Helt siden emojis ble en del av vÄr kommunikasjon i 2010, har det vÊrt stor uenighet om hvorvidt dette er en forbedring av mÄten vi kommuniserer pÄ, eller om det Þdelegger ordforrÄdet vÄrt.
I 2015 ble en emoji utnevnt til Ärets ord av British Oxford Dictionary, og dette sier noe om hvor stor rolle disse symbolene har fÄtt i livene vÄre. Har de derimot fÄtt en like stor plass i det profesjonelle livet som i det private? Her skal vi gÄ gjennom noen viktige regler nÄr du kommuniserer med emojis i din markedsfÞring og kommunikasjon.
Den smilende pandemien
Det fÞrste smilefjeset som ble brukt i bedriftssammenheng kan vi finne sÄ langt tilbake i tid som i 1971, da Franklin Loufrani tok patent pÄ smilefjeset da han brukte det i avisen for Ä markere gode nyheter. Derfra har det raskt spredd seg verden over, og det er svÊrt sjeldent man kommer over noen som aldri har brukt et smilefjes i kommunikasjon.
Mange fÄtt rollen som den opprinnelige skaperen av smilefjesene, men det er usikkert hvem som egentlig skapte det fÞrste smilet. I 2001 ble det lansert en ordbok for hele 887 emojier. Dette er ikke typen vi er kjent med nÄ i dag, men den primitive skriftformen som kombinerer ulike bokstaver med symboler for Ä skape bilder.
Som tidligere nevnt ble en emoji utnevnt til Ă„rets ord av British Oxford Dictionary i 2015. Dette var faktisk en av de aller mest bruke emojiene i Norge ogsĂ„, nemlig latter-emojien. Dette symbolet ler sĂ„ tĂ„rene renner, og har erstattet uttrykk som âlolâ og behovet for Ă„ skrive âhahaâ, der du skal presisere at innholdet var morsomt.
Emojis for Ă„ Ăžke engasjement
Det har lenge vÊrt hevdet at emojiene ikke har en plass pÄ arbeidsplassen, men nÄ har flere store selskaper snudd pÄ dette. IKEA lanserte blant annet egne emojier for Ä kommunisere ulike ting i hjemmet. Dette inkluderer enkelte mÞbler som stol, lampe og en krakk, men ogsÄ svenske kjÞttboller og IKEA medlemskortet.
Emojis er ofte knyttet til den yngre generasjonen, nettopp fordi betydningen av mange av disse symbolene kan vÊre vanskelig Ä forstÄ for generasjoner som ikke har vokst opp i takt med teknologien. Betydningen av emojiene kan variere, ikke bare fra ulike land, men ogsÄ fra ulike samfunnsgrupper og kulturer.
Derfor er det viktig Ä trÄ forsiktig nÄr man skal bruke de til kommunikasjon i arbeidslivet. Du har kanskje ikke lyst til Ä sende en emoji i en e-post til en kunde, som tolkes som noe helt annet enn den var ment som.
Det er pÄvist at emojier gjÞr budskapet enklere Ä lese og mer engasjerende for mottaker. Enkelte studier har faktisk pekt pÄ at flere Äpner e-poster du sender dersom du inkluderer emojier i emnefeltet eller i starten pÄ e-posten. Det kan dessverre ogsÄ slÄ motsatt vei, og du kan fremstÄ som masete eller useriÞs.
Hva er egentlig viktig nÄr vi skal kommunisere med emojis i arbeidslivet? Hvordan skal vi kommunisere effektivt, engasjerende og presist med emojier? Her har vi samlet 5 gode tips til nettopp dette, fordi linjen mellom underholdende og uprofesjonelt er svÊrt tynn.
6 steg til vellykket kommunikasjon med emojis
I disse seks stegene skal vi gÄ gjennom hvordan du kan kommunisere med emojis gjennom arbeidsdagen. Dette gjelder bÄde i samtale med kollegaer, kunder og andre du mÄtte vÊre i kontakt med gjennom uken.
1. VÊr klar pÄ hvem du snakker til og tilpass emojiene til disse menneskene
Som med all annen kommunikasjon, er det viktig at du er klar pÄ hvem du kommuniserer med, og hvordan de responderer pÄ ulike virkemidler.
Snakker du til en eldre gruppe mennesker kan emojier vÊre et fremmede symboler for dem, noe som vil gjÞre at de kan ta avstand fra det budskapet du presenterer nettopp fordi de ikke forstÄr. Skal du derimot kommunisere med en yngre generasjon vil du kanskje ha problemer med Ä fange oppmerksomheten deres med et langt dokument uten bilder eller symboler.
Det viktigste er at du tilpasser innholdet til den mÄlgruppen du henvender deg til, slik at budskapet og innholdet blir oppfattet slik det var tiltenkt.
