Nå bør du tenke på å digitalisere kundereisen.
De siste ukene har vært stressende, krevende og uvirkelig for mange av oss. Mange bedrifter har vært nødt for å stenge, permitteringer har blitt en realitet, og arbeidsoppgaver må koordineres og kommuniseres virtuelt for å holde hjulene i gang. Vi i Evolve mener dette er en anledning for alle bedrifter til å evaluere sin egen situasjon og å se på egen verktøykasse. I hvilken grad er din bedrift i stand til å omstille seg på kort tid når slike uventede og raske endringer inntreffer? Hvordan kunne man vært bedre forberedt? Burde man hatt flere bein å stå på? Og hvordan bør dette endre din bedrifts strategi og tiltak fremover?
Vi i Evolve har bestemt oss for å starte en egen blogg, hvor vi fremover vil forsøke å besvare disse spørsmålene og levere faglige artikler til våre kunder. Det er mye lærdom bedrifter kan ta med seg fra det som har skjedd de siste ukene, og det har aldri vært viktigere å tenke digital strategi og markedsføring som nå. Vi vil dele gode tips og råd innenfor forretningsutvikling, digital strategi, søkemotormarkedsføring, innholdsmarkedsføring, annonsering, sosiale medier og nettsider.
Omstilling har aldri vært viktigere!
Det er grunn til å tro at mange bedrifter må endre sin forretningsstrategi, målsettinger og tenke på digitalisering av kundereisen i nærmeste fremtid som følge Covid-19. Fremtiden er usikker, men vi i Evolve er overbevist om at alle bør ha en egen digital strategi og drive digital markedsføring for å holde seg konkurransedyktige fremover. Det kan innebære å sørge for bedre og mer informative nettsider, flere digitale kontaktpunkter, nettbaserte løsninger, automatiserte løsninger, bedre samhandling mellom egne systemer eller kombinasjonen av nettbutikk med fysisk butikk.
Dette har vært en oppvekker for svært mange bedrifter, der mange bedrifter nå har begynt å forstå at digitalt salg er en realitet. Vi har selv merket stor pågang fra flere bransjer, vedrørende hvordan de kan digitalisere sitt produkt. For de fleste bedrifter finnes det muligheter til å opprettholde hele eller deler av salget. Skal man finne løsningene, starter det med å stille seg selv spørsmål.
Har kundene dine sluttet å handle?
En del av svaret ligger selvsagt i tiltakene innført for å hindre smitte. Men selv om vi sitter hjemme, fortsetter vi og handle. Det kommer stadig forespørsler til våre kunder (mange av disse på bedriftens Facebookside), om hvordan de kan få kjøpt produkter de vanligvis handler fysisk hos bedriften. Og hvor svaret er at bedriften dessverre ikke har noen umiddelbar løsning på slike henvendelser. Alternativet blir å skaffe disse produktene hos leverandører som har logistikken og distribusjonen på plass. Sannsynligheten for at vi får levert en enda større andel av produkter vi konsumerer, direkte på døra, er stor nær fremtid. Vi tror denne situasjonen akselererer utviklingen av våre handlemønstre, raskere enn vi ville hatt uten denne krisen.
Tenk gjennom hvordan din bedrift kan endre retning. Hvilken tiltak bør du allerede nå iverksett? Det er nå din bedrift må ta kontroll over den digitale kundereisen, sannsynligheten er stor for at andre i din bransje vil gjøre det, og ta en posisjonen din bedrift kunne tatt.
Så, har kundene dine sluttet å handle? De ser i hvert fall flere filmer og serier enn normalt. Netflix ble bedt om å redusere bildekvaliteten på filmer og serier, for å unngå internettlinjer som kollapser. Google har flere dager hatt opp mot 7 milliarder søk på en dag, mot gjennomsnittlige 3,5 milliarder søk. Det forteller oss at det er mye aktivitet og mye handel på nett.
- Hvordan kan du som bedrift hjelpe dine kunder, slik at de fortsatt kan kjøpe dine varer uansett hvor de måtte befinne seg?
- Har din bedrift gode løsninger for å ivareta og pleie eksisterende kunder?
- Hvor stort fokus har bedriften hatt for å være «best» på kundeservice? Hvor enkelt er det å få svar eller komme i kontakt med dere?
- Hvilken muligheter og posisjon kan du ta i ditt marked?
Dette er noen spørsmål din bedrift kan prøve å løse. Og skulle dere ha noen å sparre med, ikke nøl med å ta kontakt.