Ahrefs er et SEO-verktøy for deg som ønsker å bli godt kjent med dine egne eller dine kunders nettsider, søkeord og konkurrenter. Det er mange funksjoner som er intuitive i plattformen til Ahrefs, men det finnes noen triks og knep du kanskje ikke har fått med deg.
Her skal vi gå gjennom 5 tips til verktøy du kanskje ikke har brukt i Ahrefs, og hva disse kan gjøre for deg og din bedrift.
1. Ta utgangspunkt i dine konkurrenters suksess for å finne områder du enkelt kan lage innhold på
Tanken bak denne strategien er at du identifiserer de høyt presterende sidene til konkurrentene dine, og deretter selv produserer noe i samme kategori.
La oss si at ditt firma holder på med rørleggertjenester. Dersom du går inn på Ahrefs, leter frem de direkte konkurrentene dine, finner “Top Pages”, og deretter ser at det de leverer best på er en artikkel om flislegging, er det naturlig for deg å ønske å gjøre det samme.
Dersom du i tillegg velger de sidene som har få til ingen backlinks, har du en flott oppskrift på godt SEO-innhold.
Les også: SEO – våre 10 beste tips
2. Få automatiske varsler som gir deg nye muligheter
I Ahrefs er det mulig å sette opp varsler som går automatisk, og skanner alle nettsider i jakt på de referansene du setter for de. Det er nesten ikke grenser for hva du kan spore med disse varslene, men her skal vi gå gjennom tre ulike varianter, som vi ser som nyttige for deg:
Få beskjed når noen nevner navnet på bedriften din, uten å linke til nettsiden din.
Så enkelt er det faktisk. Når du aktiverer dette varselet, vil du få beskjed hver gang navnet på bedriften din, eller de variasjonene du legger inn, blir nevnt uten at det er linket til en av dine sider.
Slik gjør du:
1. Gå til “Dashboard”
2. Velg “More” i menyen øverst på siden
3. Velg “Alerts”
4. Trykk deg deretter inn på “Mentions”
5. Klikk “Add alert”
6. Nå skal du legge inn navnet på bedriften din, og de variasjoner som ofte dukker opp. I tillegg skal du bruke OR som skilletegn, slik at du slipper å lage nye varsler for hver variasjon. Dette vil i vårt tilfelle se slik ut: “Evolve Communication” OR “evco.no” OR “Evolve” OR “evco” osv. Du kan legge inn hele 10 variasjoner i samme varsel.
7. Du kan deretter velge om du vil at varselet skal bli sendt dersom navnet eller en variasjon av det dukker opp i tittel, innhold eller begge. Vi anbefaler deg at du velger begge.
8. Legg deretter til mailadressen til den som skal varsles om eventuelle treff.
9. Til slutt må du velge om du skal varsles i sanntid, daglig eller ukentlig. Her anbefaler vi også at du velger sanntid, ettersom det er lettere å få en link i en helt ny artikkel eller side, enn en som har ligget en stund ute.
Få beskjed når du ikke blir nevnt – utelukket fra sammenligninger
Det er ikke bare tilstedeværelsen din på nett du kan spore, men også de tilfellene der du ikke er tilstede.
La oss igjen si at du driver en rørleggerforretning. Du får plutselig varsel om at en artikkel har kommet ut, som sammenligner tjenestene til to av dine sterkeste konkurrenter. Det viser deg derimot at du ikke har blitt tatt med i sammenligningen, noe som er synd fordi du leverer langt bedre tjenester enn konkurrentene dine.
Her har du mulighet til å kontakte vedkommende som skrev artikkelen og informere om tjenestene du har å tilby. Dette varselet kan du legge inn på følgende måte:
- Gå til “Dashboard”
- Velg “More” i menyen øverst på siden
- Velg “Alerts”
- Trykk deg deretter inn på “Mentions”
- Klikk “Add alert”
- Vi i Evolve ville lagt til følgende tekst i feltet “Search query”: “+ konkurrent nummer 1 + konkurrent nummer 2 – Evolve Communication”
Deretter kan du gå gjennom de samme stegene som nevnt over for å fullføre og aktivere varselet.
Få beskjed når dine tjenester eller kjerneområder blir nevnt
Den siste variasjonen vi ønsker å informere om handler mer om det praktiske rundt informasjonen som blir lagt ut. I likhet med søk kundene dine gjør på Google eller i andre søkemotorer, er det ikke alltid de nevner navnet på bedriften din.
Dette er grunnen til at vi jobber med søkeord og søkefraser.
Rørleggerforretningen du styrer som nå virkelig begynner å få god grobunn på digitale plattformer, blir kanskje ikke nevnt med navn i artikler eller reportasjer i medier. Det er ikke dermed sagt at den ikke er ettertraktet!
La oss si at en journalist har skrevet om planlegging av nye boliger i et rolig område utenfor Oslo, der prosjektleder ønsker det siste innen design og funksjon både på kjøkken og bad. Dette er begge rom som anses som våtrom, noe som faller godt innenfor ditt ekspertiseområde, uten at de nevner navn.