2. Begrens bruken av emojies
Alt med mÄte. Det er stor forskjell pÄ Ä bruke 3 og Ä bruke 10 smilefjes eller andre typer emojis i en e-post. Dette gjelder selvsagt for de aller fleste meldinger du sender til dine kunder eller kollegaer.
Det er langt stÞrre sannsynlighet for at det du sender blir oppfattet som spam, eller mas av dine kunder dersom du overbruker emojis. Vi anbefaler at du bruker de du fÞler er nÞdvendig for Ä fremme budskapet eller fÞlelsene du Þnsker Ä kommunisere til mottakerne, basert pÄ vurderingen du har gjort av mÄlgruppen i avsnittet over.
3. Dynamiske emojier
Det er i tillegg viktig Ä tenke pÄ at utseende og funksjonen til emojiene kan variere basert pÄ valget av enhet brukt av bÄde deg og mottaker.
Kanskje har du opplevd Ä fÄ de vanlige smiley-symbolene man hadde tidligere, som kun er laget av bokstaver og symboler. Dette kan vÊre fordi enheten du mottar disse pÄ, ikke kan lese disse slik det var meningen Ä lese dette. Noen enheter mottar ogsÄ kun firkanter eller andre ufullstendige symboler der det skulle vÊrt emojier.
Det er jo vanskelig Ä vite nÞyaktig hvilke enheter kundene dine bruker, men sender du en e-post er sannsynligheten stor for at de skal Äpne disse pÄ pc. Sender du derimot meldinger til kollegaer eller andre personer du kjenner godt, kan det hende disse blir Äpnet pÄ telefon.
4. Test og test igjen
Er det noe vi i Evolve er opptatt av er det Ä vÊre sikre pÄ at resultatene vi oppnÄr, er de vi Þnsker. Derfor tester vi alltid fÞr, under og etter vi publiserer. Dette er viktig for Ä sikre at du har Þnsket effekt av markedsfÞringen du gjennomfÞrer.
Det er mange usikkerhetsmomenter nÄr du kommuniserer med andre mennesker. Dette vil det alltid vÊre, fordi det er nÊrmest umulig Ä forutse hvordan budskapene dine vil bli oppfattet av mottakeren. Det er derimot mulig Ä teste og lÊre av resultatene.
5. Velg riktig emoji
Dette virker kanskje elementÊrt, men det gÄr ikke an Ä si dette for mange ganger. NÄr du bruker emojis i jobbsammenheng, er det viktig Ä skille pÄ de du bruker for Ä uttrykke deg privat, og de du bruker pÄ jobb. Dette gjelder ogsÄ selv om du Þnsker Ä formidle det samme budskapet.
Dersom du, som sÄ mange andre, bruker hjerte-emojien relativt ofte privat, er det altsÄ ikke slik at den nÞdvendigvis passer like godt inn pÄ jobb, selv om du deler et hyggelig eller omsorgsfullt budskap.
Er du stor fan av katte-emojier privat bÞr du ogsÄ vurdere Ä gÄ for de mer nÞytrale emojiene pÄ jobb. Dette samler mÄlgruppen mer og det er langt fÊrre fallgruver enn om du bruker personlige symboler.
6. Ha et Ăžye med omstendighetene
Til slutt mÄ vi pÄpeke at det sjeldent er en situasjon der alle regler bÞr gjelde absolutt. Derfor bÞr du ta en kikk pÄ omstendighetene rundt bruken av disse symbolene.
Dersom du er i en bransje der omsorg og medmenneskelighet er blant kjerneverdiene, er det langt mer naturlig Ă„ bruke varme emojier som blomster og hjerter enn det er i en annen type bransje som bank eller Ăžkonomi.
Dette gjelder ogsÄ for kundene dine, og du bÞr dermed ha ekstra fokus pÄ dette ogsÄ i punkt en nÄr du vurderer mottakeren av budskapet.
âLivet er et lĂŠre, man mĂ„ alltid lĂŠreâ
Det er dessverre fortsatt ting i livet man bare mÄ leve med at krever Þvelse, lÊring og testing. Bruk av emojier i arbeidslivet er en av disse. Vi ser stadig at bruken av emojier blir mer og mer utbredt ogsÄ blant de mer tradisjonelle yrkene.
Ikke bare brukes emojien som kommunikasjonsmiddel, men ogsÄ for Ä fange oppmerksomhet og engasjere mottakeren. Spesielt gjelder dette der budskapet er rettet mot den yngre generasjonen.
Kanskje fĂžles emojier som et eget sprĂ„k fra tid til annen, og kanskje bommer du med bruken av en enhjĂžrning eller noe annet som blir tolket helt feil. Det er tross alt ikke verdens undergang. GjĂžr litt research fĂžr du trykker pĂ„ âsendâ-knappen og vĂ„g Ă„ prĂžve deg litt frem.
Har du fortsatt spÞrsmÄl om bruk av emojies i kommunikasjonen pÄ jobb, ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat!