interesse av å handle hos deg med en gang de har fullført et kjøp. Driver du nettbutikk kan det også hende at de enda ikke har mottatt varen eller testet den.
Den siste feilen du bør unngå, handler om nettopp kjøpssykluser. Det er viktig at du kjenner til hvor lang tid det går mellom kundens kjøp av produktet og kundens behov for et nytt produkt. Er det seks uker, eller tre år? Dette har mye å si for hvordan du markedsfører mot kundene dine.
For å unngå å fremstå useriøs og masete, er det viktig at du ikke markedsfører for mye mot eksisterende kunder. Dette kan du gjøre enkelt ved å legge inn sykluser basert på hvor lang tid det går mellom kjøp og nytt behov oppstår.
Avslutningsvis kan dette fremstå som noe komplisert, men i praksis er det veldig overkommelig. Google Ads har svært gode verktøy for remarketing, og det krever heller ikke ekstra budsjetter. Det fungerer på samme måte som andre markedsføringskampanjer, og er relativt selvgående.
Det som krever tid er innsamlig av data til remarketinglistene, samt oppsett av kampanjen. Etter dette kan du høste godene ved å markedsføre mot allerede interesserte personer, noe som vil være langt mindre omfattende enn med nye kunder som ikke har kjennskap til deg og dine produkter eller tjenester.
Vi i Evolve står klare for å hjelpe deg med din remarketing skulle du ha spørsmål. La oss hjelpe deg i gang!