Noen ganger må man tenke litt annerledes når man leder en liten bedrift enn når man leder en stor. Med store bedrifter kommer ofte stor stab med ansatte og store budsjetter, begge luksus man sjelden kan unne seg når man jobber i en liten bedrift. Derfor kan man heller ikke jobbe med sosiale medier på samme måte.
Her skal vi gi deg som jobber i en liten bedrift og ønsker å bli god på sosiale medier, våre åtte beste tips til smart markedsføring på sosiale medier.
1. Identifiser din ideelle kunde i sosiale medier
Det første tipset er noe vi vil anbefale alle bedrifter å bruke tid på, uansett størrelse. Det er avgjørende for resultatene dine at du snakker til de du ønsker at skal høre deg, ikke alle andre. Å markedsføre uten å målrette innholdet ditt er litt som å stå i et stort rom fullt av mennesker og si det du har å si. Ingen hører deg.
Det første du bør gjøre er å finne informasjon du allerede har samlet inn via Google Analytics og deretter identifisere viktige attributter ved kundene dine. Noen av de viktigste områdene er:
- Alder
- Kjønn
- Bosted
- Nasjonalitet
- Arbeidsliv
- Interesser
- Økonomi
Det finnes selvsagt mange flere viktige deler med informasjon som du helt sikkert allerede sitter på, men se for deg at du skal skape en person. Deretter skal du introdusere denne personen til noen som ikke kjenner de. I tillegg til dette kan det være lurt å identifisere eventuelle utfordringer denne personen har og hvordan ditt produkt eller din tjeneste kan løse disse utfordringene.
2. Bli kjent med kundereisen din
Det er svært sjeldent at kundene dine kun har en interaksjon med bedriften din før de kjøper produktet eller tjenesten du tilbyr. Derfor er det viktig at du blir godt kjent med og klar over hvilke treffpunkter kundene dine er innom på vei fra undersøkelse til fullført kjøp.
På denne måten kan du identifisere problematiske områder eller områder som genererer konverteringer i massevis. Finner du en annonse eller en link som slett ikke fungerer kan du ofte se det ved at det her faller fra en langt større andel kunder enn i de andre leddene. Denne informasjonen kan det være vanskelig å finne uten å bruke riktig verktøy.
Google Analytics vil gi deg muligheten til å bruke et trakt-liknende verktøy der du enkelt kan identifisere hvilke treffpunkter kundene har langs veien mot kjøpet. Hvert punkt fungerer som en del av denne trakten, og jo nærmere kjøpet vi kommer jo smalere blir trakten.
Dette verktøyet kan også vises som en trapp der du kan se hvor mange kunder som har gått videre fra ett steg til det neste. La oss si at du totalt har 500 mennesker som søker på et av dine søkeord og dermed får opp nettsiden din i søkeresultatene sine på Google. 300 av disse velger å trykke seg inn på nettopp din side.
Ut av disse 300, trykker 260 av de på produktsiden din, mens 40 personer velger å forlate siden din. Av disse 260 personene som ser på produktene dine velger 200 personer å klikke seg inn på et spesifikt produkt, mens 60 klikker seg vekk fra siden. Av disse 200 personene velger 150 å legge et produkt i handlekurven. 100 personer klikker på betal.
Her stopper det derimot opp. Kun 10 personer fullfører kjøpet og du stusser veldig over hvorfor dette skjer. Hele 90 personer fullfører ikke kjøpet sitt, noe som kan komme av flere grunner. Skulle dette derimot skyldes en for komplisert kjøpsopplevelse er det noe som kan forbedres på en enkel måte.
Disse proppene kan oppstå langt tidligere i prosessen. Hvis du ser at du får lite trafikk fra Facebook kan det være en ide å se nærmere på de annonsene du har liggende på plattformen. Det er mulig at en eller flere av disse ikke fungerer optimalt og dermed hindrer trafikk fra siden.
3. Spor og mål alt
Tidligere har vi mast mye om “test alt, alltid”. Nå skal vi mase om hvor viktig sporing og måling er. Igjen er dette noe som forsåvidt gjelder for de fleste bedrifter uansett hvilken størrelse bedriften er, men spesielt for små bedrifter som ikke har like mye trafikk og som dermed er mer avhengig av den dataen de kan.
Sporingskoder knyttet til verktøy som analyserer denne informasjonen for deg er verdt sin vekt i gull for små bedrifter. Som vi nevnte tidligere er markedsføringsbudsjettene heller begrenset, og målretting av alt innhold er desto viktigere.
For å målrette annonser og annet innhold må du ha informasjonen du trenger for å finne riktig publikum. På denne måten vil trafikken til siden din være relevant for dine produkter og tjenester, og du får en lavere fluktfrekvens og høyere antall konverteringer.
Du kan enkelt implementere sporing på de plattformene du er mest aktiv på, og skulle du ha utfordringer med dette, eller å sette opp konverteringsmål for måling i Google Analytics, står vi i Evolve klare til å hjelpe deg i gang med både sporing og måling av dine resultater.
4. Ta i bruk en fleksibel markedsstrategi
Det er stor forskjell på en fleksibel og en statisk markedsstrategi. Det kan virke skummelt å ha en fleksibel strategi nettopp fordi du ikke har tryggheten av en langsiktig plan og et sikkerhetsnett å falle tilbake på dersom du sporer av. Dette er derimot ikke helt sant.
Det er ikke slik at du ikke legger planer for din fleksible markedsstrategi, for det er minst like viktig å gå gjennom den velkjente loopen med planlegging, gjennomføring og evaluering, men med kortere intervaller.
