SEO trenger ikke å være komplisert. Vi kunne lagt frem våre 100 beste tips for bedre SEO, men det er det ingen som får noe godt ut av. Derfor gikk vi gjennom disse 100, isolerte de vi mente du ikke kan leve uten, og resten blir spart til en annen gang.
Her presenterer vi for deg 10 enkle grep du selv kan ta allerede i dag, for å optimalisere nettsiden din for webcrawlere fra søkemotorer.
Å gjøre SEO enkelt er ofte det beste
Det er ofte slik at det enkle er det beste, og det er intet unntak for SEO. Videre skal vi fortelle deg våre beste hemmeligheter til god SEO, og de er så enkle at du kan gjøre endringene du ønsker, allerede i dag.
- Søkeord
- Lengde
- Eksterne lenker
- Interne lenker
- Korte paragrafer og avsnitt
- Media
- Promotere innholdet
- Gjenbruke innhold
- Velge riktig markedsføringskanal
- Merkevare
1. Søkeord
Å velge det rette søkeordet er veldig viktig. Isoler søkeord du ønsker å være synlig på, og utarbeid innhold basert på disse søkeordene. Driver du en blomsterbutikk, kan “roser” være et svært viktig søkeord, og da er det smart å lage innhold rundt dette.
En artikkel som heter “3 tips for å øke levetiden på dine roser” vil være relevant og engasjerende for dine lesere og kunder.
2. Lengde
Lengden på teksten har også en betydning. Det er viktigere at du lager relevant innhold som er engasjerende for dine kunder, enn at du skriver 15 sider. Derimot mener algoritmen til Google at innholdet ditt representerer en viss tyngde med en viss lengde.
3. Eksterne lenker
Eksterne lenker styrker teksten din, både i relevans og i troverdighet. Ved å linke til sider der leseren kan finne ytterligere informasjon om emner som kanskje ikke er like relevant for dine sider, vil du fremstå som en troverdig kunnskapsplattform.
Det er også viktig når du legger inn eksterne lenker, at du legger inn en innstilling som gjør at de åpnes i en ny fane, ikke i den fanen kunden eller leseren befinner seg i.
4. Interne lenker
Interne lenker er svært viktig og lønnsomt for deg. Ved å linke til egne sider i teksten, kan du undervise kundene og leserne dine uten at de behøver å forlate nettsiden din. Det er også en veldig fin måte for deg å promotere innholdet ditt på nettsiden på.
5. Korte paragrafer og avsnitt
For at teksten skal være så lett som mulig å lese for dine kunder og besøkende på siden din, er det viktig at du skaper luft i teksten. Dette gjør du lettest ved å dele opp teksten med paragrafer og avsnitt.
En god regel å sette seg er maksimalt 4 linjer per avsnitt. Dette gjør en større mengde tekst, lettere å fordøye for en leser.
6. Media
Media som bilde og video er kjempefine virkemidler for å engasjere. Levende bilder som film og video krever mindre av leseren, og gjør det lettere å ta til seg budskapet. Det trenger slett ikke å være dyre produksjoner, men kan være noe så enkelt som en demonstrasjon av produktet ditt, eller bevegende tekst.
7. Promotere innholdet
Innhold som ikke blir promotert, blir antageligvis heller ikke lest eller opplevd. Derfor er det viktig at du bruker de kanalene du har tilgjengelig til å spre ordet. Legg en post på dine Facebooksider, eller nevn det i en podcast.
Det trenger ikke postes på alle sidene i sin fulle lengde, gi heller kunden en god grunn til å besøke sidene dine ved å linke til sidene dine.
8. Gjenbruke innholdet
Mye av innholdet du lager kan brukes videre. Spesielt det innholdet du ser at fungerer godt. Hold en oversikt over innholdet du produserer, og bruk om igjen det du ser at fungerer godt.
Sannsynligheten for at alle kundene dine har lest innholdet du produserer er likevel svært liten, og dermed vil det heller ikke virke gjentagende dersom du publiserer på nytt en tidligere artikkel eller en video som fikk mye oppmerksomhet.
9. Velg riktig markedsføringskanal
Det er ikke alltid like lett å vite hvor du skal markedsføre for å treffe din målgruppe i den delen av kjøpsprosessen ditt innhold er passende til. Dersom kunden er i en undersøkelsesfase og ønsker å tilegne seg mer kunnskap om noe, er kanskje ikke sosiale medier stedet de leter.
Det som derimot kan være en ide på sosiale medier er å publisere innhold på interessesider. Disse finnes på stort sett alle plattformer, og her kan du også bruke linker til innholdet ditt for å lokke kunder inn til siden for mer informasjon.
Er ikke kundene klare for kjøp enda, kan det være lurt å dukke opp ofte og på flere steder. De aller fleste kunder trenger å bli eksponert for et budskap og merkevare opp til flere ganger før det ligger i underbevisstheten. Tenk gjerne på plattformer du bruker ofte selv.
10. Merkevare
Når du skaper innhold og jobber med SEO er det utrolig viktig at du gjør det med din merkevare som utgangspunkt. Det kan fort bli forvirrende dersom en veldedig organisasjon som promoterer lave administrasjonskostnader og at alle innsamlede midler går uavkortet til formål, lager en svær videoproduksjon til mange millioner kroner.
Det handler om å representere selskapets personlighet, hvem er vi og hva står vi for? Deretter bruke dette som grunnlag for alt du publiserer og bruker til din SEO. Kundene dine vil lettere identifisere med deg, og du vil få økt tillit.
Start optimalisering av din SEO allerede i dag
Det er som du skjønner, veldig mange enkle små grep du kan ta, uten at det trenger å være komplisert. Her samlet vi de 10 viktigste for oss i Evolve, men det kan godt hende at du ikke trenger å ta med deg mer enn fem eller seks videre inn i ditt eget selskap. SEO kan være både morsomt og enkelt og du vil se så store forskjeller allerede fra dag en, så kom i gang med SEO allerede i dag!
Du kan også gjøre SEO veldig komplisert og optimalisere videre ett innlegg flere år etter det er publiser. Slik som dette innlegget her krever helt klart mange flere bilder for å bli perfekt, og kanskje et finere hovedbilde. Det viktigste er uansett at man får ut noe innhold og at man er konsekvent på å publisere innhold, alt må ikke være perfekt med en gang.