Dersom du har varsler på ord som våtrom, kjøkken, bad, design og funksjon, eller et av ordene, kan du få varsel i tilfeller som dette. Kanskje rekker du å komme inn på teppet før prosjektet settes i gang, og dermed sikre deg en ny kunde.
For å gjøre dette går du gjennom de samme stegene som over, men legg til søkeordene dine med “OR” som skilletegn. Som et lite ekstra tips her, anbefaler vi å legge til ditt eget nettsted som blokkert, for å unngå at det varsles hver gang du publiserer.
3. Identifiser og løs SEO-problemer på nettsiden din
Så logisk som dette høres ut, er det ikke nødvendigvis like enkelt å ha kontroll på til enhver tid. En liten feil kan føre til en større feil, som deretter begrenser synligheten din på nett.
For å unngå dette anbefaler vi at du tar en crawl på nettsidene dine med jevne mellomrom. Dette gjør du ved å velge “Site Audit” fra menyen øverst på siden, og deretter velge det prosjektet du ønsker å sjekke.
Deretter vil det kunne bli litt ventetid, avhengig av hvor komplisert nettsted du har, hvor mange undersider og hvor store filer du har liggende på nettsiden. Etter crawlen er gjennomført vil du få opp en komplett oversikt over feilene som er funnet på nettsiden din.
Dette kan være store, kompliserte feil og blir da kalt “Errors”, mindre feil som likevel må rettes blir kalt “Warnings” og de mindre feilene blir kalt for “Notices”. Det er like viktig at du tar tak i de små feilene, som at du retter opp i de store.
4. Hold tritt med rangeringen din på søkemotorene
Det er like viktig og ikke enda viktigere, å holde kontroll på egen rangering og egne søkeord som det er å ha kontroll på konkurrentene sine. Dette verktøyet finner du i menyen øverst på siden, og det heter “Rank Tracker”.
Derfor anbefaler vi at du lager deg en liste med søkeord som er relevante for deg og din bedrift, slik at du lettere kan ha kontroll på egen rangering på de ulike ordene. Som eier av en svært godt etablert rørleggerforretning, vil du ha søkeord som “rør”, “fliser”, “lekkasje”, “sluk” og “membran”.
På siden som heter “Rank Tracker”, finner du alle prosjektene dine dersom du har fler. Velg det domenet du ønsker informasjon om, og klikk på det for flere detaljer. Når du har fått opp neste side kan du bla ned for å få opp en hel liste over søkeord.
Her finner du også et verktøy som heter SERP. SERP står for “Search Engine Result Page” og er et utklipp av resultatsiden på Google eller andre søkemotorer. Den viser hvem som rangerer høyest på nettopp det valgte søkeordet, og hvor du ligger på listen.
Dette kan være svært nyttig for deg som lager innhold, nettopp fordi du ser hva som fungerer. Ligger det utelukkende landingssider øverst på resultatsiden, kan man gå ut i fra at kundene i denne målgruppen ikke er interessert i å lese fagartikler.
Da er det viktig at du bygger landingssider med godt innhold og effektive handlingsoppfordringer.
5. Finn hull i innholdsstrategien din
Vi er alle mennesker og vi mennesker gjør feil og har mangler. Det er derimot ingen grunn til at innholdsstrategien vår trenger å ha det. Gode verktøy som “Content Gap” i menyen på venstre side i Ahrefs, er en av grunnene til at du fra nå ikke lenger trenger å være redd for å gå glipp av viktige søkeord.
Her kan du legge til konkurrenter som du vet at er gode på innhold og SEO, og sammenlikne søkeordene dere rangerer på. Det er heller ikke sikkert at alle konkurrentene dine rangerer på alle søkeordene. Da er det viktig at du isolerer de søkeordene som flest av dem har til felles. Der må du lage innhold slik at du ikke går glipp av kunder.
Denne siden har også den samme SERP-funksjonen som “Rank Tracker” over. Dermed kan du se hvilke bedrifter som ligger øverst på rangeringen, og hva de har produsert.
Det er ikke bare store hull der du faktisk mangler innhold som blir rapportert. Du kan også se områder du har glemt eller oversett i søkeord du har laget innhold på fra før.
Dette kan være at du har laget en artikkel med oversikt over de 4 viktigste tingene du må tenke på når du pusser opp bad, men uten å nevne valg av sluk og armaturer. Da vil du ikke slå ut på disse ordene.
Avslutningsvis vil vi oppfordre deg til å sette av litt tid til å bli godt kjent med alle funksjonene i Ahrefs. Det vil gi deg så mye gratis dersom du vet hvordan man utnytter disse verktøyene. Ahrefs har også masse god informasjon liggende både på nettsidene sine og på YouTube dersom du foretrekker en praktisk og visuell tilnærming til læring.