Dette vil si at du har planleggingsfasen og strategien for en måned eller to uker fremfor et halvt år eller et kvartal. På denne måten er det enklere å implementere nye innovasjoner, trender eller andre fremskritt underveis i prosessen og du oppfordrer i langt større grad til nytenkning innad i bedriften.
Les mer om fleksibel vs. statisk markedsstrategi her!
5. Bruk innhold flere ganger
Det er ingen skam å bruke det du har for alt det er verdt. Det er faktisk et godt og smart valg. Det er ikke dermed sagt at du skal sitte og kopiere innholdet ditt uke etter uke, men heller gjenbruke temaer, formater og andre sider ved innholdet ditt.
Det er heller ikke nødvendig for en liten bedrift med en begrenset følgerskare å skape eget innhold for alle plattformene de er aktive på. Dersom du både publiserer innhold på nettsiden din, på Facebook og på LinkedIn trenger du ikke å finne opp hjulet på nytt mellom disse.
Bruk gjerne den samme artikkelen du har skrevet eller den filmen du har laget på alle plattformene. Det er ikke sikkert at du har de samme kundene på alle plattformene, og heller ikke at alle kundene du har på LinkedIn har sett videoen din der. Derfor er det ikke nødvendig å skape eget innhold til de respektive kanalene.
I tillegg er det heller ingen skam å bruke innhold du har laget fra før, om igjen. La oss si at din bedrift som selger regnskapstjenester har produsert en artikkel om hvordan du enklest rydder opp i budsjettet ditt. Denne er like relevant for bedrifter enten det er mars eller september. Derfor kan det også være relevant å publisere denne på nytt selv om noen av kundene dine kanskje har sett det før.
Det samme gjelder for informasjon som ligger på nettsiden din, og som dine kunder kanskje ikke engang er klar over at befinner seg der.
6. Se og lær av konkurrentene dine
Det er faktisk lov til å se og herme når du skal holde på med sosiale medier. Som en liten bedrift har du ofte flere tilsvarende konkurrenter i samme bransje som deg. Her kan du lære mye ved å se hvordan disse praktiserer publisering i sosiale medier.
Her er en liten liste over hvilke områder det kan være fordelaktig for deg å være på vakt hos dine konkurrenter:
- Hvor ofte legger de ut nye innlegg? Kanskje publiserer de bare et par innlegg i måneden, og kanskje er det behov for å publisere langt mer hyppig enn dette.
- Når publiserer de innleggene sine? Er det mer fordelaktig for deg å publisere de på ukedager fremfor i helger, og kanskje er publikumet ditt mer aktivt på kvelder og ettermiddager enn i arbeidstid?
- Hvor mange følgere har de på de ulike plattformene? Publiserer de innlegg for like mange mennesker som deg? Kanskje har de langt flere følgere på Instagram enn på Facebook og derfor ikke satser like hardt på Facebook som det du ønsker å gjøre?
- Hva slags innhold poster de? Er det noe forskjell på mengden organisk, sponset og annonse innhold som blir publisert på kanalene deres?
- Og det viktigste spørsmålet du må besvare: Hva fungerer? Hvilke typer innlegg, hvilke tidspunkter og hvilke intervaller fungerer faktisk for konkurrentene dine? Sannsynligheten er også stor for at dette vil gjelde for deg.
7. Planlegg for dårligere tider
Som vi alle har kjent på fra tid til annen strekker ikke tiden alltid til. I store bedrifter finnes det gjerne langt flere ansatte og mer spesifikke stillingsbeskrivelser enn det du finner i små bedrifter. Ofte finner man såkalte “poteter” i små og mellomstore bedrifter.
Poteter er ansatte som fyller flere roller og har mange arbeidsoppgaver. Dette vil også si at det sjeldent finnes en egen markedsansvarlig i en liten bedrift. I hektiske perioder vil gjerne dette bli prioritert bort, fremfor andre mer tidssensitive oppgaver.
Din oppgave blir dermed å være forberedt på dette ved å planlegge, outline og skrive innhold som kan publiseres når tiden er knapp. For å gjøre dette så enkelt som mulig for deg selv, bør du ta i bruk en innholdskalender. Her kan du legge inn innhold som skal publiseres i en egen oversikt, slik at du har alt klart når du trenger det.
Ferdig skrevne artikler, bilder klare for publisering, redigerte videoer eller annonser som skal kjøres i spesielle perioder bør være markert med plattformen de skal publiseres på, tidspunkt og dato for publisering og ikke minst promotering av de ulike innleggene.
Her kan du lese mer om hva en innholdskalender kan gjøre for deg!
8. Optimaliser alt alltid
Hadde du markedsført i søkemotorer fremfor i sosiale medier hadde du lagt ned tid og innsats i optimalisering og promotering av innholdet ditt, noe du også bør gjøre her. Alt du publiserer på sosiale medier bør optimaliseres slik at du henter de aller beste resultatene som er mulig.
Kjør A/B-tester på annonsene dine, test ut hvilke organiske innlegg som får mest engasjement og eksperimenter med følgerne dine. Kanskje fungerer det best med videoinnhold på Facebook, mens LinkedIn krever tekst for å få engasjement.
Relevans er også like viktig på sosiale medier som det er på søkemotorer som Google. Dersom du driver en nettbutikk som selger treningstøy, vil kundene dine bli svært skuffet og fluktfrekvensen din bli svært høy dersom du skriver innhold om bøker. Derfor er det viktig at du også her optimaliserer innholdet ditt.
Vi i Evolve står klare til å hjelpe deg med å oppnå suksess på sosiale medier, enten du driver en stor bedrift eller du driver en liten bedrift. Vi vet at alle kan lykkes med sosiale medier, så fremt de har i bakhodet hva som er målet. Ta gjerne kontakt med oss for spørsmål eller om du ønsker å starte allerede i dag!